شناسهٔ خبر: 29532 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در سیستان و بلوچستان برگزار شد:

جلسه شورای هماهنگی و ستاد مبارزه با پدیده گردوغبار و بازآفرینی پایدار

مسعود مالکی جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان، ستاد مبارزه با پدیده گردوغبار و ستاد بازآفرینی پایدار شهری سیستان و بلوچستان تشکیل شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان، جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان، ستاد مبارزه با پدیده گردوغبار و ستاد بازآفرینی پایدار شهری سیستان و بلوچستان با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، هیئت همراه و مقامات ارشد استان در سالن اجتماعات استانداری، برگزار شد.

در این جلسه مسعود مالکی مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: تلاش‌های زیادی در بحث حاشیه‌نشینی در استان انجام شده که تاکنون ما ۷ جلسه در زاهدان، ۴۰ جلسه در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران تشکیل شده و در ارتباط با بحث تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و کارگروه‌ها حدوداً ۱۱ جلسه که جمع این جلسات حدوداً ۵۷ نشست با ۳۲۷ مصوبه از جمله اقدامات انجام شده در استان است.

وی افزود: مساحت حاشیه‌نشینی در کل استان ۴ هزار و ۷۳۲ هکتار است که از این مقدار ۲ هزار و ۹۴۲ هکتار مصوب و در کمسیون ماده ۵ ۷۸ محله را به‌عنوان محلات نابسمان یا محلات حاشیه‌نشینی شناسایی شده که ۲۵ محله به‌عنوان هدف تعیین که از این مقدار یک هزار و ۷۲۰ هکتار فقط مساحت محلات هدف است.

مالکی بیان کرد: میزان جمعیت ساکن در حاشیه‌نشینی ۵۲۴ هزار نفر که ۳۲۷ هزار نفر در شهر زاهدان هستند درصدی که بدست آوردیم ۴۳ درصد در شهر زاهدان، ۶۱ درصد زابل، ۶۳ درصد چابهار، ۳۸ درصد ایرانشهر و ۵۰ درصد کنارک جمعیت حاشیه‌نشینی در استان هستند که میانگین حاشیه‌نشینی شهرهای استان ۵۱ درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: انجام ۸۰ درصد از سند بازآفرینی شهری، ساخت مراکز بهداشتی فرهنگسراها، بهسازی معابر، ساخت مراکز فنی و حرفه‌ای، ساخت پل و مسیل‌ها، بازسازی و کمک به احیاء ۱۵ مدرسه و همچنین احداث پارک و دبیرستان در مجموع ۲۱ پروژه که قبلاً توسط بانک جهانی و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و با مشارکت شهرداری انجام شده از جمله اقدامات انجام شده در ۵ شهر هدف است.

مسعود مالکی نیز در خاتمه گزارش خود چند مطلب را به‌عنوان پیشنهاد به شرح ذیل بیان کرد:

ـ ایجاد ردیف ملی و استانی در خصوص تأمین اعتبارات که سهم استان در برنامه ششم مثل بقیه استان‌ها در نظر گرفته شود.

ـ ایجاد پروژه‌های محرک توسعه در سکونتگاه‌ها.

ـ ایجاد ردیف متفرقه مستقل برای سامان‌دهی مناطق حاشیه‌نشینی شهرهای استان از طریق مجلس محترم در لایحه بودجه ۹۶.

ـ ایجاد مدیریت سامان‌دهی مناطق حاشیه‌نشینی و حریم شهرها در ساختار شهرداری‌ها استان.

ـ اختصاص اعتبارات ویژه به شهرداری‌ها برای ساماندهی آن‌ها از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده.

ـ اختصاص اعتبارات ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر برای معتادین رها یافته در مناطق حاشیه‌نشین با کمک نهاد محلی ـ مذهبی ـ مردم و دستگاه‌های متولی.

ـ اختصاص اعتبارات ویژه از محل ردیف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی برای مناطق حاشیه‌نشینی.

استاندار سیستان و بلوچستان در این جلسه افزود: حاشیه‌نشینی در این استان یک مسئله بسیار مهم است که باید ساماندهی آن را در اولویت قرار دهیم.

علی اوسط هاشمی افزود: ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار را که ۳۰ درصد اعتبارات استان است را امسال به حاشیه‌نشینی اختصاص خواهیم داد.

رحمانی فضلی در پایان جمع‌بندی از صحبت‌های مسئولین استان گفت: با توجه به اینکه حاشیه‌نشینی اولویت دوم در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است و سیستان و بلوچستان بعد از خراسان رضوی دومین استانی است که بررسی، رفع و ساماندهی مشکلات حاشیه‌نشینی در این منطقه باید در اولویت قرار گیرد.

وی عنوان کرد: سیستان و بلوچستان ظرفیت توسعه بسیار زیادی دارد و با روندی که در زمینه ایجاد زیرساخت و توسعه در اینجا در حال طی شدن است، قطعاً در ۱۰ سال آینده این استان به یکی از مراکز صنعتی و تجاری کشور تبدیل می‌شود.

نظر شما