شناسهٔ خبر: 2960 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان در کرمان خبر داد:

سهم راه در تصادفات صفر شود/ نگاه ویژه دولت به راهداری در سال جاری/ 163 نقطه حادثه‌خیز در استان کرمان

داود کشاورزیان معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه 163 نقطه حادثه‌خیز در استان کرمان وجود دارد گفت: کرمان دارای وسیع‌ترین راه‌های کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان، داود کشاورزیان با اشاره به سفر دو روزه خود در کرمان گفت: در روز گذشته با اعضای تشکل‌های صنفی حمل و نقل و راهداران جلسه‌ای در استان برگزار شد و مشکلات این صنف شنیده شد.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان دارای وسیع‌ترین راه‌های کشور است، ادامه داد: 9هزار کیلومتر انواع راه‌ها در استان کرمان وجود داد که 4 هزار کیلومتر آن راه روستایی است و با توجه به همجواری با بندرعباس یکی از راه‌های پرتردد در استان است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه وقتی یک ارزیابی از وضعیت تصادفات می‌کنیم؛ قسمت اعظم تصادفات ناشی از خطاهای انسانی و سهم راه‌ها در تصادفات بسیار پایین است، گفت: سیاست سازمان راهداری این است که اعتبارات را در کشور به شکل عادلانه و متناسب با پامترارهایی از جمله میزان ترافیک و غیره توزیع شود.

کشاورزیان با اشاره به فعالیت‌های سازمان راهداری، خاطرنشان کرد: در سازمان راهداری و بخش راهداری فعالیت‌های متعددی انجام می‌شود که بخشی از این فعالیت‌ها ناظر به باز بودن راه‌ها از قبیل ریزش کوه و غیره است و بخشی از فعالیت‌ها ناظر به ارتقا ایمنی راه‌ها از قبیل خط کشی، روشنایی و غیره است.

وی افزود: بخشی از فعالیت‌های سازمان به منظور حفظ سرمایه‌ ملی است یعنی راهی ساخته شده باید نگهداری شود و در سازمان راهداری سیاست‌گذاری بدین شکل است هزینه‌ها و اعتبارات با اولویت ارتقا ایمنی تخصیص داده می‌شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه 163 نقطه حادثه‌خیز در استان کرمان وجود دارد، گفت: نقاط حادثه‌خیز را براساس ضریب تصادفات جری و فوتی مشخص می‌شوند و بخش زیادی از نقاط حادثه‌خیز در استان کرمان اصلاح شدند و با توجه به اینکه اولویت سازمان ارتقا ایمنی جاده‌ها است امیدواریم در سال آینده اعتبارات این حوزه افزایش یابد.

کشاورزیان افزود: باید اقداماتی انجام شود که سهم راه در تصادفات جاده‌ای به صفر برسد زیرا عوامل متعددی در تصادفات نقش دارند اما باید کاری کنیم که سهم راه را در تصادفات به صفر برسانیم.

وی گفت: خوشبختانه راهکارهایی برای ارتقا ایمنی راه‌ها از جمله خط‌کشی جاده‌ها، اصلاح شیب جاده‌ای، نصب علائم، اصلاح شانه خاکی جاده و غیره وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید راه‌ها را بخشنده نگه‌ داریم یعنی راهی که خطاهای کوچک را مجازات سنگین نکند اضافه کرد: اولویت ارتقا ایمنی راه‌ها است؛ خوشبتخانه بخش ایمنی نسبت به بخش نگهداری اعتبار چندانی نیاز ندارد و به طور قطع در زمانی که دچار محدودیت اعتبارات هستیم؛ ایمنی راه‌ها را می‌توانیم داشته باشیم.

کشاورزیان با بیان اینکه خوشبختانه دولت امسال نسبت به راهداری نگاه ویژه‌ای داشته است و اعتبارات نسبت به سال گذشته در این حوزه دو برابر شده است، گفت: به همین نسبت وضعیت اعتبارات استان کرمان افزایش داشته است.

وی افزود: اعتبارات اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در سال گذشته 45 میلیارد تومان بود که خوشبختانه امسال به 95 میلیارد تومان رسیده که نصف این اعداد به راه و شهرسازی جنوب استان کرمان تخصیص داده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یاداورشد: اعتبارات فصل راهداری در سال 93 نسبت به سال گذشته بسیار خوب بوده که امیدواریم در سال آینده همین رشد را داشته باشد.

کشاورزیان با بیان اینکه بیش از 200 هزار کیلومتر انواع راه در سطح کشور وجود دارد که حدود 85 هزار کیلومتر آن راه غیرروستایی است، گفت: برای ساخت این راه‌ها بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان اعتبار باید وجود داشته باشد و برای نگهداری آنها نیز حدود 4 درصد اعتبار باید وجود داشته باشد.

وی با اشاره به بازدید خود از پروژه محور کرمان - زرند یادآور شد: این پروژه فعال است که امیدواریم 15 کیلومتر هر چه سریع‌تر احداث شود اگر زیرسازی آن انجام شود، می‌توانیم در ارتباط با آسفالت آن کمک کنیم./

نظر شما