شناسهٔ خبر: 29619 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حامد بیتی نقاط قوت و ضعف معماری معاصر را تشریح کرد:

ضرورت تدوین ضوابط سخت‌گیرانه در حوزه معماری و شهرسازی/ لزوم بازنگری درمحتوای برنامه درسی معماری/ هویت معماری معلول شرایط زندگی معاصر است

حامد بیتی به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز راهکار اصلی رفع چالش‌های معماری و شهرسازی امروز تدوین ضوابط دقیق و سخت‌گیرانه دربرخورد با سودجویان است.

حامد بیتی، عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز درگفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به بیان نقاط قوت و ضعف معماری ماصر ایران پرداخت و عنوان کرد: از دهه ۱۹۷۰ بحث هویت درمعماری رونق گرفت و معماران و شهرسازان تاکید کردند که باید اصول فراموش شده معماری اصیل را دوباره احیا کرد.

بیتی افزود: معماری محصول شرایط روز جامعه است و قبل از اصلاح شیوه برخورد و زندگی ایرانیان نمی‌توان هویت معماری را اصلاح کرد.

وی با تاکید بر اینکه برخلاف ادعای برخی از معماران، نظام آکادمیک آموزش معماری چندان تاثیری در ایجاد گسست میان معماری امروز و گذشته نداشته است، گفت: نظام استاد و شاگردی دیگر پاسخگوی معماری امروز نیست ضمن اینکه هر استاد و پژوهشگر دانشگاهی متخصص حوزه خاصی از معماری و شهرسازی است و تخصص‌های مختلفی درحوزه معماری مطرح است. ضمن اینکه جامعه نیز متکثر است و هرکس سلیقه و خواست متفاوتی دارد. دراین میان دانشکده معماری می‌تواند با اتخاذ تدابیری ازجمله اصلاح شیوه ارائه و تدریس تاریخ معماری به مهندسان و معماران آینده در بهبود سلایق و نیازها موثر باشد.

بیتی توضیح داد: در سبک آموزش و نیز اجرای معماری درکشور ما از کشورهای غربی الگوگیری می‌شود که باید توجه داشت با اینکه نمی‌توان تکنولوژی غرب را نفی کرد ولی باید بتوانیم نگاهی نیز به معماری گذشته داشته باشیم که یکی از راه‌حل‌های این مسئله بازنگری در محتوای دروس تاریخ معماری است که آخرین برنامه آن سال ۱۳۷۷ تدوین شده و مورد اصلاح قرار نگرفته است.  این درس نیز فقط دو واحدی و مختصر به معماری اسلامی است. به عبارت دیگر می‌توان گفت ما خود نتوانسته‌ایم الگوساز معماری باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز با تاکید بر اینکه معماری امروز ما سرناسازگاری با طبیعت دارد و بر آن غالب شده است، تصریح کرد: از زمانی که معماری نوین وارد کشور شده دیگر شیوه ساختمان‌سازی توجه و همگونی با طبیعت ندارد و با اینکه شعار بازگشت به گذشته را سرمی‌‌دهیم درعمل دانشجویان را به دنبال کردن اندیشه‌های نو غربی درحوزه معماری ترغیب می‌کنیم.

وی با بیان اینکه جای خالی ضوابط دقیق معماری و شهرسازی درکشورمان محسوس است، عنوان کرد: متاسفانه درکشورمان با خلاء بایدها و نبایدهای جدی درعرصه ساخت‌وساز مواجه هستیم و هرجا نیز قانونی باشد شهرداری‌های کلان‌شهرها توانسته‌اند به راحتی آنها را نقض کنند و خود به ساخت و ساز در حریم‌های تاریخی و فرهنگی بپردازند.

بیتی افزود: حتی درتبریز شاهدیم که درکنار ساختمان میراث فرهنگی و در منطقه تاریخی شهر برج مرتفعی احداث شده و اعتراض‌ها نیز به جایی نمی‌رسد. این امر جای تاسف دارد و باید سازوکارهای قانونی برای برخورد سخت گیرانه جدی با سودجویان پیدا شود.

سیاست‌های محلی و منطقه‌ای تدوین شود

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز افزود: یکی از راه‌های موثر دربهبود وضعیت معماری و ساختمان‌سازی درکلان‌شهرها تدوین سیاست‌های محله ای و منطقه‌ای است چراکه نیازها و شرایط زندگی و سکونت‌گزینی اقلیم‌ها و محله‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما