شناسهٔ خبر: 29662 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

جزئیات دیدار وزرای ایران و هلند؛

امضا‌ء توافقنامه همکاری‌های بندری و دریانوردی میان ایران و هلند/ بازسازی کریدورهای جدید بین اروپا و شرق با همکاری هلند/ بهره‌مندی از امکانات دو کشور به‌منظور فعال‌سازی لجستیک دریایی

درجمع سند جامع همکاری حمل و نقل دریایی و بندری دوجانبه میان ایران و هلند با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر امور زیربنایی و محیط‌زیست هلند به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سند جامع همکاری حمل و نقل دریایی و بندری دوجانبه میان ایران و هلند با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران و ملانی شولتز فن هاخن وزیر امور زیربنایی و محیط‌ زیست هلند به‌منظور همکاری‌های مشترک در زمینهٔ حمل‌ونقل دریایی به امضا رسید.

ملانی شولتز فن هاخن وزیر امور زیربنایی و محیط‌ زیست هلند در جمع خبرنگاران بابیان اینکه «وزرای دو کشور با هدف توسعه استراتژی دریایی و بنادر این موافقت‌نامه را امضا کردند گفت: این موافقت‌نامه به دلیل نقش بندری دو کشور در منطقه‌های تحت شعاع خود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران نیز با اشاره به امضا توافقنامه مشترک میان دو کشور بیان داشت: کشور هلند یکی از کشورهای مهم در زمینهٔ حمل‌ونقل دریایی در اروپا است و بخش کثیری از حمل‌ونقل دریایی اروپا از طریق بنادر هلند انجام می‌شود.

وی افزود: بحث اصلی میان دو کشور در زمینهٔ حمل‌ونقل، استفاده از امکانات موجود برای فعال‌سازی لجستیک دریایی بین ایران و هلند است. در همین راستا در خصوص توسعه فاز۳ بندر شهید رجایی و بندر چابهار گفتگو شد تا طرف هلندی در صورت علاقه‌مندی بتواند در مناقصات بنادر ایران شرکت کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گفتگوهای انجام‌شده میان دو طرف در زمینهٔ حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: از آنجا که هیچ‌گونه توافقنامه‌ای در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور وجود ندارد لذا پیشنهادی از سوی ما برای مطالعه به وزیر هلند ارائه شد تا پس از بررسی و مطالعه نکات موردنظر خود را اعلام کنند تا در آینده منجر به امضا شود.

وی افزود: در حال حاضر ۸۰۰ دستگاه کامیون ایرانی به هلند تردد می‌کند و موافقتنامه جاده‌ای نداشتیم که پیش نویس آن امضا شد.

آخوندی به ازسرگیری پروازهای هلند- ایران در روز گذشته اشاره کرد و گفت: روز گذشته اولین پرواز KLM از هلند به ایران انجام شد لذا پرواز مستقیم میان دو کشور آغاز گردید و امیدواریم تعداد پروازها در آینده نزدیک افزایش یابد.

این عضو کابینه دولت یازدهم خاطرنشان کرد: ایران برای بازسازی کریدورهای جدید بین اروپا و شرق نیاز به همکاری گسترده با هلند دارد.

گفتنی است، این توافقنامه در زمینهٔ توسعه همکاری‌های بندری و دریایی، سرمایه‌گذاری، تشکیل کمیته مشترک، تبادل کارشناس و آموزش مدیران در رده‌های مختلف، اقدامات اجرایی و توسعه فرآیندهای لجستیکی در ایران به امضا رسید.

نظر شما