شناسهٔ خبر: 29680 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

تدوین آیین‌نامه نگهداری و بهره‌برداری راه‌ها تا پایان سال جاری/ شرکت ساخت ملزم به توجه به معماری و منظر جاده در احداث راه‌ها شد/ امضای تفاهم‌نامه با سازمان راهداری برای ارتقای ایمنی راه و آرامش دهی به کاربران

هوشنگ عشایری عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از تدوین آیین‌نامه نگهداری و بهره‌برداری راه‌ها تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: بر اساس این آیین‌نامه شرکت ساخت در احداث راه‌ها باید به مقوله‌ای به عنوان معماری و منظر و سازمان راهداری به ارتقای ایمنی راه و آرامش‌دهی به کاربران توجه کنند.

هوشنگ عشایری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص بحث معماری جاده و تأثیرات آن اعلام کرد: تئوری معماری و ایمنی جاده از ۱۰ سال گذشته در کشور مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

عشایری در ادامه تغییر در یکنواختی مسیرها را هدف اصلی طرح معماری جاده اعلام کرد و گفت: در حقیقت در این طرح مسیرهای یکنواختی که دچار خستگی رانندگان شده و خطر بروز سوانح و تصادفات را افزایش می‌داد، مد نظر قرار گرفته و در همان زمان طرح‌هایی مانند کاشت درخت در حاشیه جاده، ایجاد شکل‌های مختلف به عنوان المان، تغییر علائم و تابلوها برای بهبود آن پیشنهاد شد. این درحالی است که با گذشت زمان به دلایل متفاوت شاهد توقف و بی‌اعتنایی به این بخش شدیم.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه با بیان اینکه شاید امروزه ادغام وزارت راه و شهرسازی و کنار هم قرار گرفتن موضوعات جاده‌ای با معماری و شهرسازی تلنگری برای شروع دوباره بحث معماری جاده محسوب شود گفت: بدون شک در این بخش تأکیدات وزیر راه و شهرسازی به این بحث و همچنین حقوق شهروندی نیز تأثیر قابل توجهی در نگاه مجدد به این حوزه دارد. نقش‌دهی به شهروندان و محوریت انسان در تمامی حوزه‌ها، خصوصا خدماتی که دولت ارائه می‌دهد، خود باعث شد تا به مبحث معماری و منظر جاده توجه بیشتری شود.

وی در این خصوص اضافه کرد: پس از طرح مجدد این موضوع و مورد توجه قرار گرفتن آن، مسئولیت این بخش به دلیل برخورداری از ادبیات معماری و ارتباط آن با بخش احیا  و نوسازی به شرکت عمران و بهسازی شهری ایران واگذار شد.

عشایری افزود: در این راه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گام نخست نقشه کاروانسراهای  تاریخی را از سازمان میراث فرهنگی و نقشه راه‌های کشور را از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دریافت و مورد بررسی قرار داد. در ادامه ضمن شناسایی کاروانسراهای موجود در کشور تفاهم‌نامه‌هایی را با سازمان راهداری و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور به امضا رساند.

به گفته وی براساس این تفاهم نامه‌ها شرکت ساخت در احداث راه‌ها باید به مقوله‌ای به عنوان معماری و منظر جاده و سازمان راهداری به ارتقای ایمنی راه و آرامش دهی به کاربران توجه کنند.

این مقام مسئول همچنین اظهار داشت: پس از این مراحل کمیته‌ای تحت عنوان کمیته معماری جاده  متشکل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان، معاونت معماری و شهرسازی و دانشگاه تشکیل و جلسات آن به ریاست شرکت عمران و بهسازی برگزار شد که هم اکنون نیز در حال فعالیت است. در حقیقت این کمیته قصد دارد تا با تدوین آیین‌نامه‌ای مشخص در بخش معماری جاده مقررات جدیدی را در این حوزه در احداث راه‌ها و محورهای جدید ایجاد کند.

عشایری سه بحث اصلی شامل تدوین آیین‌نامه نگهداری راه‌ها با رویکرد ارتقای منظر،  درنظر گرفته شدن آیین‌نامه در ساخت و توسعه راه‌ها از سوی مشاورین و شناسایی و معرفی کاروانسراها به سازمان راهداری به منظور ساخت مجتمع تجاری یا راهدارخانه را در دستور کار این کمیته اعلام کرد و گفت: درحال حاضر قرار دادی با مشاورین دانشگاه شهید بهشتی بسته شده و تا ۳۰ درصد مراحل نیز انجام شده است. طی این قرار داد وضعیت معماری و منظر دو محور تهران- دیزین و تهران – قم از سوی متخصصان مطالعه شده و طرح لازم با توجه به تمامی حوزه‌های ایمنی، راه و ساختمان، معماری، هنر و فرهنگ به کمیته ارائه می‌شود.

عشایری همچنین تأکید کرد: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده از سوی اعضای کمیته قرار شد تا طرح‌های دو محور ذکر شده به صورت میدانی اجرا و تأثیرات آن نیز به کمیته ارائه شود در این صورت پس از تصحیح و مشاهده نمونه عینی می‌توانیم ایین‌نامه را تنظیم کنیم.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پایان بیان کرد: این آیین‌نامه تا پایان سال تهیه شده و به دنبال آن ضوابط نگهداری و بهره‌برداری از راه‌ها به تمامی بحش های ذیربط اعلام خواهد شد./

نظر شما