شناسهٔ خبر: 2972 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در همایش نوسازی، ایمنی، تداوم زندگی خبر داد:

نوسازی باغ آذری تهران با مشارکت دولت و شهرداری/ تشکیل ستاد ملی احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده

همایش نوسازی، ایمنی، تداوم زندگیه معاون وزیر راه و شهرسازی از نوسازی و بهسازی محله "باغ آذری" در منطقه جنوب تهران به عنوان پایلوت خبر داد و گفت: نوسازی این منطقه باید به سایر مناطق کشور تعمیم داده شود ضمن این‌که بهسازی بافت‌های فرسوده صرفا با منابع شهرداری‌ها و تمرکز دولت بر ساخت‌وساز ممکن نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محمدسعید ایزدی در همایش "نوسازی، ایمنی، تداوم زندگی" که امروز شنبه ششم دی ماه به مناسبت یازدهمین سالروز زلزله بم برگزار شد با بیان اینکه باید شرایطی را فراهم کنیم تا در آینده شاهد بروز خسارات بعد از زلزله نباشیم و تا حد امکان از تبعات رخداد زلزله پیشگیری کنیم افزود: در چنین جلساتی لازم نیست ضروریاتی به منظور طرح ابعاد اتفاقات بعد از زلزله بیان کرد زیرا این موضوع برای مردم و مسئولان کاملاَ مشهود است و از نزدیک شاهد از دست دادن جان بسیاری از مردم در زلزله‌ها از جمله زلزله بم بودیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ادامه داد: فارغ از خسارات مالی ناشی از زلزله، بزرگترین خسارت این پدیده طبیعی از دست دادن سرمایه انسانی است که غیرقابل جبران خواهد بود؛ زمانی که زلزله رخ می‌دهد بخش‌های عمده‌ای از زیرساخت‌ها از بین می‌روند بنابراین دولت، شهرداری‌ها و مردم باید هزینه‌های بسیار زیادی را برای جبران این خسارات بپردازند. اگر بتوانیم اقدامات پیشگیرانه را لحاظ کنیم می‌توانیم احتمال خطرات ناشی از وقوع زلزله را کاهش دهیم.

ایزدی اظهار کرد: متاسفانه سالروز زلزله بم از تقویم کشور حذف شده بود اما با تلاش‌های جدی دولت بار دیگر روز پنجم دی ماه همزمان با سالروز زلزله بم با عنوان "ایمنی در برابر زلزله" نامگذاری شد تا با مروری بر اتفاقات این روز از تجربیات آن برای آینده درس بگیریم.

وجود بالغ بر ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور

وی با اشاره به اینکه بر اساس سه شاخص تعیین شده برای شناسایی بافت‌های فرسوده، بالغ بر ۱۳۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری و فرسوده در سراسر کشور وجود دارد افزود: وسعت این محدوده‌ها نشان می‌دهد که بخش زیادی از جمعیت کشور یعنی بیش از یک سوم جمعیت شهری در این مناطق زندگی می‌کنند و با توجه به این آمار نگاه به نوسازی این بافت‌ها باید جدی باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر همه دستگاه‌ها از جمله قوه قضائیه، قوه مجریه، شهرداری‌ها و سایر نهادهای ذیربط بر ضرورت توجه به مقوله بهسازی و نوسازی شهری اتفاق نظر دارند که مصوبه اخیر دولت مبنی بر تصویب سند احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری حکایت از این موضوع دارد و دولت تسهیلاتی با سود پایین در اختیار متقاضیان نوسازی در بافت‌های فرسوده قرار می‌دهد.

ایزدی با طرح این سوال که آیا فرایند نوسازی صرفاَ با پرداخت تسهیلات انجام می‌گیرد یا خیر گفت: قطعاَ اینطور نیست بلکه در نخستین گام باید هم افزایی و هم گرایی بین دستگاه‌های ذی مدخل به منظور نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری و بهبود زندگی مردم صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با تاکید بر اینکه "ایمنی" تنها یکی از ضروریات محدوده‌های بافت ناکارآمد شهری است افزود: مسائل دیگری از جمله فقر شهری، فقر خدمات و فقر زیرساخت‌ها، ضرورت توجه به نوسازی این بافت‌ها را دو چندان می‌کند.

وی بحران هویت و نابسامانی را از موضوعاتی عنوان کرد که ساکنان این مناطق را درگیر کرده و ادامه داد: بنابراین بهسازی و نوسازی پدیده ناکارآمد شهری صرفاَ با منابع شهرداری‌ها و تمرکز دولت بر ساخت و ساز امکانپذیر نیست؛ گستردگی و توسعه این محدوده‌ها بیانگر ارائه راه حل‌های متنوع برای نوسازی این مناطق است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با وجود تاکید اسناد بالادستی برنامه پنج ساله و قوانین موجود بر نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری، متاسفانه هر یک از دستگاه‌ها بر اساس ابزارهای خود این موضوع را پیگیری کردند.

ایزدی با بیان اینکه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی به ریاست رئیس جمهور تشکیل خواهد شد گفت: ستادهای دیگری در استان‌ها و شهرها برای همگرایی بین دستگاه‌ها در مقوله نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری ایجاد می‌شود که می‌تواند نوید بخش توسعه در محدوده‌های ناکارآمد شهری و بافت فرسوده باشد.

وی اظهار کرد: تجارب قبلی ما در ستاد سکونتگاه‌های غیررسمی نشان می‌دهند همگرایی بین دستگاه‌های مختلف برای نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری می‌تواند موثر باشد، ضمن اینکه بعد از این همگرایی، باید مجموعه امکاناتی برای مشارکت مردم فراهم شود؛ دستگاه‌های مختلف در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده ورود کردند اما عدم هماهنگی بین این دستگاه‌ها و عدم ایفای نقش صحیح دستگاه‌ها باعث شده تا اقدامات انجام شده از کارآمدی مناسب برخوردار نباشند؛ دولت و شهرداری‌ها باید تلاش کنند زمینه را برای ورود مهم‌ترین نقش‌آفرین یعنی مردم و ساکنان این مناطق، در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم کنند.

ایزدی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم مردم را در بافت‌های ناکارآمد شهری از ابعاد اقتصادی و ارائه اطلاعات و قوانین برای ورود به نوسازی توانمند کنیم ادامه داد: دولت و شهرداری‌ها باید در این بخش نقش اصلی خود را ایفا کنند و با ارائه بسترهای تشویقی همچنین ارائه تسهیلات مردم را برای ورود به نوسازی تشویق کنند؛ همچنین تمام خدماتی که یک شهروند برای زندگی در یک منطقه نیاز دارد باید فراهم شود. در این شرایط است که می‌توانیم به مسیر نوسازی امیدوار باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی از نوسازی و بهسازی محله "باغ آذری" در منطقه جنوب تهران با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و شهرداری به عنوان پایلوت خبر داد و گفت: در مرحله بعد باید نوسازی این منطقه که با عنوان پایلوت در دستور کار قرار دارد را به سایر مناطق کشور تعمیم دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امیدواریم ارتقاء کیفیت زندگی در محلات را با نوسازی مناطق ناکارآمد شهری رقم بزنیم تاکید کرد: با در نظر گرفتن دو اصل همگرایی و هم افزایی بین دستگاه‌های مختلف و ایفای نقش صحیح هر دستگاه ذیربط می‌توانیم به نوسازی و احیاء بافت‌های فرسوده شهری امیدوار باشیم./

نظر شما