شناسهٔ خبر: 29728 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

وزير راه وشهرسازی در بازدید از كارگاه راهسازی مطرح كرد:

فعالیت بیش از ۱۳۰ كارگاه در بزرگترین پروژه‌ عمرانی كشور/ استفاده روزانه ۱۰۰۰تن سیمان و ۲۸۰۰۰ تن میلگرد در آزادراه تهران- شمال/ توجه به چشم‌نوازی جاده برای نخستين‌بار در كشور

بازديد حجت الاسلام والمسلمین ناطق‌نوری با حضور وزير راه وشهرسازی در ادامه بازدید از آزادراه تهران- شمال در نشست با پیمانكاران و مسئولان بنیاد مستضعفان طی گزارش ارائه شده از آخرين اقدامات انجام شده در این پروژه مطلع شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی حجت الاسلام والمسلمین علی‌اكبر ناطق نوری مسؤول گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری به همراه عباس آخوندی و ديگر مسئولان در ادامه بازدید از آزادراه تهران- شمال در منطقه تالون در كارگاه راهسازی شركت ناودیس‌راه حضور يافت و با ارائه گزارشي از سوي پیمانكاران و مسئولان بنیاد مستضعفان در جريان آخرين اقدامات انجام شده قرار گرفت.

وزير راه و شهرسازي در این جلسه اظهار داشت: آزادراه تهران- شمال با هزینه‌ای بیش از ۳ میلیارد دلار به طور قطع یكی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی كشور به شمار می‌رود.

وی افزود: در این پروژه حوزه‌های مختلف مهندسی از ساخت دیوارهای حائل تا انحراف آب،‌ اجرای تونل‌های بسیار بزرگ،‌ راهسازی و فناوری‌های جدید همچون اجرای رویه بتنی را می‌توان مشاهده کرد. 

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینكه آزادراه تهران- شمال اولین آزادراه كشور با رویه بتنی است گفت: اقدامات انجام شده و استفاده از فناوری‌های جدید با توجه به اختلاف ارتفاع ۲ هزار متری از سطح دریا همچنین تفاوت دما با بیش از ۲۰ درجه سانتی‌گراد در نقاط مختلف انجام شده است.

آخوندی با توجه به وجود تونل‌هایی به طول ۵ هزار و ۶ هزارو ۴۰۰ متر در آزادراه تهران- شمال تاكید كرد: مدیریت تونل به جهت تهویه،‌ امداد و نجات در برابر آتش به دلیل زلزله‌خیز بودن منطقه از اهمیت بالایی برخوردارند. به همین خاطر در حال طراحی مدیریت بهره‌برداری هوشمند مسیر در حین اجرا هستیم.

این مقام مسئول معماری راه و مسیر آرایی جاده را بسیار مهم دانست و گفت: اولین باری است كه استاندارد و آرایش مسیر با استفاده از یك مشاوره بین‌المللی با هدف چشم‌نواز كردن جاده و افزایش ایمنی در كشور اجرا شده است.

وی با اشاره به اجرای ۹۵ كیلومتر تونل در آزادراه تهران- شمال بیان كرد: با این حجم از ابنیه فنی نیاز به استفاده‌ از فناوری‌های به روز در زمینه ساخت و حفاری تونل است، به همین خاطر ما فناوری حفاری تمام مقطع را در خصوص تونلینگ اجرا كردیم.

به گفته آخوندی با اجرای این پروژه و كسب دانش لازم ایران قابلیت رقابت در سراسر جهان را خواهد داشت.

عضو كابینه دولت یازدهم اسفاده از توان داخلی برای ساخت قالب‌های موردنظر برای بتن‌ریزی را مهم ارزیابی كرد و گفت: با استفاده از ۳۰ قالب بتن‌ریزی در پروژه ساخت آزادراه تهران- شمال امكان بتن‌ریزی به طول ۶۰ تا ۷۰ متر در تونل مهیا شده است كه این نكته یك ركورد محسوب می‌شود.

وی در ادامه گفت: تمام عملیات اجرایی آزادراه تهران- شمال توسط پیمانكاران ایرانی انجام می‌شود و پیمانكار چینی نیز فقط تا پایان قرارداد خود با ما همراه خواهد بود. همچنین بیش از ۹۵ درصد طراحی این پروژه با اتكا به توان داخل كشور انجام می‌شود و ۵ درصد باقی‌مانده نیز به دلیل نیاز به دانش بین‌المللی به طراحان خارجی سپرده می‌شود.

وزیر راه وشهرسازی به فعالیت بیش از ۱۳۰ كارگاه فعال در طول پروژه اشاره كرد و گفت: با توجه به پیشرفت ۳ درصدی كار در ماه باید این شتاب حفظ شود و در همین حال عصر امروز نتایج مناقصه قطعه ۲ مشخص و پیمانكاران آن معرفی می‌شوند.

آخوندی از مصرف روزانه هزار تن سیمان و مجموعا ۲۸ هزار تن میلگرد در آزادراه تهران- شمال خبر داد و گفت: تدارك مصالح در برابر مصرف آن بسیار مهم و سخت است. در صورتی كه مدیریت مالی، كالا و نیروی انسانی به صورت هماهنگ تامین نشود كل سیستم دچار نقص می‌شود. همچنین نظارت فنی و نظام كنترلی در این پروژه طوری تعریف شده كه هیچ كاری بدون تایید آزمایشگاه انجام نمی‌گيرد. زیرا اجرای خوب و استاندارد در دوره ساخت موجب كاهش هزینه‌های زمان بهره‌برداری می‌شود.

وی در ادامه از حجت الاسلام والمسلمین علی‌اكبر ناطق‌نوری درخواست كرد: تا به عنوان یك فرد انقلابی و باسابقه در نظام , و دارای سرمایه اجتماعی در جامعه ایران در خصوص روند پیشرفت و توسعه آزادراه تهران-شمال نكات لازم را بیان كند. زیرا آگاهی مردم از اجرای این پروژه ایجاد اعتماد به نفس در ملت می‌شود كه از ساخت راه مهم‌تر است و باعث جلب اعتماد مردم به نظام مهندسی كشور می‌گردد.

نظر شما