شناسهٔ خبر: 29737 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد؛

ساماندهی قنات‌های تهران با تشکیل کمیته تدقیق قنوات/ تعیین‌تکلیف ۵۱ هزار میله قنات شناسایی‌شده در پایتخت/ تاکید بر شناسایی قنات‌ها قبل از توسعه خطوط مترو

علی بیت‌الهی رئیس مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام شناسایی ۵۱ هزار میله قنات رها شده در پایتخت از ساماندهی قنوات با تشکیل کمیته تدقیق خبر داد و گفت: تدقیق نقشه قنوات شهر تهران همانند شناسایی گسل‌های شهر تهران برای جلوگیری از خسارات احتمالی ضروری است.

علی بیت‌اللهی رئیس مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اعلام آنکه در شهر تهران ۵۱ هزار میله قنات شناسایی شده‌اند که به ویژه در مناطق جنوبی تهران و در مناطق ۱۲ قرار دارند که به حال خود رها شده‌اند از تشکیل کمیته تدقیق قنوات تهران در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد.

رئیس مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به کمبود آب در شهر تهران، ساماندهی این قنوات را یکی از مهمترین کارهای مرکز عنوان کرد و افزود: تهیه نقشه تدقیق قنوات مانند شناسایی گسل‌های زلزله شهر تهران می‌تواند جلوی خسارات احتمالی در پایتخت را که مشکلات فراوانی نیز دارد بگیرد.

بیت‌اللهی ادامه داد: منطقه جنوب تهران و منطقه ۱۲ و مناطق زیرین منطقه ۱۲، قنات‌های فراوانی دارد که به دلیل ساخت و ساز و تخریب باغات در طی سالیان به حال خود رها شده‌اند. ما در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی طی جلساتی که در شورای‌عالی شهرسازی و معماری داشتیم به این نتیجه رسیدیم که تدقیق نقشه قنوات شهر تهران ضروری است و به همین خاطر نیز این کمیته در مرکز تحقیات راه، مسکن و شهرسازی تشکیل شد.

رئیس مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: کمیته قنوات در حال حاضر در کارگروه زلزله و لغزش لایه‌های زمین تشکیل شده و داریم به جد روی این موضوع مهم شهری تهران تحقیق می‌کنیم. پیش‌بینی‌ها نیز حاکی است که تا پایان سال نیز مصوباتی را در این‌باره برای نظام‌مند کردن قنوات، مسیر آنها و نحوه ساخت و ساز تهیه کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر فضای سبز شهر تهران به صورت توافقی در مکان‌هایی که قنات وجود دارد از آب قنوات رها شده برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود. 

بیت اللهی این کمیته را متشکل از اعضایی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، نماینده اداره آب و فاضلاب استان تهران، منابع طبیعی جهاد کشاورزی، سازمان زمین شناسی عنوان کرد و افزود: تمامی ارگان‌هایی که به نوعی دخیل هستند در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جمع می‌شوند. زیرا در نظر داریم همانطور که نقشه تدقیق گسل‌های شهر تهران را به سرانجام رساندیم نقشه تدقیق قنات‌های شهر تهران را نیز به سرانجام برسانیم.

وی ادامه داد: همچنین به دستور وزیر راه و شهرسازی اولین نشست متخصصان ژئوتکنیک برای بررسی فروریزش‌های شهر تهران تشکیل شده است که در آن نشست مقرر شد کمیته تخصصی مترو و ارتباط آنها با فرورریزش و مواردی از این قبیل بررسی شوند. ضمن آنکه مسئولان مترو نیز در این کمیته حضور دارند.

بیت‌اللهی تاکید کرد: هدف ما کمک به احداث مترو است زیرا نیاز شهری تهران است اما احداثی که با کمترین آسیب و خسارت باشد. /

نظر شما