شناسهٔ خبر: 29793 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه بندری در یک هفته اخیر

بررسی پیشنهاد هند برای اتصال به آب‌های دریای خزر/ ارائه گزارش اقدامات حوزه‌ دریایی درجلسه شورای متولیان بهره‌وری/ امضای توافقنامه همکاری‌های بندری و دریانوردی میان ایران و هلند

گزارش آخر هفته بررسی پیشنهاد هند برای اتصال بنادر آن کشور به آب‌های دریای خزر و بنادر تجاری روسیه، ارائه گزارش اقدامات انجام شده درزمینه بهره‌وری حوزه دریایی درجلسه شورای متولیان بهره‌وری و پهلوگیری کشتی شکرخام با ظرفیت ۶۵ هزار تن از مهمترین اخبار دریایی در هفته گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفته‌ای که  گذشت، شاهد اتفاقات مهمی درحوزه دریایی بودیم.

پیشنهاد بندری روسیه به هند

در روزهای اخير روسيه به هند پيشنهاد داده كه بنادر اين كشور از راه ايران به آب‌هاي درياي خزر و بنادر تجاری روسيه متصل شوند. دنيس مانتوروف - وزير صنعت و تجارت روسيه - در همايش روسيه و هند در بمبئي با اعلام اين خبر بيان كرده است گسترش مسيرهاي لجستيك در چارچوب كريدورهای "شمال - جنوب" از طريق بنادر ايران به بنادر روسيه در آستاراخان بهترين گزينه براي گسترش مراودات اقتصادی است. زيرا كاهش زمان و هزينه حمل از ويژگي مهم كريدور شمال - جنوب است. شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در همین رابطه نوشت: در اين ميان كشورهاي آسيايی و اروپايی می توانند در مسير كريدور شمال - جنوب كالای خود را با سرعتی حدود دو برابر در مقايسه با مسير كانال سوئز مبادله كنند. اين امر با توجه به ايجاد كشورهاي جديد در منطقه آسياي ميانه و نيز شكل گيری بازارهاي جديد جهانی در حوزه اقيانوس هند و خليج فارس، برای هر دو قاره آسيا و اروپا دارای اهميت فراوانی است.

ارایه گزارش اقدامات انجام شده در زمینه بهره‌وری در دو حوزه ریلی و دریایی

نایت‌الله همتی، نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در نشست متولیان بهره‌وری، ضمن ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته درحوزه بهره‌وری با اشاره به اینکه اسناد فرابخشی بهره‌وری شامل ماده ۷۹ قانون برنامه پنجم توسعه و اقتصاد مقاومتی و ماده یک لایحه برنامه ششم توسعه کشور همچنین ماده ۲۲ لایحه برنامه ششم توسعه کشور و برنامه جامع بهره‌وری کشور است، گفت: در سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات درون سازمانی و فراسازمانی برای افزایش بهره‌وری انجام شده که از جمله اقدامات درون‌سازمانی می‌توان به اخذ مصوبه برای استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری و سازماندهی امر و انتخاب مروجین بهره‌وری سازمان و تهیه نظام مدیریت بهره‌وری سازمان و برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت بهره‌وری اشاره کرد. شورای راهبردی بهره‌وری در سازمان بنادر و دریانوردی فعال شده که دارای دبیرخانه پیشبرد بهره‌وری است و پنج کارگروه تخصصی درستاد و ۱۱ کارگروه تخصصی نیز در بنادر کشور داریم. وی افزود: برای همگرایی برنامه‌ها نظام مدیریت بهره‌وری را تدوین کرده‌ایم و چارچوب آماده‌سازی این نظام را داشته‌ایم که به اندازه گیری شاخص‌های بهره‌وری ذیل این نظام پرداخته‌ایم. همچنین کارگاه‌های آموزشی دراین زمینه برگزار و به اندازه‌گیری دقیق شاخص ها پرداخته‌ایم. بر اساس آخرین داده‌ها بهره‌وری نیروی کار این سازمان درسال ۱۳۹۳ منفی ۴.۷ درصد و بهره‌وری سرمایه نیز منفی هفت صدم درصد بوده است که یقین داریم پژوهش سال ۹۴ و ۹۵ افزایش محسوس را نشان می‌دهد. بهره‌وری کل عوامل تولید نیز منفی یک و نیم درصد است. همتی با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی کشور سرمایه‌بر است، گفت: ۱۸۰ شاخص اختصاصی بهره‌وری را تعریف‌ کرده‌ایم و مدل استخراج شاخص‌های اختصاصی درسه سطح یک(بندر)، دو(محصول کلی) و سه(محصول جزیی) بوده است. وی با تاکید بر اینکه جهت‌گیری سازمان بنادر و دریانوردی باید درخصوص ارتقای بهره‌وری مشخص شود، گفت: برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های بهبود بهره‌وری در این سازمان در دست اقدام است. تعیین حوزه‌های عملیاتی اجرا شده و تدوین شاخص‌های اختصاصی و ارائه اولویت‌های اصلی دردست انجام است. این سازمان در تهیه طرح مدیریت بهره‌وری وزارت راه و شهرسازی مشارکت داشته و درخصوص برنامه جامع بهره‌وری کشور اظهار نظر کرده‌است. همتی همچنین درخواست کرد که سازمان ملی بهره‌وری در ابلاغ دستورالعمل‌های تحلیل و برنامه‌ریزی و مشاوره و آموزش و برقراری ارتباط سازمان بنادر با APO همکاری و دستورالعمل مستندسازی دانش را ابلاغ کند.

پهلوگیری کشتی شکرخام وارداتی از برزیل در اسکله شهید بهشتی

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: کشتی حامل شکرخام وارداتی توسط شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران با ظرفیت ۶۵ هزار تن به طول ۲۲۵ متر و آبخور ۱۲ از مبدا کشور برزیل در اسکله ۵ شهید بهشتی پهلو گرفت. سید حسن ابراهیمی با بیان اینکه خوشبختانه عملکرد بندر چابهار در سال ۹۵ رو به رشد است، گفته است: زیرا با لایروبی اسکله ۵ شهید بهشتی در اوایل سال گذشته و مراحل پایانی فاز اول طرح توسعه بندر در پایان سال جاری، تردد کشتی های پاناماکس و سوپر پاناماکس درحال افزایش است به طوری که امروز شاهد پهلو گیری کشتی ۶۵ هزار تن شکر خام وارداتی از کشور برزیل در بندر چابهار هستیم.

امضای سند جامع همکاری حمل و نقل دریایی و بندری دوجانبه میان ایران و هلند

سند جامع همکاری حمل و نقل دریایی و بندری دوجانبه میان ایران و هلند با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران و ملانی شولتز فن هاخن وزیر امور زیربنایی و محیط‌ زیست هلند به‌منظور همکاری‌های مشترک در زمینهٔ حمل‌ونقل دریایی به امضا رسید.

بندرهای ایران آمادگی پذیرش کشتی‌های بین‌المللی را دارند

حسین هاشمی تختی در دیدار کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با هیات اعزامی از کمیسیون راه و شهرسازی مجلس آلمان، گفت: این بندرها به عنوان سکوی تجارت جهانی محسوب می‌شوند. وی با بیان اینکه بندرهای ایران آمادگی پذیرش کشتی‌های بین‌المللی را دارند، تصریح کرد: شهید رجایی از جمله مهم‌ترین بندرهای ایران در هرمزگان است که با بهره‌مندی از مدرن‌ترین و استانداردترین تجهیزات بندری دنیا، ۸۴ درصد کل عملیات جابجایی کانتینر در ایران را عهده‌دار است و به عنوان قطب کانتینری کشور به حساب می‌آید.

فعالیت بیش از ۱۵خط کشتیرانی بین‌المللی در بنادر کشور

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی از فعال بودن بیش از ۱۵ خط کشتیرانی معتبر بین‌المللی در بنادر کشور خبر داد و افزود: شروع مجدد فعالیت شرکت مرسک در بنادر ایران را به فال نیک می‌گیریم و انتظار داریم پذیرش کشتی‌های این خط را به صورت لاینر در بنادر ایران داشته باشیم.

نخستین گردهمایی مدیران هنرستان‌های علوم و فنون دریایی کشور

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش خواستار تعیین نیاز بازار کار ارگان‌های دریایی به منظور لحاظ در برنامه آموزشی هنرستان‌های علوم و فنونی دریایی و تربیت نیروی انسانی مطابق با نیاز این ارگان‌ها شد. دکتر حسینی مقدم در نخستین گردهمایی مدیران هنرستان‌های علوم و فنون دریایی کشور به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و آموزش مشارکتی اشاره کرد و گفت: درخواست ما از ارگان‌های و سیاست‌گذاران امور دریایی این است که انتظار خود را از آنچه که در هنرستانهای دریایی آموزش داده می‌شود و همچنین نیاز بازار کار این بخش را به ما اعلام کنند تا بتوانیم این موارد را در  تدوین سر فصل‌های آموزشی و تربیت نیروی مورد نیاز این بخش لحاظ کنیم.

نظر شما