شناسهٔ خبر: 29853 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

انتقال بار و مسافر از جاده به ریل و توسعه خطوط دوم ریلی در خوزستان/ اتصال راه‌آهن بندر امام خمینی به تهران و شمال کشور/ تاکید بر اتصال اهواز به اصفهان با عبور خط‌آهن از فلات مرکزی ایران

افتتاح وزیر راه وشهرسازی با اشاره به این نکته که اولین اندیشه ما اتصال راه‌آهن بندر امام خمینی به تهران و شمال کشور است گفت: یکی از تمهیدات و برنامه‌های وزارت راه وشهرسازی انتقال بار و مسافر از جاده به ریل و توسعه خطوط دوم ریلی در استان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی عباس آخوندی در مراسم بهره‌برداری خط دوم راه‌آهن اهواز- بندر امام‌خمینی، افتتاح ایستگاه‌های راه‌آهن مسافری بندر ماهشهر و راه‌آهن باری انتظامیه اظهار داشت: استان خوزستان در جهت توسعه کشور با توجه به برخورداری از ۴ شقه حمل ونقل دریایی، ریلی، هوایی و جاده‌ای نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

وی افزود: داشتن ارتباط و حمل و نقل ترکیبی در این استان بسیار اساسی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به سهم ۴۷ میلیون تنی حمل ونقل دریایی در استان خوزستان بیان داشت: درحالی که حجم حمل ونقل دریایی کشور در جابه جایی کالا ۱۵۰ میلیون تن است، استان خوزستان با در اختیار داشتن سهم یک سوم از کل جابه جایی کالا از طریق دریا نقش مهمی ایفا می‌کند.

آخوندی با طرح این مسئله مبنی بر چگونگی انتقال بار ارسالی به بنادر به داخل سرزمین گفت: اندیشه اصلی انتقال بار از طریق حمل ونقل ریلی است. این مهم علی رغم مشکلات اجتماعی و نیاز به سرمایه هنگفت در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول در ادامه بیان داشت: گام بعدی ایجاد شبکه ریلی در داخل بندر و توسعه آن است تا در مرحله بعد به سرزمین اصلی راه پیدا کند.

وی با اشاره به اندیشه‌های بلند پروازانه وزارت راه وشهر سازی در خصوص استان خوزستان بیان داشت: اولین اندیشه اتصال راه‌آهن بندر امام خمینی به تهران و شمال کشور است که پس از ۷۰ سال به دلیل فرسودگی تراورس‌ها و بروز حوادث ناگوار در تونل‌ها مورد بازسازی و با استفاده از فناوری‌های IT در زمینه تغییر و اصلاح مسیر مورد استفاده قرار گرفت.

وزیر راه وشهرسازی در تشریح دومین اندیشه بلند پروازانه خود در خصوص استان خوزستان بیان داشت: با توجه به افزایش جمعیت شهر اهواز به بیش از یک میلیون نفر و بالا رفتن  تردد جاده‌ای میان این شهر و سایر شهرها که منجربه افزایش آلودگی هوا شده است، خطوط دوم ریلی برای تفکیک تردد بار و مسافر و کاهش آلودگی هوا، انتقال حجم قابل توجهی از مسافران جاده‌ای به ریل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آخوندی با بیان اینکه هیچ خودرویی قابلیت رقابت با قطار در مسیر اهواز- ماهشهر به دلیل سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را ندارد تاکید کرد: مسئولان دولتی حوزه راه وشهرسازی به منظور تبلیغ اهداف کلان این وزارتخانه به جای استفاده از خودرو باید از قطار برای تردد در مسیر اهواز- ماهشهر استفاده کند.

وی از پیگیری خطوط دزفول- اهواز، شوشتر- اهواز و بندر امام- شادگان خبر داد و گفت: مقدمات ساخت خط سوم (بندر امام- شادگان) با مناطق آزاد و اجرای آن به صورت مشارکتی محقق خواهد شد.

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به خط‌آهن اهواز- اصفهان گفت: اتصال اهواز به اصفهان و عبور از فلات مرکزی ایران با استفاده از ریل یکی از اتفاقات بسیار بزرگ در کشور است که در جهت افزایش اهمیت خوزستان نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

آخوندی در ادامه خاطرنشان کرد: خوزستان در تاریخ گذشته و معاصر ایران نقش کلیدی ایفا کرده است به همین خاطر ثروت فرهنگی و انسانی این استان به مراتب بیشتر از ثروت مادی آن است.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: بحث فرودگاه جدید اهواز هم خیلی مهم است هر چند که خوزستان پنج فرودگاه دارد و فرودگاه فعلی اهواز پنجمین فرودگاه کشور است. طرح فرودگاه جدید را طراحی کرده و تملک زمین هم انجام و مراحل نهایی در حال طی شدن است.

آخوندی افزود: این پروژه نیازمند سرمایه گذاری عظیم و خارجی است که اجرای آن با بودجه های جاری امکان پذیر نیست.

وی همچنین عنوان کرد: در حوزه راه ها هم اکنون ۴۹۵ کیلومتر بزرگراه را در دست ساخت داریم که ۸۰۰ کیلومتر جدید هم به آن افزوده می شود.

وزیر راه و شهرسازی یاداور شد: در این سفر ۱۲۵ کیلومتر راه اصلی و ۱۲۲ کیلومتر راه روستایی در خوزستان افتتاح کردیم ولی یک هزار کیلومتر راه روستایی برای این استان نیاز داریم.

آخوندی خبر داد: پروژه ریلی اهواز به سمت شهرکرد و اصفهان را داریم که برای اجرای آن با کره ای ها در حال رایزنی هستیم.

وی اضافه کرد: در بخش جاده ای عمده بحث اهواز به سمت دهدز است که ۱۶۰ کیلومتر در دست ساخت داریم ولی باید به آزادراه آن را ارتقا داد که تا پایان سال جاری فراخوان آن را انجام می دهیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از مسجدسلیمان به ایذه نیز تونل بزرگی با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان داریم که مناقصه آن انجام شده است. به هر صورت در بخش جاده ای سرمایه های خوب و مناسبی در حال انجام است.
وی گفت: در دل شهر اهواز امکانات خوبی داریم و استراتژی اصلی ما بهسازی بافت میانی و قدیمی و همچنین ساماندهی بافت های قدیمی است.

آخوندی در پایان اضافه کرد: تسهیلات هشت درصدی را در نظر گرفتیم و به اجرای معابر هم کمک می کنیم. همچنین ساختمان های باارزش مثل معین التجار را باید مورد بازسازی قرار دهیم و زندگی را به بافت های فرسوده برگردانیم.

وزیر راه وشهرسازی یادآور شد: امیدواریم شاهد اتفاقات بسیار خوب و موثری در راستای ارتقای کیفیت زندگی مردم خوزستان باشیم.

نظر شما