شناسهٔ خبر: 29859 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

عباس آخوندی در جمع خبرنگاران خبر داد:

سرمایه‌گذاری ۳۲۲ میلیارد تومانی و اشتغال ۸۰۰۰ نفری در بندر امام خمینی/ اجرای ۴۹۵ کیلومتر راه در سطح استان/ افزودن ۹۰۰۰ هکتار پسکرانه به بندر امام خمینی

بازدید وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهره‌برداری از ۲۰ پروژه بندری از جمله سیلو و مخازن با سرمایه‌گذاری ۱۷۷ میلیارد تومانی بخش خصوصی و ۱۴۵ میلیارد تومان سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با اشتغال ۸ هزار نفر در بندر امام خمینی، این بندر به قطب صنعتی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی عباس آخوندی در حاشیه افتتاح و بازدید از پروژه‌های بندر امام خمینی در جمع خبرنگاران با اشاره به مجموع اقدامات انجام شده در حمل ونقل استان خوزستان گفت: روز گذشته ۱۲۵ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه و ۱۲۱ کیلومتر راه روستایی در استان خوزستان افتتاح شد.

وی افزود: هم‌اکنون به دنبال فعال کردن جاده رامهرمز- بهبهان و امتداد آن به سمت ایذه و دهده هستیم.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به پروژه‌های ریلی که امروز به بهره‌برداری رسید گفت: پروژه راه‌آهن اهواز- ماهشهر ایستگاه مسافری ماهشهر و خط دوم اهواز- بندر امام و ایستگاه راه‌آهن باری انتظامیه افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

آخوندی با بیان اینکه یک سوم عملیات دریایی کل کشور در بندر امام صورت می‌گیرد خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۲ هزارو ۵۰۰ هکتار پسکرانه فعال در بندر امام خمینی وجود دارد و در آینده ۹ هزار هکتار به آن اضافه خواهد شد.

این مقام مسئول از بهره‌برداری از ۲۰ پروژه بندری از جمله سیلو و مخازن با سرمایه‌گذاری ۱۷۷ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی و ۱۴۵ میلیارد تومان از سوی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و گفت: فراخوانی برای ایجاد ۳۰۰ هزار سیلو در بندر امام خمینی اعلام شده که حجم گنجایش سیلوها به ۴ برابر خواهد رسید.

وی افزود: ۲۲ تا ۲۳ میلیون تن حجم غلات ورودی به بنادر که ۷۰ تا ۸۰ درصد آن در بندر امام قرار می‌گیرد. همچنین با تدابیر جدید مکنده‌هایی با سرعت ۱۵۰ هزار تن در ساعت به منظور استفاده برای جابه‌جایی غلات در این بندر سفارش داده شده است تا تخلیه غلات از سیلوها و توزیع آن در داخل کشور تسریع شود.

وی با اشاره به وجود اسکله‌های ویژه نفت و فولاد در بندر امام خمینی، اتصال بندر به ریل را بسیار مهم دانست و گفت: خطوط ریلی اتصالی بندر امام- اهواز و تهران طی این مدت تجهیز شده است. همچنین مکنده‌هایی برای انتقال نفت و مایعات به کار گرفته شده است و در این بندر استفاده خواهد شد.

وزیر راه وشهرسازی در ادامه به احداث اسکله ویژه فولاد در بندر امام خمینی اشاره کرد و توسعه شبکه ریلی در بنادر را مهم دانست و گفت: خطوط دوم راه‌آهن اهواز با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است.

عضو کابینه دولت تدبیرو امید بااشاره به اشتغال ۸ هزار نفر در بندر امام خمینی این بندر را قطب صنعتی خطاب کرد و گفت: در حال حاضر عده‌ای در حال واردات شمش و تبدیل آن به مصالح ساختمانی و عده‌ای دیگر در زمینه تهیه روغن از دانه‌های روغنی فعالیت دارند که این بندر را به یکی از مراکز بسته‌بندی و صادرات تبدیل کرده است.

وی در ادامه با اشاره به بهره‌برداری از راه‌آهن اهواز- بندر امام یادآور شد: در دو سال گذشته سیصد میلیارد تومان در راه آهن خوزستان سرمایه‌گذاری شده است و راه اندازی قطار اهواز - بندر امام با سرعت ۱۶۰ کیلمتر در ساعت کار کمی نیست. همچنین قرار است این خط تا اندیمشک نیز ادامه یابد.

وی گفت:همچنین راه‌آهن اهواز-اصفهان نیز با بیش از ۳.۵ میلیارد دلار با مشارکت کره ای ها در دست مطالعه قرار دارد.

آخوندی یادآور شد در سفر امروز در خصوص موضوع توسعه راه آهن دزفول- بندر امام - شایگان تصمیم گیری خواهد شد.

وزیر راه وشهرسازی گفت: ۴۹۵ کیلومتر راه در سطح استان در دست اجرا قرار دارد.

آخوندی با توجه به اقدامات انجام شده از سوی دولت در حوزه هوایی از انتقال فرودگاه اهواز به ماهشهر با مشارکت و سرمایه‌گذار خارجی خبر داد و یادآور شد: تملک زمین هزار هکتاری در ماهشهر در مراحل نهایی قرار دارد و  امیداریم اسناد مناقصه آن تا پایان سال جاری منتشر شد.

نظر شما