شناسهٔ خبر: 29873 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت؛

امضاء تفاهم‌نامه احداث راه‌آهن بندر امام - شادگان - خرمشهر

نشست تفاهم‌نامه اجرای خط‌آهن بندر امام خمینی (ره) – شادگان به خرمشهر و شلمچه با حضور وزیر راه و شهرسازی بین سازمان منطقه آزاد اروند و وزارت راه و شهرسازی امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پنجشنبه شب در ادامه حضور وزیر راه و شهرسازی در بندر خرمشهر، نشستی با حضور وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مردم آبادان، استاندار خوزستان، فرمانداران دو شهرستان خرمشهر و آبادان، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی و مدیر عامل راه آهن جنوب در بندر خرمشهر برگزار شد.

در این نشست موضوعات مختلفی از جمله اقدامات دولت در حوزه های مختلف در خرمشهر و درخواست اعتبار بخشی به تکمیل زیرساخت های منطقه ۹۰ و ۱۲۰ هکتاری خرمشهر از سوی فرماندار خرمشهر مطرح شد.

نمایندگان آبادان نیز با خطاب قرار دادن رئیس سازمان بنادر کشور، خواهان رسیدگی پیش از دیر شدن به موضوع احداث سد در عراق و در مسیر رود فرات شدند که محمد علی اصل سعیدی پور مدیر کل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به آنها این امر را نیازمند انجام مطالعات و انجام بررسی دانست و از آغاز روند مطالعاتی در این خصوص خبر داد.

در ادامه این نشست تفاهنامه ای برای اتصال خط ریلی بندر امام خمینی به شلمچه به امضا اسماعیل زمانی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند و محمد علی درویش زاده مدیر عامل راه آهن جنوب در آمد.

زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در پی انعقاد این تفاهمنامه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: راه آهن بندر امام به خرمشهر در واقع کانال سوئز خشک در آینده نزدیک است.

مدیر عامل راه آهن جنوب نیز به خبرنگاران گفت: تفاهمنامه ای بین منطقه آزاد اروند و را آهن منعقد شد که قرار است خط آهن بین بندر امام خمینی، سربندر، شادگان و خرمشهر به شلمچه احداث شود و با توجه به اینکه حمل و نقل مسافر و بار را انجام خواهد داد در واقع بندر امام خمینی به بصره را به هم متصل خواهد کرد و نقشی استراتژیک برای جابه جایی بین ایران و عراق خواهد بود.

عبدالکریم درویش زاده در ادامه بیان کرد: مطالعات این طرح تا سال ۹۵ انجام می شود و بعد از آن مدل مالی مشخص شده و پس از تصویب هیئت وزیران کارهای اجرایی آن آغاز خواهد شد.

موعود شمخانی معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند نیز شامگاه در جمع خبرنگاران گفت: اجرای طرح احداث راه آهن بندر امام خمینی (ره) – شلمچه به طول ۱۱۸ کیلومتر و با اعتبار چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال با مشارکت سازمان منطقه آزاد و وزارت راه و شهرسازی انجام می شود.

وی ادامه داد: یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی وزارت راه و شهرسازی و مابقی از سوی سازمان منطقه آزاد اروند تامین می شود.

شمخانی مدت زمان اجرای این طرح را ۲.۵ سال خواند و گفت: در حال حاضر مطالعات بخشی از این طرح انجام شده و تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.

معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه سخنانش با بیان این که، ظرف یک ماه آینده طرح کلنگ زنی و آغاز می شود، گفت: این طرح، عمدتا استفاده حمل و نقل باری داشته و از مقصد بندر امام خمینی (ره) به فولاد شادگان و از آنجا به شهرک های صنعتی آبادان ، فولاد خرمشهر و شلمچه و پس از آن به راه آهن بصره وصل می شود.

وی در ادامه گفت: خط ریلی بندر امام خمینی (ره) - شلمچه یکی از زیرساخت های مورد نیاز واحد تولیدی فولاد جهان آرا و فولاد خاور بوده و نقش موثری در انتقال تولیدات فولادی در کشور ایفا می کند.

این تفاهم نامه همکاری مشترک بین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و  کنسرسیومی متشکل از، ستاد اجرای فرمان امام(ره)، شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه (تراورس)، شرکت فولاد خوزستان و سازمان منطقه آزاد اروند منعقده شده است.

احداث و نگهداری خط راه آهن بندر امام خمینی(ره) به بندر خرمشهر به طول تقریبی ۱۱۸ کیلومتر، عنوان و موضوع تفاهم نامه ای است که با امضای اسماعیل زمانی به نمایندگی از کنسرسیوم مذکور و عبدالکریم درویش زاده به نمایندگی از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، منعقد شد.

خط دوم راه آهن اهواز به بندر امام و ایستگاه خط آهن ماهشهر نیز روز پنجشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی بهره ‌برداری شد.

بهره برداری از ایستگاه نظامیه از دیگر برنامه های سفر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به شهرستان بندر ماهشهر بود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه به همراه معاونان این وزارت به منظور بهره برداری و کلنگ زنی چند طرح عمرانی در بخش راهسازی و زیربنایی به استان خوزستان سفر کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین شامگاه گذشته در نشست شورای برنامه ریزی خوزستان شرکت کرد.

نظر شما