شناسهٔ خبر: 29881 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

کارشناسان:

سوانح طبیعی به مدیریت جامع هماهنگ و پرهیز از شیوه احساسی نیاز دارد

زلزله بررسی تجارب زلزله‌های رودبار و بم به عنوان مخرب‌ترین سوانح طبیعی در بیش از سه دهه گذشته و آثار آن بر تمامی ابنیه‌های عمومی، ساختمان‌ها، تونل‌ها و غیره به عنوان برنامه نشستی است که قصد دارد دستور کار مدیریت جامع قبل از بحران را مشخص سازد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی افزون بر سه دهه از عمر خود را پشت سرگذارده و مسئولان براین امر تاکید دارند که تعامل، در خروج از بحران محسوب می شود و این موضوعی است که بسیاری از متولیان مدیریت بحران کشور با آن هم نظرند.

آمارهای غیررسمی نشان می دهد زلزله رودبار و منجیل ( گیلان وزنجان ) در ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۹ با قدرت ۷.۴ ریشتر، تلفات ۳۵ هزار نفری برجای گذاشت.

دهم اسفند ۱۳۷۵ زلزله ۵.۲ تا ۵.۵ ریشتری اردبیل چند صد نفر کشته و بالغ بر ۲۳ هزار دستگاه واحد مسکونی را دربرداشت .

سال ۷۶ هم در ۲۰ اردیبهشت بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی زلزله ۷.۳ ریشتری را شاهد بود که تلفات انسانی بالغ بر یکهزار و ۵۰۰ نفری را برجای گذاشت.

سال ۱۳۸۱ زلزله آوج (یا چنگوره)در شهرستان بوئین زهرا قزوین قدرت ۶.۶ ریشتری که اول تیرماه ثبت شد و علاوه بر صدها کشته و هزاران مجروح، موجب تخریب بالغ بر پنج هزار دستگاه واحد مسکونی شد.

زلزله ۶.۵ ریشتری بم ( کرمان ) که در پنجم دیماه سال ۱۳۸۲ رخ داد و در واقع مخرب ترین زلزله در دوره بیش از سه دهه از عمر انقلاب اسلامی است، آمار تلفات رسمی بیش از ۲۵ هزار نفر کشته و شمار مجروحان نیز حدود ۵۰ هزار نفر اعلام شد و افزون بر یکصد هزار نفر نیز بی خانمان شدند.بر اثر این حادثه ۹۰ درصد از سازه‌های شهر بم به کلی تخریب و علاوه برآن ارگ بم با قدمتی ۲۵۰۰ ساله که بزرگترین سازه گلی جهان بود، به کلی ویران شد.

تمام بحران ها با ریشه عوامل طبیعی و یا انسان ساز به این نکته را یاد آور می شوند که در هنگام بروز بحران، مدیریت های احساسی و ناهماهنگی ها باعث هدر رفتن بخشی از زحمات و تلاشهای شبانه روزی عوامل اجرایی می شود.بنابراین تعامل بین مدیران ارشد و هماهنگی سطوح بالای مدیریتی میتواند راه گشای عبور از بحران ها باشد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حامیان اصلی این تعامل شده اند تا در ۲۶ آبان ماه 'نخستین همایش مدیریت جامع قبل از بحران' در تهران به منظور تبیین و تشریح راهکارهای مدیریت بحران در این بخش مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

حمایت وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نفت، راه و شهر سازی، همراه با سازمان های مدیریت بحران کشور، مدیریت بحران شهرداری تهران، سازمان ها و ارگان های دیگر نیز به منظور دستیابی به الگویی مشترک در مسیر مدیریت قبل از بحران در این همایش در دستور کار قرار دارد.

کارشناسان سوانح طبیعی معتقدند: مجلس شورای اسلامی در تنظیم و تدوین لایحه برنامه ششم و لایحه بودجه، برای تقویت و اجرای برنامه های مدون مدیریت بحران پایتخت و کشور باید نقش جدی ایفا کند.

قرار گرفتن ایران بر کمربند زلزله آلپ - هیمالیا موجب شده که سالیانه زلزله های زیادی در کشور بروز کند که بیشتر آنها قدرت پایینی دارند، اما آمادگی مردم برای رویارویی با این پدیده اهمیت بسزایی دارد. رسانه های جمعی باید نقش بیشتری در ترویج و آموزش عمومی مردم و آشنایی آنها با این پدیده ایفا کنند و این مهم را در فعالیت خود بگنجانند.

منبع: دبیرخانه همایش مدیریت جامع قبل از بحران

نظر شما