شناسهٔ خبر: 29926 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه هم‌اندیشی بررسی روند تهیه و تصویب طرح‌های هادی روستایی مطرح شد:

بازنگری روند بررسی طرح هادی روستاهای قزوین/ تحقق اندیشه ایران‌شهری، یک جهاد فرهنگی است

جلسه جلسه هم‌اندیشی بررسی روند تهیه و تصویب طرح‌های هادی روستایی با حضور مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با رویکرد اصلاح این روند با هدف توسعه روستایی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، پس از مکاتبه‌ مانی فر با وزیر راه و شهرسازی در خصوص لزوم بازنگری در روند بررسی و تصویب طرح‌های هادی روستایی، جلسه‌ای جهت بررسی راهکارهای دستیابی به این اهداف در این اداره کل برگزار شد.

حامدمانی فر با اشاره به سیاست وزارت راه و شهرسازی برای حفظ و ارتقای ارزش‌های موجود در شهرها و روستاها و همچنین لزوم توجه به تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: بازنگری طرح‌های روستایی با توجه به شرایط امروز، موارد اقتصادی و اهمیت روستاها ضرورت بالایی دارد.

وی ادامه داد: تصویب این طرح‌ها باید با محوریت و اولویت موضوع هویت و نقش روستا، رونق اقتصادی، پتانسیل گردشگری، ارزش‌های درونی روستا و ارتقای کیفیت زندگی در این مکان‌ها صورت پذیرد.

رئیس شورای هماهنگی مدیران راه و شهرسازی استان با اشاره به اندیشه ایرانشهری که توسط دکتر آخوندی مطرح شده، افزود: ما مأمور و مسئولیم که سیاست‌های وزارتخانه را در استان اجرا کنیم که یکی از اساسی‌ترین آن اندیشه‌های ایرانشهری است، خوشبختانه در همین راستا اولین جلسه ایرانشهری بعد از تهران در قزوین برگزار شد.

وی عنوان کرد: اندیشه ایرانشهری راهکاری مؤثر است برای دست یافتن به شهرها، روستاها و راه‌های با هویت و البته کارآمد و سودمند که هر کدامشان نمادی از فرهنگ و تمدن ایران اسلامی خواهند بود.

مانی فر ادامه داد: آسفالت و زیرسازی محور دستجرد به پل انبوه در راستای تحقق به همین اندیشه و توجه به تاریخ، فرهنگ و پیشینه کهن موجود در منطقه الموت انجام شده و انجام اقداماتی از این دست باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس شورای حمل و نقل استان بیان کرد: وجود پل انبوه نشانگر وجود مناسبات اقتصادی و فرهنگی پرسابقه ای است که در دوره‌های مختلف تاریخی به انجام رسیده و قطعاً همین ارتباطات بوده که لزوم احداث آن را توجیه کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی با بیان این‌که همه روستاها دارای ارزش هستند و باید با توجه و وسواس خاص مورد بررسی قرار گیرند، یادآور شد: روستاها دارای ویژگی و استعدادهای پنهانی از جمله فضاهای بکر و هوشمندانه جهت ایجاد ارتباط انسانی هستند که ضرورت دارد علاوه بر آثار فرهنگی و تاریخی موجود در آن‌ها، شناسایی شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

تحقق اندیشه ایرانشهری، یک جهاد فرهنگی است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در این جلسه ضمن استقبال از پیشنهاد مدیرکل راه و شهرسازی در خصوص لزوم بازنگری در روند بررسی و تصویب طرح هادی روستایی گفت: امیدواریم با استفاده از این رویکرد بتوان از ظرفیت‌های گوناگون موجود در روستاهای استان بهره برد.

محمدعلی حضرتی‌ها ضمن تأکید بر لزوم توجه بر اندیشه ایرانشهری وزیر راه و شهرسازی افزود: اندیشه‌های ایرانشهری در صورت تحقق منجر به جهاد فرهنگی در کشور خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه دنیای امروز خریدار تشخص و هویت است، یادآور شد: رویکرد گردشگری امروز مواجهه با چهره راستین روستاها است و روستاهای ما باید با حفظ توانایی و ظرفیت‌های خاص خود با وسوسه شهر شدن مقابله کنند.

حضرتی‌ها با اشاره به اینکه طی سال‌های متمادی و به‌ویژه پس از زلزله ویران کننده رودبار، طرح‌های هادی روستایی، روستاهای ما را بسیار شبیه هم کرده، خاطر نشان کرد: امروز تلفیق آثار تاریخی، ویژگی‌های طبیعی و فرهنگ انسانی است که گردشگری را معنا می‌کند و خوشبختانه روستاهای ما در همه این حوزه‌ها حرف‌های قابل‌توجهی برای گفتن دارند.

طرح هادی روستایی مانند یک موجود زنده نیازمند توجه و بازنگری است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در این جلسه ضمن اعلام آمادگی برای بازنگری در روند تهیه و تصویب طرح هادی روستایی گفت: تا زمانی که این موضوع در حال پیگیری در مرکز است ما می‌توانیم موضوعات طرح شده را جهت ایجاد کیفیت هر چه بیشتر در روستاها مورد بررسی و توجه قرار دهیم.

محمد همتیان همچنین افزود: شاید متولی تهیه طرح هادی روستایی اداره کل بنیاد مسکن باشد ولی این بدان معنی نیست که دستگاه‌های مرتبط و اثرگذار نباید به موضوع وارد شده و دیدگاه خود را اعمال کنند، قطعاً هرگونه تحول و توسعه مثبت در سایه هم‌افزایی و خرد جمعی محقق خواهد شد.

وی با اشاره به سابقه فعالیت خود در سایر استان‌ها عنوان کرد: روستاهای استان قزوین دارای ظرفیت‌های قابل‌توجهی هستند که با توجه و دقت نظر بیشتر می‌توانند در سطح منطقه و حتی کشور مطرح شده و مورد توجه قرار گیرند.

نظر شما