شناسهٔ خبر: 29937 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

حقیقت در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

کاهش ۲۰ درصدی خسارت‌ در بخش کشاورزی با استفاده از سامانه تهک/ بررسی تخصیص اعتبار به سامانه تهک در کمیسیون کشاورزی مجلس

حقیقت معاون سازمان هواشناسی با تأکید براینکه راه‌اندازی و استفاده از سامانه تهک در یک سال گذشته  ۱۵ تا ۲۰ درصد از خسارت‌های ناشی از طوفان و تغییرات ناگهانی هوا را در کشور کاهش داده است گفت: سعی داریم به کمک اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و تخصیص اعتبار برای تهک کشاورزی تعداد کاربران این سامانه را بیشتر و میزان خدمات‌دهی را افزایش دهیم.

مسعود حقیقت در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص عملکرد سامانه هواشناسی توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) بیان کرد: کشاورزی فعالیتی است که از ابتدای خلقت بشر شروع شده و زندگی انسان‌ها را با خود درگیر کرده است، این مسئله نشان‌دهنده اهمیت بسزای این فعالیت در طول زندگی بوده به همین دلیل نیاز به داشتن اطلاعاتی دقیق درخصوص هواشناسی کشاورزی در کشور به شدت احساس می‌شود.

حقیقت با بیان این مطلب که حلقه گمشده‌ بخش کشاورزی و هواشناسی در سنوات اخیر در کشور به شدت احساس می‌شد، گفت: این امر باعث شد تا در اواسط دهه ۷۰ در مجامع بین‌المللی  و ملی رشته‌ای به نام هواشناسی کشاورزی ایجاد و تا مقطع دکترا به تربیت متخصصانی در این حوزه بپردازد.

معاون سازمان هواشناسی در ادامه عدم دسترسی کشاورزان (کاربران نهایی) به اطلاعات هواشناسی کشاورزی با وجود تولید و تهیه از سوی متخصصان را مهمترین مشکل موجود در این بخش در طول سال‌های گذشته خواند و گفت: با وجود اینکه توصیه‌های هواشناسی کشاورزی از سال ۷۴ در کشور تولید می‌شود، ولی تا پیش از ایجاد سامانه تهک به دست کشاورزان نمی‌رسید و بلا استفاده باقی می‌ماند. در این زمان سیستم‌های دولتی با کاربر نهایی ارتباطی نداشتند و همیشه باعث ضرر و تحمیل خسارت به کشاورزان می‌شد‌ند.

این مقام مسئول با تأکید براینکه جلوگیری از بروز خسارت در بخش کشاورزی در جهت منافع ملی کشور است گفت: خوشبختانه ایده راه‌اندازی تهک کشاورزی با هدف ارتباط مستقیم با کاربر (کشاورزان) در دوره اخیر مطرح و مورد اجرا قرار گرفت. در این سامانه امکان ثبت نام کاربران و دریافت اطلاعات مورد نیاز در حوزه مورد نظر به راحتی قابل انجام است.

حقیقت با بیان این مطلب که این سامانه از اردیبهشت ماه سال ۹۲ طراحی و به تمامی استان‌های کشور ابلاغ شده است گفت: هدف اصلی تهک ارتباط با کاربران، بدون واسطه بوده که برای دسترسی به آن هفت مرحله درنظرگرفته‌ایم. در مرحله اول جامعه هدف (گروه کاربر در حوزه کشاورزی متشکل از زراعت، دام، مرتع، آبخیز، شیلات، باغ و زنبوردار) مشخص و در گام دوم نیازهای لازم از دیدگاه هواشناسی و آب و هوا برای این گروه‌ها استخراج می‌شود.

وی در ادامه رفع مشکلات در اموری که داده‌هایشان پیش از این در سازمان هواشناسی تولید نمی‌شد را گام سوم و در اختیار قرار دادن اطلاعات به روش درخواستی کشاورز را گام چهارم در این بخش اعلام کرد و گفت: توجه به فرهنگ و زبان کاربران نهایی در ارائه اطلاعات یکی از مهمترین اقداماتی است که در این بخش باید به آن توجه شود. ما در این راستا نزدیک به ۸۰۰ کارگاه در توضیح مفاهیم هواشناسی به زبانی ساده برای کشاورزان تشکیل داده‌ایم تا به هنگام دریافت اطلاعات و توصیه‌ها از توانایی لازم برای استفاده و بهره‌مندی برخوردار باشند.

معاون سازمان هواشناسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ایجاد آمادگی در کاربر را گام پنجم و دریافت بازخورد از آن‌ها را گام ششم اعلام کرد و گفت: ما در این بخش سامانه‌ای را طراحی کرده و در زمان مشخص بازخورد استفاده از داده‌های هواشناسی را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

حقیقت در این‌باره اضافه کرد: اصلاح مشکلات موجود پس از دریافت بازخوردها را گام هفتم و نهایی این بخش بوده که بدون شک تأثیر بسزایی در روند بهبود فعالیت‌ها خواهد داشت.

به گفته وی با توجه به گزارش وزارت جهاد کشاورزی راه‌اندازی و استفاده از سامانه تهک در یک سال گذشته  ۱۵ تا ۲۰ درصد از خسارات‌های ناشی از طوفان و تغییرات ناگهانی هوا را در کشور کاهش داده است گفت:  هم اکنون نیز به دنبال طراحی سامانه‌ای خودکار در این حوزه هستیم تا اطلاعات به صورت اتوماتیک برای کاربران و کشاورزان ارسال شود.

وی همچنین خبر داد: درحال حاضر ۹۵۵ هزار نفر کاربر در کشور از طریق سامانه تهک با ما در ارتباط هستند که سعی داریم به کمک اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و تخصیص اعتبار برای تهک کشاورزی تعداد کاربران را بیشتر و میزان خدمات‌دهی را افزایش دهیم.

نظر شما