شناسهٔ خبر: 29956 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور مدیرکل پیشگیری‌های وضعی از وقوع جرم قوه قضاییه برگزار شد:

جزئیات جلسه کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از بافت‌های ناکارآمد شهری مشهد مقدس

جلسه با حضور مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و رئیس کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از بافت‌های ناکارآمد شهری، این جلسه کارگروه در خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، علیرضا ساوری در این جلسه که در محل سالن اجتماعات دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با تأکید بر اینکه حاشیه‌نشینی امروز به یکی از معضلات شهرنشینی در برخی از کلان‌شهرهای کشور تبدیل شده است، گفت: حاشیه‌نشینی امروز به چالش و بحرانی تبدیل شده و در این شرایط حداقل اقدام دستگاه‌های اجرایی این است که قوانین را به خوبی تشریح کرده و به درستی اجرا کنند تا ما شاهد مهاجرت‌های بی‌رویه و ایجاد حاشیه‌نشینی و معضلات متعاقب آن در کلان‌شهرها نباشیم.

وی با تأکید بر اینکه حاشیه‌نشینی مجموعه‌ای از مشکلات و معضلات شهری و اجتماعی است، افزود: امروز در شرایطی قرار داریم که باید با استفاده از تجارب جهانی در این حوزه، خیلی جدی مقابل حاشیه‌نشینی و مهاجرت بایستیم که خوشبختانه در این حوزه از لحاظ قانونی چیزی کم نداریم؛ اما باید به این قوانین پایبند بوده و دستگاه‌های زی ربط در اجرای آن بکوشند.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اضافه کرد: اگر قوانین به درستی رعایت می‌شد و همه پایبند به اجرای قوانین بودند، قطعاً امروز شاهد بسیاری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز نبودیم و ایجاد حاشیه‌نشینی و معضلات و بزهکاری‌های اجتماعی در شهرهایی مانند مشهد مقدس که پایتخت معنوی ایران اسلامی است، نبودیم.

وی با اعلام اینکه طبق قانون از این پس تمامی سازمان‌ها و نهادها موظف به رسیدگی به وضعیت اراضی تحت تملک خود هستند، گفت: اگر هر سازمان یا نهاد و اداره‌ای در صیانت و تثبیت وضعیت اراضی تحت نظر و تحت تملک خود کوتاهی کنند، مدیر آن مجموعه مسئول مستقیم این کوتاهی خواهد بود و با وی برخورد قانونی خواهد شد و به نوعی از این به بعد مدیران، مسئول جرائم مجموعه تحت سرپرستی خود خواهند بود.

ساوری با بیان اینکه بیشترین هزینه را از حاشیه‌نشینی و به وجود آمدن بافت‌ها ناکارآمد شهری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی متحمل می‌شوند، بیان کرد: عدم توجه به قانون و در نهایت عدم اجرای قانون، باعث ایجاد پرونده‌های قضایی و پیگیری انتظامی می‌شود که همین موضوع هزینه‌های اضافی و بی‌دلیلی را بر دوش این دو نهاد می‌گذارد.

وی با اشاره به برنامه ستاد ملی بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری، توضیح داد: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما، پیش‌بینی شرایط کلان‌شهرها و روستاهای اطراف آن و پیشگیری از به وجود آمدن مناطق ناکارآمد جدید است، از طرفی هم در نظر داریم با توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد، معضلات این بخش‌ها را کاسته و به مرور به بافتی جدید و کارآمد تبدیل کنیم.

رئیس کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از بافت‌های ناکارآمد شهری با یادآوری اهمیت طرح‌های تفصیلی، جامع و هادی روستایی در جلوگیری از شکل‌گیری بافت‌های ناکارآمد، اظهار کرد: تجربه جهانی نشان داده اگر طرح‌های تفصیلی و جامع در شهرها و طرح‌های هادی روستایی به درستی و کامل اجرا شود، قطعاً بزرگ‌ترین سد در مقابل ایجاد بافت‌های ناکارآمد شهری و ساخت‌وسازهای غیرقانونی خواهد بود.

وی یکی دیگر از راه‌های بازدارنده مهاجرت به کلان‌شهرها و شکل‌گیری بافت‌های ناکارآمد را توانمندسازی روستاها و روستاییان عنوان کرد و گفت: یکی از شرط‌های اساسی در پیشگیری از مهاجرت، انجام مطالعات راهبردی کافی بر روی روستاها و یافتن دلایل اصلی مهاجرت است، این مطالعات در کشور ما تقریباً انجام شده و سه دلیل عمده کمبود خاک حاصلخیز، نبود آب کافی و خلاء نیروی انسانی اصلی‌ترین دلایل مهاجرت مردم از روستا به شهر است.

ساوری تأکید کرد: روستاییان در شرایط عادی هیچ تمایلی به مهاجرت ندارند و زمانی مهاجرت صورت می‌گیرد که شرایط مناسب برای زندگی در روستا مهیا نباشد، شرایط زندگی روستاییان هم چیزی جز آب و خاک و نیروی انسانی نیست؛ چراکه حیات روستا به کشاورزی و دام‌پروری است و اگر هرکدام از شرایط این مشاغل مهیا نباشد روستاییان مجبور به ترک خانه و روستای خود  هستند.

وی از بین بردن انگیزه‌های حاشیه‌نشینی، زمین‌خواری، تغییر کاربری اراضی و ساخت‌وساز غیرقانونی را مهم‌ترین عامل در از بین بردن پدیده حاشیه‌نشینی عنوان کرد و گفت: طبق آمار، بیش از ۵۰ درصد جرائم توسط تنها ۵ درصد مجرمان انجام می‌شود و ۹۵ درصد دیگر مجرمان انجام دهنده ۵۰ درصد باقی جرائم هستند، تحقیقات نشان می‌دهند تنها همان ۵ درصد با برنامه قبلی و هدفمند و سازمان‌یافته دست به ارتکاب جرم می‌زنند و آن ۹۵ درصد دیگر هم‌زمانی که شرایط را مهیای ارتکاب تخلف و جرم می‌بینند، اقدام به این کار می‌کنند، پس اگر همان اقلیت دستگیر و اعمال قانون شوند، قطعاً جلوی بسیاری از جرائم گرفته می‌شود.

گفتنی است، در این جلسه مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، مدیر املاک و حقوقی و رئیس اداره عمران و بهسازی شهری این اداره کل و جمعی از مسئولان استانی و شهری مشهد مقدس حضور داشتند.

نظر شما