به گزارش خبرنگارپایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی روز دوشنبه در حاشیه دوازدهمین همایش سواحل، بنادر و سازههای دریایی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت مسکن مهر پردیس با ابراز خوشنودی از وضعیت پیشرفت پروژههای مسکن مهر گفت: مهندس مهرآبادی قائم مقام بنده در این حوزه هر هفته پایان کار مسکن مهر را در تعدادی از شهرها اعلام میکند و در اغلب شهرها پیشرفت مناسبی داریم و فقط مشکلاتی در مسکن مهر پردیس وجود دارد.
وی ادامه داد: مشکل پردیس به دلیل آن است که عمده کار آن از اواخر سال ۹۱ و اوایل سال ۹۲ آغاز شد که با بیشترین موقعیت تورمی اقتصاد ایران به عنوان آخرین پروژهای که شروع میشد روبرو بوده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این شرایط و در بدترین موقعیت اقتصادی، آنجا دیوارهای حائل ۱۷ متری برای ایجاد معابر ساختیم، حتی تونلها برای دسترسی به سایتها از محل اعتبارات خودمان اجرا شد.
آخوندی با اعلام اینکه شرایط بدی بود و کسانی که تصمیم گیرنده بودند، تصمیمات اشتباهی گرفتند و ما وارث تصمیمات اشتباه آنها هستیم؛ تصریح کرد: من هم همواره اعلام کردهام که باید این تصمیم اشتباه را تحمل کنیم و معتقدم نباید خریداران را جریمه کرد.
وزیر با اعلام اینکه همواره خودم را هم راستای خریداران مسکن مهر قرار میدهم گفت: باید پذیرفت موضوع بسیار پیچیدهای است، عدهای تصمیم گرفته و از مردم پول گرفتهاند، بدون آنکه زیرساختهای آب، برق و حتی معابر دسترسی ایجاد کنند، حتی در بخشنامهای از پول مردم راه ایجاد کردهاند.
آخوندی ادامه داد: تمام کاری که در این مدت انجام دادهایم این بوده است که توانستهایم با فشار به منابع داخلی خود احداث راه دسترسی و تونلها را باز کنیم و توانستهام دیوارهای حائل را اجرا و خدمات زیربنائی را ایجاد کنیم.
آخوندی بیان کرد: خدمات زیربنایی در پردیس ایجاد کردهایم. ضمن اینکه همه پروژهها فعال است، اما به هر حال قدری عقبماندگیهایی دارد و در حقیقت ما میراثدار بیبرنامگی هستیم و همه باید این وضعیت را تحمل کنند و اما قرار نیست بار این شلختگی فقط بر دوش وزارت راه و شهرسازی باشد.
وی افزود: باید به جای نیش و کنایه، همه کمک کنیم تا این بار بر زمین مانده برداشته شود و این پروژه به سرانجام برسد و موانع برداشته شود.
امکان پهلوگیری کشتیهای صد هزار تنی در بندر امام خمینی (ره)
وزیر راه و شهرسازی هم چنین با اشاره به برگزاری همایش دریایی با حضورنمایندگانی از ۳۷ کشور دنیا، گفت :باید ایران به مؤسسات بینالمللی به عنوان هاب حملونقل منطقه معرفی شود.
آخوندی اسکلههای موجود در بنادر را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در بندر امام خمینی (ره) امکان پهلوگیری کشتیهای صد هزار تن را داریم که میتواند ۵۰ میلیون تن بار در سال تخلیه و بارگیری در این بندر انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در بندر شهید رجایی کشتیهای بالای ۲۰۰ هزار تن امکان پهلوگیری دارند که قادرند تا بیش از ۱۲ هزار سانتیمتر تخلیه و بارگیری کنند.
آخوندی افزود: همچنین ظرفیت در بندر شهید بهشتی چابهار در حال افزایش است و کشتیهای بالای ۶۰ هزار تن امکان پهلوگیری در این بندر دارند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با اجرای فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی کشتیهای بالای ۳۰۰ هزار تن امکان پهلوگیری در این بندر را دارند.
وی فراهمسازی فضای امن تجاری در منطقه را از الزامات توسعه دریامحور عنوان کرد و گفت: قبلاً موقعیت ایران در سطح جهان مخدوش بود اما در حال عبور از این شرایط سخت هستیم.
آخوندی به ریلگذاری ۱۲۰ کیلومتری در بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: هفته گذشته دو خطه ریلی بندر امام خمینی (ره) به اهواز افتتاح شد و تا پایان امسال خط اهواز - اندیمشک تکمیل میشود که این به توسعه حملونقل ترکیبی بندر امام کمک میکند.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین بندر چابهار ما ۲.۵ میلیون تن ظرفیت دارد که ظرفیت ۶ میلیون تنی آن تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد.
وی گفت: در دریای عمان به دنبال توسعه حملونقل ترکیبی و محوری هستیم..
آخوندی همچنین توسعه بانکرینگ (سوخترسانی به کشتیها) را از دیگر اولویتها در بخش دریایی بندری عنوان کرد و گفت: در دو سال گذشته توسط بخش خصوصی سرمایهگذاری مناسبی در بخش سوخترسانی به کشتیها در بندر شهید رجایی داشتهایم و دنبال ارتقای سهم خود در بانکرینگ دنیا هستیم.
وزیر راه و شهرسازی صادرات محصولات نفتی را از اولویتها در این حوزه عنوان کرد و گفت: اگر پالایشگاه ستاره خلیجفارس افتتاح شود بخش عمده محصولات این پالایشگاه نیازمند صادرات است و ما نیاز به یکسری از اسکلهها برای کمک به پالایشگاه داریم بنابراین توجه به ایجاد اسکله تخصصی برای حمل و تخلیه و بارگیری مواد سوختی در دستور کار است
وی گفت: هفته گذشته اسکله سوخت بارگیری در بندر امام افتتاح شد و امیدواریم به زودی ۳ اسکله سوخت بارگیری در بندر شهید رجایی احداث شود.
نظر شما