شناسهٔ خبر: 30024 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

جزئیات چهارمین جلسه دومین همایش شهرسازی ریل‌پایه؛

شهرسازی ریل‌پایه از سیاست‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی است/ تبادل نظر هیئت علمی همایش شهرسازی ریل‌پایه۲

مهرداد تقی زاده چهارمین جلسه هیئت علمی دومین همایش شهرسازی ریل‌پایه با هدف تبادل نظر درباره محورها و برنامه‌های این همایش با حضور معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و رئیس همایش شهرسازی ریل‌پایه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چهارمین جلسه از سلسله جلسات ماهانه اعضای هیئت علمی دومین همایش شهرسازی ریل‌ۤ‌پایه با هدف ارائه پیشنهادها و نظرات اعضای هیئت علمی با حضور مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در سالن اجتماعات الغدیر ساختمان مرکزی وزارتخانه برگزار شد.

در این نشست، مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و رئیس دومین همایش شهرسازی ریل‌ۤ‌پایه درسخنانی عنوان کرد: سیاست ادامه برگزاری همایش دنبال می‌شود و از سیاست‌های کلان کشوری و نه فقط سیاست و هدف شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی است.

تقی‌زاده با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی و شهرسازی ریل‌پایه در راس سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی است، عنوان کرد: یکی از دلایل بالابودن آمار سوانح رانندگی درحومه شهرها مغفول ماندن حمل و نقل ریلی است که باید قبل از چاره‌اندیشی‌هایی چون نصب دوربین‌های کنترل سرعت درجاده‌ها تلاش شود که حمل و نقل به سمت ریلی و حومه‌ای سوق پیدا کند.

همچنین دراین جلسه اعضای هیئت علمی به تبادل نظر درباره محورهای همایش پرداختند و قرار شد برای مکان برگزاری همایش در مرکز تحقیقات وزارت راه یا دانشگاه شهید بهشتی تصمیم نهایی اتخاذ شود.

حمید سیادت موسوی، دبیر علمی دومین همایش شهرسازی ریل‌پایه نیز در سخنانی تاکید کرد: متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای خروج تهران از بن‌بست ترافیک ارائه نشده و ما در سراشیبی نشسته‌ایم. این درحالی است که شورای شهر و شهرداری شعار آسمان آبی و زمین پاک را سرمی‌دهند ولی برنامه‌ای برای تحقق این شعار ندارند.

وی توضیح داد: پیگیری تصویب راهنمای پیاده‌سازی TOD در کشور که دستورالعمل آن تهیه شده و در مرحله تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی قرار دارد و رونمایی این محصول از برنامه‌های دومین همایش شهرسازی ریل‌ۤپایه است، نقطه عطف ماست و اکنون در حال بررسی روش‌های تحقق این راهنما هستیم.

سیادت موسوی همچنین گزارشی از اقدامات انجام شده توسط دبیرخانه دومین همایش شهرسازی ریل‌پایه ارائه کرد و گفت: بخش انگلیسی سایت همایش به آدرس www.rbudconf.ir نهایی شده و قرار است همایش پنجم و ششم بهمن ماه برگزار شود.

وی افزود: در این همایش از هرتخصص درچهارچوب خاص با تنظیم یک ماتریس شامل محورها، زیرمحورها و اهداف با هدف ارتباط موضوعی آیتم‌ها استفاده می‌شود.

سیادت موسوی گفت: از جمله اسپانسرهای همایش می‌توان به شرکت عمران و بهسازی شهری، شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اتحادیه قطار شهری‌های کشور، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد. بنا بر مصوبه دبیرخانه همایش مقالات برگزیده برای چاپ در ISC و ISI حمایت می‌شوند و تاکنون کارگاه‌های تخصصی  منطقه‌ای شهرسازی ریل‌پایه در دانشگاه‌های زنجان و قم برگزار شده و ساختار اجرایی تفصیلی شهرسازی ریل‌پایه و توسعه با محوریت حمل و نقل عمومی تهیه شده است. همچنین مباحث مربوط به شهرسازی ریل‌پایه دردانشگاه‌های معتبر ارائه شده و قرار است مباحث مربوط به TOD درسرفصل‌های دروس مرتبط دانشگاه علم و صنعت تعریف شود.

همچنین محمد سالاری، از اعضای هیئت علمی همایش با بیان اینکه شهر تهران یک شهر ایرانی است، توضیح داد: اینکه کلان شهری بدون منبع آب دائمی در ارتفاع ۱۴۰۰ متری باشد یک شاهکار است و باید با نگاه جغرافیایی سیاسی نظریه شهر ایرانی را درباره تهران داشته باشیم و حمل و نقل ریل ۤپایه را دایر کنیم تا آینده‌‌ای بهتر را ساماندهی کنیم.

دومین همایش شهرسازی ریل‌ۤپایه قرار است پنجم و ششم بهمن ماه در تهران برگزار شود و هنوز مکان دقیق آن اعلام نشده است. آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات ۱۵ آبان است و فرهنگ و ارتباطات، توسعه اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی، ابعاد اجرایی، مبانی نظری شهرسازی نوین، حمل و نقل، محیط ریست و توسعه اقتصادی محورهای آن است.

نظر شما