شناسهٔ خبر: 30084 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

پرهیزکار در گفت‌وگو با پایگاه خبری عنوان کرد:

بهره‌مندی میلیاردی کشاورزان از سامانه تهک در سال زراعی ۹۵-۹۴/ افزایش ایستگاه‌های هواشناسی با ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار/ انعقاد تفاهمنامه همکاری با سازمان راهداری

پرهیزکار در جمع رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به بهره‌مندی میلیاردی کشاورزان از سامانه خودکار تهک در سال زراعی ۹۵-۹۴ گفت: اکنون ۶۶ ایستگاه هواشناسی داریم که قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه به ۲۰۰۰ ایستگاه برسد و رقم اعتبار در نظر گرفته شده ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

داوود پرهیزکار، رئیس سازمان هواشناسی در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه توسعه هواشناسی کاربردی(تهک) در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: سامانه خودکار تهک در حقیقت توسعه هواشناسی کاربردی در راستای سیاست دولت یازدهم در کاربردی کردن اطلاعات هواشناسی است که این اطلاعات را با زبانی که کاربر نهایی درک می‌کند در اختیارش قرار می‌دهد و به وی در استفاده بهینه از این اطلاعات اقلیمی کمک می‌کند. همچنین از کاربر نظرسنجی می‌‌کند که تا چه اندازه اطلاعات در تولید محصولات وی آثار مثبت و منفی داشته و ارتباطی دوسویه را بین سازمان هواشناسی و کشاورزان برقرار می‌کند.

پرهیزکار افزود: استفاده از این سامانه در سال زراعی ۹۴ -۹۵ اثرات مثبتی داشته و کاربران را به سودهای میلیاردی رسانده است. برای نمونه در یکی از حوزه‌های پسته‌کاری کرمان سود شش میلیارد تومانی را به دنیال داشته است.

وی گفت: این سامانه توسط سازمان هواشناسی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی طراحی شده است. البته از دانش کشورهای دیگر نیز استفاده کرده‌ایم.

استفاده از اطلاعات هواشناسی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی

پرهیزکار با بیان اینکه اطلاعات هواشناسی درخدمت تحقق اقتصاد مقاومتی درحوزه کشاورزی به کار می‌آید، توضیح داد: اطلاعات پایه و بنیادی هواشناسی به کشاورز کمک می‌کند که بهترین نوع گیاه و میوه را انتخاب کنند و در مراحل کاشت و نگهداری به بهترین شکل از موقعیت اقلیم و هوا مطلع باشد و به سود موردنظر دست یابد. استفاده از اطلاعات هواشناسی به توسعه پایدار کمک می‌کند و مانع بروز معضلاتی چون خشک شدن دریاچه ارومیه می‌شود.

انعقاد تفاهمنامه همکاری با سازمان راهداری

رئیس سازمان هواشناسی همچنین به انعقاد تفاهمنامه همکاری میان این سازمان و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اشاره کرد و گفت: یکی از موضوع‌های اصلی این تفاهمنامه توسعه ایستگاه‌های جاده‌ای و نگهداری آنها و مدل‌کردن شرایط جوی برای جاده‌هاست که ابتدا در محور تهران- شمال عملیاتی می‌شود و در این راستا سیستم جدیدتری با زیرساخت‌های دقیق‌تری از سال آینده راه‌اندازی می‌شود.

پرهیزکار به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: اکنون ۶۶ ایستگاه هواشناسی داریم که قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه به ۲۰۰۰ ایستگاه برسد و رقم اعتبار در نظر گرفته شده ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

نظر شما