شناسهٔ خبر: 30108 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

استاندار اردبیل در ستاد ملی بازآفرینی شهری مطرح کرد:

وجود بیش از ۲ هزار هکتار بافت ناکارآمد در اردبیل/ ضرورت توجه به مسائل اجتماعی در رفع مشکلات شهری/ برنامه‌های پیشگیری از گسترش مناطق ناکارآمد به جدیت دنبال شود

ستاد بازآفرینی استاندار اردبیل در بیست و سومین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری با تأکید براینکه بیش از ۲ هزار هکتار بافت ناکارآمد در این استان وجود دارد گفت: قطعا رسیدگی به این مناطق علاوه بر نگاهی به مسائل شهری به توجهی اجتماعی و دیدگاه جامعه‌شناسی احتیاج دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بیست و سومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت بافت‌های ناکارآمد شهری استان اردبیل، ارائه گزارش عملکرد سازمان ثبت اسناد درخصوص تعیین تکلیف مالکیت اراضی و همچنین الزامات پدافند غیرعامل در طرح‌های توسعه و عمران شهری توسط وزارت دفاع روز ۱۱ آبان با حضور مجید خدابخش استاندار اردبیل و محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و همچنین سایر نمایندگان دستگاه‌های ذیربط و مدیران استانی اردبیل در محل ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

خدابخش در این جلسه با اشاره به موضوع بازآفرینی و برنامه‌های به کارگرفته در این حوزه در ستاد ملی بازآفرینی کشور اعلام کرد: درحال حاضر در چهار شهرستان اردبیل، مشکین‌شهر، خلخال و پارس‌آباد در استان مطالعات اولیه طرح بازآفرینی توسط مشاور انتخاب شده از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی انجام و در جلسات متعدد کارشناسی شده است.

وی همچنین تأکید کرد: حداقل چهار جلسه در ستاد بازآفرینی استان نیز درخصوص بافت‌های ناکارآمد داخل شهرها و همچنین حاشیه شهرها تحت عنوان سکونتگاه‌های غیررسمی برگزار و بررسی‌های لازم در این‌ بخش صورت گرفته است.

استاندار اردبیل با تأکید براین که باید هرچه سریع‌تر در خصوص بافت‌های فرسوده داخل شهری نیز اقدامات قابل توجهی انجام گیرد گفت: به طور مثال بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی پس از قرارگیری در لیست آثار جهانی محدودیت‌های عجیبی پیدا کرد، به گونه‌ای که عملا شعاع بزرگی خالی از سکنه در اطراف آن شکل گرفته و خود تبدیل به منطقه‌ای فرسوده شد.

خدابخش در ادامه اظهار کرد: در واقع نیمی از اعضای شوراهای شهری در استان از ساکنین سکونتگاه‌های غیررسمی بوده و خود این فضاها را به وجود آورده‌اند، این مسئله‌ای است که به جدیت باید در استان پیگیری و مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قطعا دستورات و الزامات مربوطه به شهرسازی باید برای شهرهایی که دارای نرخ بیشتری از رشد جمعیت در سنوات گذشته بوده‌اند در اولویت قرار گیرد گفت: مشکلات شهرسازی در زمان فعلی تنها با نگاه شهرسازی رفع نمی‌شود بلکه قطعا نیاز به یک نگاه اجتماعی و جمعیت شناسانه به شدت احساس می‌شود.

خدابخش همچنین در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: ما در جلسه امروز درخواست کردیم تا با ارائه تسهیلات مناسب در بافت فرسوده اردبیل امکان نوسازی و بهسازی هرچه سریعتر را برای ساکنان این مناطق فراهم کنند.

وی همچنین اضافه کرد: استان اردبیل همچنین با حضور در این جلسه خواستار کوتاه شدن دوره مطالعات و بازنگری طرح جامع دو شهرستان اردبیل و پارس‌آباد بود چراکه رشد جمعیت در این مناطق از رقم بسیار بالایی برخودار است.

استاندار اردبیل با بیان این مطلب که این استان دارای ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت ناکارآمد با جمعیتی بالغ بر ۱۱۵ هزار نفر است گفت: قطعا رسیدگی به این مناطق علاوه بر نگاهی به مسائل شهری به توجهی اجتماعی و دیدگاه جامعه‌شناسی احتیاج دارد.

ایزدی همچنین در بخش دیگری از این نشست اعلام کرد: درحال حاضر با وجود محدودیت منابع شاهد پیشرفت روند تخصیص منابع به موضوعات مرتبط با برنامه‌های ستاد ملی هستیم تا بتوانیم برنامه‌های پیشنهادی در این بخش را به مرحله اجرا برسانیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه اظهار داشت: با توجه به این مطلب که بحث رسیدگی به سکونتگاه‌های غیررسمی از سوی مقام معظم رهبری به شدت مورد اهمیت و پیگیری قرار دارد در سال جاری ردیف مستقلی برای رسیدگی به این بخش به تمامی دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شد.

وی با تأکید بر چالش‌های توسعه شهری و آسیب‌های اجتماعی موجود در این مناطق بیان کرد: با وجود اندک اعتبار درنظر گرفته شده قصد داریم برنامه روشنی را در این حوزه پیش ببریم. همچنین در این بخش مجوز لازم برای اعطای قیر برای اجرای برنامه‌های نوسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی در کشور نیز صادر و امادگی همکاری در این حوزه را نیز داریم.

وی در پایان افزود: با توجه به اهمیت اقدامات پیش‌گیرانه از ایجاد فضاهای حاشیه‌ای و ناکارامد باید توجه جدی به این حوزه داشته و نهایت همکاری لازم با کارگروه پیشگیری از سکونتگاه‌های غیررسمی داشته باشیم./

نظر شما