شناسهٔ خبر: 30112 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

با حضور نمایندگان ایران و روسیه انجام شد؛

جزئیات یادداشت تفاهم همکاری‌های حمل‌و‌نقلی ایران و روسیه/ برقی سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون با سرمایه‌گذاری روسیه/ تأسیس کمیته‌های مشترک سرمایه‌گذاری در کریدور شمال- جنوب

امضای تفاهم نامه معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ایران و معاون وزير حمل و نقل روسيه یادداشت تفاهم همکاری‌های حمل و نقلی در زمینه حمل و نقل ریلی، دریایی، جاده‌ای، هوایی امضا کردند. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی یادداشت تفاهم همکاری‌های حمل‌ونقلی ایران و روسیه در پایان هشتمین اجلاس همکاری‌های حمل‌ونقلی دو كشور میان مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ایران و الکسی سامبویویچ تسیدنوف معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه در وزارتخانه راه و شهرسازی ایران امضا شد.

گفتنی است، این اجلاس در طول سه روز و در قالب چهار کارگروه حمل‌ونقلی و یک کارگروه تنظیم و تدوین اسناد باهدف بررسی و پیگیری موانع پیش روی توسعه روابط حمل‌ونقلی میان دو کشور برگزار شد.

برقی سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون با سرمایه‌گذاری روسیه

بنابراین گزارش طبق تفاهم‌نامه امضاشده میان طرفین در حوزه حمل‌ونقل ریلی شركت «راه‌آهن روسیه» و راه‌آهن ایران علاقه‌‌مندی خود را برای ادامه كارهای مشترك در پروژه‌های زیرساختی در جمهوری اسلامی ایران مورد تائید قراردادند و با توجه به پیشرفتی كه طرفین در بخش تهیه قرارداد برقی کردن خط راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون دست یافتند، قرار شد این پروژه از محل اعتبارات دولتی روسیه تأمین مالی شود و به همكاری درزمینهٔ مطالعه پروژه‌های زیرساختی بعدی كه از سوی راه‌آهن ایران پیشنهاد خواهند شد ادامه دهند.

طرفین علاقه‌مندی خود را برای ادامه كار مشترك درزمینهٔ بررسی چشم‌اندازها و شرایط اجرای پروژه احداث خط آهن رشت-آستارا (ایران)- آستارا (آذربایجان) در چارچوب كریدور حمل‌ونقل بین‌المللی «شمال-جنوب» مورد تائید قراردادند.

همچنین طرفین توافق كردند كه ظرف سه ماه از تاریخ امضاء این پروتكل شركت‌های خود را كه دارای ظرفیت و امكانات مناسب برای احداث كارخانه مشترك درزمینهٔ تولید ریل راه‌آهن متناسب با سطح فناوری‌های روز دنیا همراه با انتقال دانش فنی هستند را به یكدیگر معرفی كنند.

در حوزه حمل‌ونقل دریایی طرف ایرانی مشکلات موجود برای عبور ایمن به دلیل کاهش عمق کانال ولگا را مطرح کرد که طرف روس اعلام کرد در حال حاضر اقدامات مربوط به لایروبی کانال ولگا - دریای خزر برای تأمین و نگهداری عمق عبور کشتی‌ها با آبخور 4.2 متر در حال انجام است.

طرف ایرانی مشكلی كه همچنان برای كشتی‌های ایرانی در خصوص لزوم دریافت روادید توسط اعضای خدمه و سایر مشکلات به هنگام استقرار كشتی‌های ایرانی در تعمیرگاه‌های بندر آستارا خان وجود دارد را مورداشاره قرارداد و طرف روسی علاقه‌مندی خود را به حل مشكلات موجود و اقدامات قابل اتخاذ در این خصوص به اطلاع رساند؛ و اعلام کرد نتایج كار انجام‌شده طبق روال مقرر به‌طرف ایرانی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پیگیری رفع مشکلات رانندگان ناوگان ایرانی و تسهیل تردد حمل‌ونقل مسافر میان ایران و روسیه

در حوزه حمل و نقل جاده‌ای  طرف ایرانی ضمن اشاره به مفاد تفاهم‌نامه تسهیل تردد بین اتباع دو کشور خواستار اجرای کامل آن و حذف فرایند تنظیم دعوات نامه برای رانندگان ایرانی و ایجاد شرایط یکسان برای رانندگان دو کشور شد و طرف روس اعلام نمود تا طرف ایرانی اطلاعات مربوط به عدم صدور ویزا بدون دعوت‌نامه را به‌صورت رسمی از طریق مجاری دیپلماتیک اعلام نماید تا موضوع ظرف دو ماه آینده پیگیری و نتیجه آن به‌طرف ایرانی اعلام گردد.

همچنین طرف‌ها موافقت نمودند مساعدت‌های لازم برای توسعه و تسهیل تردد منظم اتوبوس‌های مسافربری بین ایران و روسیه از مرزهای بین‌المللی زمینی به عمل‌آورند.

دو طرف آمادگی خود برای همکاری و تبادل تجربیات در زمینهٔ نگهداری راه‌ها و سایر سازه‌های حمل‌ونقل زمینی ازجمله اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری اعلام کردند و از طرفی طرف روسی آمادگی خود را برای همکاری و انتقال تجربیات درزمینهٔ ردیابی وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای را اعلام کرد و آمادگی دارد در دومین کنفرانس ITS در تهران شرکت کند.

همچنین طرف ایرانی پیش‌نویس موافقت‌نامه بین دولت فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران در مورد تسهیل مقررات ورود، اقامت و خروج خدمه پرواز شرکت‌های هواپیمایی دو کشور را بررسی و نظر موافق خو را اعلام کردند و طرف ایرانی در جهت تسریع مراتب موضوع را از طریق وزارت امور خارجه پیگیری می‌کند.

در ادامه طرفین علاقه‌مندی خود را به ادامه توسعه مسیرها و افزایش حجم حمل‌ونقل از طریق کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب به‌ویژه درزمینهٔ حمل‌ونقل ترکیبی و لجستیکی مورد تأکید قراردادند و ضمن اظهار خوشنودی از حمل کانتینری آزمایشی در کریدور شمال-جنوب در محور غرب دریای خزر و تجزیه‌وتحلیل نتایج آن تمهیدات لازم جهت کاهش زمان سیر، بهینه‌سازی شرایط حمل و رقابتی نمودن این مسیر اتخاذ خواهند نمود.

تأسیس کمیته‌های مشترک سرمایه‌گذاری در کریدور شمال- جنوب

در ادامه به‌منظور مطالعه ظرفیت‌های موجود دو کشور برای سرمایه‌گذاری طرف‌ها توافق کردند ظرف سه ماه از امضا این پروتکل کمیته مشترک سرمایه‌گذاری را با حضور تشکیلات مرتبط وزارتخانه‌های حمل‌ونقل و اتاق‌های بازرگانی دو کشور تأسیس نمایند.

نظر شما