شناسهٔ خبر: 30168 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

علی بیت اللهی خبر داد:

ممنوعیت گودبرداری، حفاری‌های مترو و احداث ساختمان‌های بلندمرتبه در حریم قنوات

گودبرداری رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز تدوین طرحی برای ممنوعیت گودبرداری، حفاری‌های مترو و احداث ساختمان‌های بلندمرتبه در حریم قنوات خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: باتوجه به سه حادثه فروریزش در شهران، خیابان پیامبر و مترو قیام، کمیته‌ای با دستور وزیر راه و شهرسازی و با حمایت کارگروه زلزله و رانش زمین در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی تشکیل شد تاضوابط لازم برای ساختمان‌سازی و ساخت برج‌های بلند در حریم قنوات را تدوین کند.

وی ادامه داد: برای ساختمان سازی و گود برداری بر روی قنوات و حریم آنها ضابطه و قانون مشخصی وجود ندارد بر همین اساس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در تلاش است تا در این زمینه، طرحی را تدوین و مصوبه ای از شورای عالی معماری و شهرسازی دریافت کند.

به گفته رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تصویب و سپس اجرای این طرح، محدودیت هایی برای گودبرداری، ساختمان سازی و حفر تونل در حریم قنوات تعیین می شود یا اینکه روش‌هایی برای کاهش خطرات و خطرپذیری ساختمان سازی در این مناطق اجرا می شود.

بیت‌اللهی اظهار داشت: امیدواریم طی یکی دو ماه آینده مطالعات کمیته تدوین طرح، به اتمام رسیده و باتوجه به زمانبر بودن روند اداری تصویب مصوبه، تا پایان سال شاهد تصویب و سپس اجرای این مصوبه از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری باشیم.

وی بیان کرد: در شهر تهران با پدیده فروریزش روبرو هستیم که حادثه شهران، خیابان پیامبر و مترو قیام نمونه های آن است؛ این حادثه ها در فاصله زمانی کوتاهی از یکدیگر رخ داده است ضمن اینکه اگر چه دوحادثه نخست تلفاتی نداشت اما فروریزش مترو قیام با تلفات جانی همراه بود که اگر این حادثه در اوج زمان رفت و آمد رخ می داد، میزان تلفات چندین برابر می شد.

این مقام مسئول درباره نتایج مطالعات مرکز تحقیقات درباره عوامل اصلی ایجاد این حادثه به مهر گفت: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد چند عامل در ایجاد فروریزش‌ها اثرگذار است، در حادثه شهران، ریزش سقف مترو به دلیل عدم پوشش و ایمنی، در فروریزش خیابان پیامبر گودبرداری برای ساختمان سازی و در مترو قیام تونل‌های مترو و تغییر در مسیر رگه‌های آب، عامل بوده است.

بیت اللهی اضافه کرد: علاوه بر عواملی مانند حفاری های مترو، گوبرداری های عمیق، تغییر در مسیر آب، چسبندگی ضعیف خاک تهران و مقاومت کم در برابر ریزش هم یکی از دلایل فرونشست است.

به گفته بیت‌اللهی، فروریزش زمین با فرونشست متفاوت است؛ فرونشست، نشست آرام و کند زمین در مقیاس بزرگ و در طول یک دوره زمانی است  اما فروریزش، افت توده ای کوچک از زمین بصورت ناگهانی است./

نظر شما