شناسهٔ خبر: 30185 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیاتی از گزارش آسیب‌های اجتماعی در جلسه‌ با رهبر معظم انقلاب؛

آسیب‌های اجتماعی، دردناک اما درمان‌پذیر/ زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی منجر به ورود رهبری به موضوع شد

زنان در سکونتگاههای غیر رسمی دکتر سیدحسن هاشمی در مطلبی با عنوان «گزارش یک جلسه؛ آسیب‌های اجتماعی، دردناک اما درمان‌پذیر» در کانال تلگرامی خود آورده است: «چهارمین جلسه‌ «بررسی آسیب‌های اجتماعی» در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد و مسئولان برخی دستگاه‌ها که در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند، گزارش کار خود را مطرح کردند. در اهمیت این نشست، همین بس که رهبری آن را مهم‌ترین جلسه‌ نظام خواندند و با دقت و صبورانه، ساعت‌ها برای آن وقت گذاشتند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر هاشمی وزیر بهداشت در ادامه گفت: من گزارشی از فعالیت همکارانم در حوزه‌ بهداشت و درمان حاشیه‌ شهرها و نتایج بررسی‌هایی که در زمینه‌ طلاق، اعتیاد و سلامت روان انجام شده، ارائه دادم.

رهبری نیز بیاناتی فرمودند که در این فرصت اندک تنها به دو مورد آنها اشاره می‌کنم؛ نخست اینکه ما به جای گزارش، باید اثر اقدامات دستگاه‌ها را در تغییر شاخص‌ها و کاستن از معضلات به طور ملموس ببینیم و بعد؛ با اشاره‌ دوباره به آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان معضلی دردناک، فرمودند: این کاری است که هر کسی ایران را دوست دارد یا حتی هر کسی که وجدان دارد، باید به آن اهتمام ورزد.اما آن‌چه موجب مباهات بنده و همکارانم است اینکه ایشان تصریح کردند، دستگاهی که در حاشیه‌ شهرها فعالیت داشته، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

اینجانب هم در پایان صحبت‌هایم خطاب به ایشان عرض کردم باوجود گزارش‌های مثبتی که در این جلسه ارائه شد، متأسفانه شرایط خوب نیست و نگرانی‌های جدّی در زمینه‌ آسیب‌های اجتماعی و سلامت روان مردم وجود دارد. به دو نکته هم اشاره کردم.

ابتدا عرض کردم که من از موضع مسئولیتم باید در کنار درمان، بر پیشگیری هم تأکید داشته باشم؛ از این بابت لازم است به فقر که منشأ همه آسیب‎هاست، بیشتر توجه کنیم و چون هزینه‌های درمان، یکی از مواردی است که طبقات ضعیف را به کام فقر می‌کشاند، باید طرح تحول را بیش از پیش دریابیم. طرحی بزرگ و خدمتی مؤثر که خودش به دلیل عدم حمایت‌های لازم، این روزها حال خوشی ندارد.

سپس ادامه دادم؛ مدتی است عده‌ای فرهنگ شفافیت را به عمد با افشاگری یکی گرفته‎اند و چنان در این مسیر می‌تازند که گویی شبکه‌های معاند دیگر نیازی به تولید محتوا علیه نظام و مسئولان آن ندارند؛ همین که نوشته ‌برخی شبه رسانه‌ها و سخنان مطرح شده دربعضی تریبون‌های عمومی را بازنشر دهند، به هدف دست یافته‌اند. این نوع برخورد با مسائل کشور، موجب صدمات فراوان به سلامت روان جامعه می‌شود؛ مردم را به نظام بدبین می‌کند و به‌عنوان مهم‌ترین آسیب و بلکه خیانت، جوانان عزیزی را که سرمایه اصلی بالندگی انقلاب و کشورند، به آینده ناامید می‌کند. پس لازم است در این مورد نیزچاره‌ای عاجل اندیشید.در پایان مقرر شد شش ماه بعد، دستگاه‌ها گزارش اقدامات خود را دوباره خدمت ایشان ارائه دهند.

زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی، منجر به ورود رهبری به موضوع شد

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز گفت: زنگ خطرآسیب های اجتماعی که در جامعه به صدا درآمده است، ‌موجب شد رهبرمعظم انقلاب اسلامی شخصاً به این موضوع ورود کند.

به گزارش «ایران»، شهیندخت مولاوری که در کانال تلگرامی خود به این موضوع پرداخته، نوشت: درچهارمین جلسه بررسی آسیب‌های اجتماعی در دهم آبان ماه که در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد؛ به دلیل تقارن زمان برنامه با ساعت پرواز نشست استانبول (شرکت در ششمین نشست وزیران درباره نقش زنان در توسعه کشورهای اسلامی) توفیق حضور نیافتم.

وی ادامه داد: درایــــن جلسه که با فاصله ۶ ماهه از جلسه قبلی برگزارمی شود، گزارش اقدامات برخی دستگاه‌های اجرایی ذیربط در موضوع آسیب‌های اجتماعی ارائه شده است و براساس گزارش شورای اجتماعی کشور با اقدامات انجام شده، رشد برخی آسیب‌های اجتماعی متوقف شده یا کمی کاهش یافته است که در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این موضوع از نظر ریاست جمهوری دور نماند و مورد اشاره قرار گرفت.

وی یادآورشد: زنگ خطرآسیب‌های اجتماعی که مدت هاست درجامعه ما به صدا در آمده است و ریشه در عوامل متعددی دارد، از حدود یک سال پیش موجبات نگرانی و دغدغه خاطر درعالی‌ترین سطح نظام را فراهم کرده و در دستور کار جدی و کانون توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این توجه و نگرانی در حدی است که رهبر معظم انقلاب شخصاً پیگیر اقدامات فوق‌العاده، عملیاتی و ضربتی متولیان بوده و هر ۶ ماه یکبار ساعت‌ها شنونده گزارش این اقدامات و نه اقدامات عادی و روزمره دستگاه‌ها به زعم خودشان به‌عنوان مهم‌ترین جلسه نظام هستند، با این رویکرد که آسیب دیدگان و قربانیان این وضعیت را باید عائله نظام دانست و نه مجرم و تبهکار.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: اکنون فرصت مرور یادداشت همکار دلسوز و بزرگوارم (دکتر هاشمی، وزیر بهداشت) درباره آنچه در جلسه دهم آبان گذشت را پیدا کردم که در آن به دو نکته مهم به نقل از رهبری اشاره شده بود.

به گفته وی، با این تذکرات به نظر می‌رسد بدرستی روی نقاط حساس انگشت گذاشته شده است؛ از جمله اثربخشی لازم و جلب مشارکت حداکثری وکاربست تمامی ظرفیت‌ها و حلقه‌های مفقوده‌ای که توجه به آن در دهه‌های گذشته می‌توانست با تمرکز بر پیشگیری، از تحمیل هزینه‌های سنگین و سرسام آور مادی و معنوی درمان بر کشور ممانعت به عمل آورد.

مولاوردی افزود: برگزاری جلسات شش ماهه گزارش اقدامات در حضور رهبری، تقویت شورای اجتماعی کشور، تشکیل سازمان امور اجتماعی کشور، تقسیم کارملی و تشکیل ستادهای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در دستگاه‌های اجرایی و ارائه گزارشات دو ماهه از اقدامات خود به شورای اجتماعی جهت جمع‌بندی و ارائه در جلسات شش ماه یکبار، از جمله هماهنگی‌ها و هم‌افزایی‌هایی است که نوید بخش کاهش نرخ آسیب‌های اجتماعی در پنج سال اجرای برنامه ششم توسعه به ۲۵درصد است.

مولاوردی درادامه به نشست استانبول اشاره کرد و گفت: محور اساسی ششمین نشست وزیران امور زنان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که هم‌اکنون در استانبول در حال برگزاری است، «وضعیت زنان کشورهای عضو در پرتو چالش‌های کنونی» در نظر گرفته شده است.

مولاوردی اضافه کرد: بی‌تردید رشد آسیب‌های اجتماعی سنتی و نوظهور در کشورهای اسلامی به تبع آنچه در جهان در حال وقوع است، جزو چالش‌هایی است که توانمندی زنان و خانواده را در این کشورها متأثر می‌سازد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: یکی از دستور جلسات مهم این نشست تصویب برنامه عمل یا اقدام مشترک ۱۰ ساله است که بازنگری برنامه عمل قبلی با در نظرگرفتن سازوکارهای اجرایی برای آن است که امیدواری ها را برای توسعه نقش زنان در جوامع مسلمان دوچندان کرده است.

نظر شما