شناسهٔ خبر: 30188 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

گزارشی از وضعیت آب و هوا در مناطق مخالف کشور؛

برف و باران شمال و گرد وغبار جنوب کشور را فرا گرفت/ وقوع سیل و باد شدید در۱۳ استان

باران وزش باد شدید تهران و البرز و وقوع سیل در ۱۱ استان، از جمله تغییرات آب و هوایی دیروز چهارشنبه در کشور بود. سازمان مدیریت بحران کشور در این ارتباط اعلام کرد که دیروز استان‌های خوزستان، کردستان، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر، ایلام و لرستان شاهد رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید بودند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، همچنین وزش باد شدید همراه با رگبار و رعد و برق در استان‌های البرز و تهران بویژه در بعد از ظهر و شب گذشته رخ داد. استان‌های گیلان، مازندران و گلستان نیز در این مدت شاهد بارش باران و وزش باد شدید و آبگرفتگی معابر در مناطق کم ارتفاع و دشت و بارش برف در ارتفاعات بودند.

به دنبال سامانه بارشی که از دیروز چهارشنبه وارد کشور شده، شاهد برف و باران در بیشتر استان‌ها هستیم که این شرایط آب و هوایی مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است. همچنین در کنار برودت هوا و هشدار سازمان هواشناسی، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در آماده باش کامل به سر می‌برند. از طرفی، در برخی از استان‌ها چون خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، آذربایجان غربی و البرز نیز شاهد افزایش گرد و غبار و کاهش دید افقی هستیم. این در حالی است که دیروز مدارس استان‌های خوزستان، مرکزی و کرمانشاه نیز به دلیل شدت گرد و غبار تعطیل شد.

درهمین حال، احد وظیفه، مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: آخر هفته برای شمال و شرق خوزستان، کردستان، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر، ایلام و لرستان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید با احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها  پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به بارش باران و بتدریج بارش برف همراه با وزش باد شدید در اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، گفت: انتظار می‌رود در جاده‌های کوهستانی شمال غرب و شمال کشور تردد جاده‌ای به دلیل بارش برف، مه غلیظ و کولاک برف در گردنه‌های کوهستانی با اختلال همراه باشد.

به دلیل بارش برف و برگ‌دار بودن درختان احتمال شکسته شدن درختان در اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی وجود دارد.

همچنین سازمان هواشناسی دراطلاعیه‌ای اعلام کرد که با کاهش دمای هوا در شرق خزر و شمال شرق کشور ، هوا در این مناطق طی امروز پنجشنبه بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سردتر می‌شود.

به گزارش این سازمان، کمینه دما امروز در شمال شرق به صفر درجه یا کمتر کاهش می‌یابد. شرق مازندران وگلستان، خراسان شمالی وشمال خراسان رضوی هم امروز پنجشنبه بارش باران پاییزی خواهند داشت وجاده‌های کوهستانی شمال شرق نیز مه آلود و لغزنده است.

داوود رجبی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر البرز نیز اعلام کرد که براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، مبنی بر وزش باد شدید و بارش برف در مناطق کوهستانی، نیروهای امدادی در جاده‌های این استان آماده باش هستند.  با توجه به هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر کاهش دما و بارش برف و کولاک در مناطق کوهستانی و اختلال در رفت وآمد،امدادگران در ۱۶ پایگاه امداد ونجات بین شهری ومراکز شعبه‌های استان به صورت شبانه روزی مستقرهستند. مردم درصورت نیازامدادی با سامانه ۱۱۲تماس بگیرند.

منصور رحمانیان، مدیرکل هواشناسی استان البرز هم درخصوص وزش باد شدید و بارش برف درمناطق کوهستانی این استان به شهروندان هشدارداد و گفت: مردم و مسئولان با توجه به شرایط ویژه جوی طی امروز پنجشنبه در استان، اقدام‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از حوادث احتمالی به عمل آورند.

بر اساس این گزارش، کاهش شدید دمای هوا و بارش برف و باران در استان‌های شمالی و شرق کشور در چند روز گذشته موجب تعطیلی مدارس در این نقاط شد.

ازطرفی، استان‌های جنوبی و غربی کشور بخصوص خوزستان در این مدت شاهد گرد وغبار شدید بود، به حدی که مدارس اهواز در خوزستان و قصرشیرین دراستان کرمانشاه و اراک در استان مرکزی را دیروز چهارشنبه به تعطیلی کشاند و فعالیت اداره‌های اهواز در این روز تا ساعت ۱۳ ظهر اعلام شد.

 تمامی مقاطع تحصیلی و مدارس استان مرکزی هم دیروز به دلیل وزش تندباد، پدیده گرد و غبار و کاهش دید افقی تعطیل بود.

در دومین ماه از فصل پاییز کاهش ۱۸ درجه‌ای دما و بارش نخستین برف پاییزی موجب غافلگیری و شادمانی شهروندان تبریزی شد.

جدای از اینکه بارش نخستین برف پاییزی شادی مردم و کشاورزان را در پی داشته، موجب اختلال در برخی مسیرهای درون شهری شد تاحدی که بسیاری از راه‌های داخل شهر ترافیک نیمه سنگینی داشت.

رضا اکبری، رئیس پلیس راه استان البرز نیز اعلام کرد، با توجه به حجم تردد خودروها در تعطیلی آخر هفته، محدودیت ترافیکی درجاده کرج - چالوس اجرا می‌شود.

وی افزود: از ساعت ۱۵ فردا جمعه ۱۴ آبان ماه الی ۲۳ همان روز تردد وسیله نقلیه از کرج به سمت مرزن آباد ممنوع است. همچنین تردد وسایل نقلیه ازساعت ۱۸ روز جمعه تا ساعت ۲۳ همان روز از مرزن آباد به سمت کرج یک طرفه خواهد بود. این ممنوعیت به دلیل تخلیه بار ترافیکی مسافران در حال بازگشت از سفر در این مسیر اجرا می‌شود. ممنوعیت تردد موتورسیکلت هم تا پایان محدودیت ترافیکی در جاده کرج - چالوس و بالعکس ادامه دارد.

به گفته وی، مرکز کنترل ترافیک پلیس راه ناجا با شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ به‌صورت شبانه روزی پاسخگوی وضعیت راه‌های کشور و آماده امدادرسانی به حادثه دیدگان احتمالی است.

نظر شما