شناسهٔ خبر: 30206 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

توسعه همکاری‌های دو بندر چابهار ایران و گوادر پاکستان/ تکمیل حوضچه بندرانزلی

محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه حوضچه جدید بندر انزلی در آستانه تکمیل و بهره‌برداری است از برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری دو بندر چابهار ایران و گوادر پاکستان برای مسافر و جابه جایی کالا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی  با اشاره به موقعیت خاص و ناب جغرافیایی بندر شهید بهشتی چابهار بین بنادر خلیج فارس و دریای عمان، ‌ درباره رقابت بندر چابهار با بندر گوادر پاکستان اظهار داشت: این دو بندر هم می‌توانند رقیب یکدیگر باشند و از سوی دیگر هم می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند.

وی با اشاره به ‌حساسیت پاکستان‌ نسبت به سرمایه‌گذاری‌ هندی‌ها در بندر چابهار، بیان کرد: البته این دو بندر در کنار رقابت، با یکدیگر همکاری هم خواهند داشت، برنامه‌ای را تنظیم کرده‌ایم که این همکاری‌ها توسعه یابد و بین دو بندر مسافر و حتی کالا جابه‌جا شود.

سعیدنژاد با تأکید بر اینکه‌ مبنای ما بر همکاری است، افزود: از سوی دیگر، به هر حال وقتی دو بندر از نظر موقعیت مکانی کنار یکدیگر باشند، رقابت ذاتی برای جذب بار و کالا دارند، اما قطعاً شرایط بندر چابهار برای جذب خطوط کشتیرانی و مشتری بسیار بهتر است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به امنیت بالایی مسیر دریایی منتهی به چابهار، گفت: بندر چابهار پس‌کرانه بسیار خوبی دارد، اتصال آن به راه‌آهن در حال انجام است، ضمن آنکه با کشورهای دیگر نسبت به بندر گوادر فاصله کمتری دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت پشت بنادر ایران از خدمات این بنادر استفاده می‌کنند و این شامل جمعیت کشور ایران، کشورهای همسایه و کشورهای CIS در آسیای میانه است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: باید به این موضوع توجه کرد که بندر چابهار و بندرعباس ما ‌فقط به ایران خدمت‌رسانی نمی‌کنند، بلکه به کل منطقه آسیای میانه و حتی قفقاز و روسیه خدمات‌رسانی دارند، اما بنادر جنوبی خلیج فارس می‌خواهند به چه کشورهایی خدمات دهند، در حالی که ما دروازه ورود به اروپا هستیم.

وی درباره تحقق ظرفیت ۸ میلیون‌ تنی بندر چابهار به فارس گفت: ‌تا اواخر سال ۱۳۹۶ ظرفیت ۲ میلیون تنی فعلی بندر چابهار به هشت میلیون تن افزایش می‌یابد و این هدف محقق خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اتصال ریل به بندر چابهار اظهار داشت: فعلاً در قالب قرارداد اتصال چابهار به زاهدان در حال انجام است که پیمانکاری آن را قرارگاه خاتم الأنبیاء انجام می‌دهد؛ این پروژه ریلی جزء اولویت‌های اصلی دولت است، البته تکمیل خط‌آهن قزوین ـ رشت هم جزو اولویت‌های دولت در بخش ریلی است، چون کشور ما  و بندر انزلی را به دنیا وصل می‌کند.

سعیدنژاد با اشاره به اینکه در بندر انزلی‌ طرح‌های توسعه‌ای در حال اجرا است، اظهار داشت:‌‌ حوضچه جدید بندر انزلی در آستانه افتتاح است و تا ‌ماه آینده بهره‌برداری خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم در بندر انزلی ‌تعدادی اسکله جدید به مجموعه بندر اضافه ‌شود./

نظر شما