شناسهٔ خبر: 30306 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آمادگی مرزهای ایلام و خوزستان برای پذیرایی زائران اربعین/ تمدید صدور روادید زائران تا ۲۸ آبان/ تلاش برای رفع مشکلات موجود در پایانه‌های مرزی خوزستان

اربعین مرزهای مهران در استان ایلام و شلمچه و چزابه در خوزستان برای پذیرایی راهپیمایی میلیونی زوار اربعین حسینی به کربلای معلی آماده‌سازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین کلانتری، معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام درخصوص برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی گفت: با تلاش ستاد اربعین استان وحمایت‌های ستاد مرکزی اربعین کشور نقاط قوت و ضعفی که در سنوات گذشته وجود داشت، شناسایی و اقدام‌های مؤثری برای رفع این موانع توسط کمیته‌های ۱۱ گانه انجام شده است. همچنین ۲۰ کیلومتر از نقاط حادثه خیز جاده ایلام به مرز بین‌المللی مهران در دست اصلاح ومرمت است.

کلانتری درباره اقدام‌های لازم در داخل شهر مهران هنگام انتظار زائران برای خروج از مرز با توجه به ازدحام جمعیت درایام اربعین، درگفت‌وگو با ایران افزود: بخشی از این اقدام‌های رفاهی را شهرداری تهران به عهده گرفته و بخشی را نیز استانداری و دستگاه‌های محلی عهده‌دار هستند، اما لازم است همه دستگاه‌ها کمک کنند تا این میزبانی به بهترین شکل ممکن انجام شود.

وی با بیان اینکه پایانه مرزبین‌المللی مهران ظرفیت خوبی برای تردد زوار دارد، تصریح کرد: علاوه بر گیت‌هایی که در گذشته وجود داشته، در حال حاضر نیز ۹۶ گیت خروجی با تجهیزات کامل روز آماده ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی است و با تلاش مسئولان استانی قرار است رفت و آمد در ایام اربعین به‌صورت شبانه‌روزی ازاین مرز انجام شود. همچنین با اتمام کار ساخت پارکینگ بزرگ برکت قطعاً بخشی از ترافیک داخل شهر مهران و پل زائر روان‌سازی خواهد شد چون ازمشکلاتی که در سنوات گذشته در ایام اربعین به یک گره ترافیکی تبدیل‌شده بود نبود پارکینگ برای اتوبوس‌های برون‌شهری بود که امسال با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای استقرار۸۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری این ترمینال آماده می‌شود. پارکینگ برکت در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار و با ۱۳۰ دوش حمام، سرویس بهداشتی و با ساخت سه سوله با زیربنای ۲ هزار مترمربع برای رانندگان در حال ساخت است و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام با بیان اینکه با ساخت این طرح عظیم و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هیچ اتوبوس برون‌شهری از داخل شهر مهران و مسیر پل زائر تا پایانه مرزی تردد نخواهد کرد، یادآور شد: مسیر تردد اتوبوس‌ها از سه کیلومتری شهر مهران جدا می‌شود و بخشی از مسیر جاده کمربندی جنوبی و بخشی از جاده اختصاصی به پارکینگ برکت صورت می‌گیرد و مشکلات ترافیکی که در سال‌های گذشته وجود داشت، دیگر امسال شاهد آن نخواهیم بود.

تمدید صدور روادید زائران اربعین تا ۲۸ آبان

ستاد مرکزی اربعین حسینی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به استقبال زائران و درخواست تمدید زمان ثبت‌نام در سامانه سماح ثبت‌نام زائران برای شرکت در مراسم باشکوه راهپیمایی اربعین حسینی تا ۲۸ آبان تمدید شد.

در این اطلاعیه آمده است: تمام زائرانی که خارج از مجموعه سماح ویزای خود را دریافت کرده‌اند می‌توانند بدون پرداخت حق کارگزاری، اطلاعات خود را در سامانه ثبت و با پرداخت هزینه بیمه و خدمات درمانی، از این خدمات بهره‌مند شوند.

کلانتری درباره ایجاد ایستگاه‌های صلواتی وموکب‌های پذیرایی از زائران اربعین حسینی از پل زائر تا مرزبین‌المللی مهران خبرداد و گفت: به خاطر تسریع درروند تردد وایجاد آرامش وامنیت مناسب برای زوار امکانات لازم در نظر گرفته شده است. همچنین در خصوص آمادگی مرز «چیلات» در دهلران نیز استان ایلام برای بازگشایی این مرز آمادگی دارد، اما ما تابع تصمیمات ستاد مرکزی اربعین هستیم واز طرفی هم مسئولان عراقی هیچ اعلام آمادگی نکرده‌اند. وی با تأکید بر همراه داشتن مجوزهای لازم برای سفر به عتبات عالیات، گفت: اکنون در شهرهای تهران، اهواز، ایلام و کرمانشاه دفاتر کنسولگری عراق آماده صدور ویزا برای زائران اربعین حسینی هستند وعلاوه بر این ۴ استان در ۱۲ استان دیگر کنسولگری عراق آماده صدور ویزاست. چنانچه افرادی بدون پاسپورت و ویزا برای زیارت به عتبات عالیات به مرز بین‌المللی مهران مراجعه کنند، به شهرهای خود بازگردانده می‌شوند.

همچنین علی ساری، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه جدی به برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی، اظهار داشت: بدون شک حجم امکانات و خدمات باید متناسب با یک رویداد باشد و به همین جهت باید تلاش کرد تا در اربعین حسینی زیرساخت‌های لازم در پایانه‌های مرزی به صورت مناسب فراهم و خدمات‌رسانی به نحو مطلوب ارائه شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر رفع مشکلات موجود در پایانه‌های مرزی خوزستان تا پیش از اربعین حسینی، گفت: از مشکلات پایانه‌های مرزی چزابه و شلمچه آب شرب است و این مسأله از اهمیت بالایی برخوردار است و تمام دستگاه‌ها باید برای تأمین آب شرب در پایانه، همکاری مطلوبی داشته باشند و امکانات بسیج شود. مسائل بهداشتی، پوشش مخابراتی و پارکینگ از دیگر مواردی است که باید تا پیش از آغاز زیارت اربعین حسینی برطرف شود. اقدام‌های خوبی در پایانه‌های مرزی خوزستان در حال انجام است و استان دارای ظرفیت بالایی در این زمینه است. آماده‌سازی پارکینگ‌ها در حال انجام است و به پارکینگ پایانه مرزی شلمچه ۵۰هکتار افزوده شده که فعلاً ۲۰ هکتار آماده است. پارکینگ پایانه مرزی چزابه نیز به مساحت ۵۰ هکتار برای اربعین آماده خواهد شد.

وی افزود: به گفته مدیر کل حج و زیارت خوزستان، در پایانه‌های مرزی شلمچه و چزابه در حال حاضر ۳۲ گیت تردد زائران وجود دارد و تا اربعین حسینی تعداد گیت‌ها به ۴۸ عدد افزایش پیدا خواهد کرد و از این لحاظ هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. ساری با اشاره به نقش مردمی در اربعین حسینی، بیان کرد: هیأت‌های مردمی در خوزستان و بویژه در پایانه‌های مرزی به حدود ۲ میلیون نفر از ماه محرم تا اربعین، خدمات‌رسانی متفاوت از جمله غذا، آب، استراحت، رفاهی ارائه می‌دهند و این در دنیا بی‌نظیراست.

همچنین ناصر حویزاوی، مدیر سازمان حج وزیارت خوزستان در خصوص آمادگی استان برای پذیرایی زائرین اربعین حسینی، تصریح کرد: نصب موکب‌های اربعین در مرزهای (شلمچه و چزابه) آغاز شده و خادمان بزودی با ارائه خدمات پذیرایی، اقامتی و بهداشتی و خدمات فرهنگی آماده پذیرایی از زائران کربلا می شوند. پایانه مرزی شلمچه از استراتژیک‌ترین پایانه‌های مرزی کشور است که در فاصله ١٣٠ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و همه ساله در مراسم پیاده روی اربعین حسینی خیل عظیمی از مشتاقان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) برای مشرف شدن به عتبات عالیات از این پایانه مرزی عبور می‌کنند. همچنین مرز چزابه نیز در ۱۷ کیلومتری شمال غربی شهر بستان درخوزستان نیز آماده خیل عظیم مشتاقان حسینی از این پایانه برای سفر به عتبات عالیات است.

وی با اشاره به اینکه چند روز پیش تعداد قابل توجهی زائر که از مجاری غیر قانونی ویزای جعلی گرفته بودند، به شهرهایشان بازگشتند، افزود: سازمان حج وزیارت بارها تأکید کرده که زوار برای گرفتن روادید معتبر و ویزا در سامانه سماح ثبت‌نام کنند که وقتی از مرز خارج می‌شوند تا زمانی که به کشور برگردند از خدمات بیمه درمانی و پشتیبانی بهره‌مند شوند. چنانچه کسی در این سامانه ثبت‌نام کند و با مشکل مواجه شود، مسئولان مربوطه پاسخگو خواهند بود. حویزاوی به زواری که بدون روادید معتبر و ویزا به مرزهای شلمچه وچزابه مراجعه می‌کنند، تأکید کرد: زائران در استان‌های خود ویزا تهیه کنند، چرا که به هیچ عنوان در مبادی خروجی ویزا صادر نمی‌شود. هم‌اکنون امکانات رفاهی برای زوار اربعین حسینی در هردو مرز خوزستان فراهم است.

محسن ناصری، رئیس پلیس راه ایلام نیزاز زائران عتبات عالیات خواست، از هرگونه شتاب در رانندگی در جاده ایلام - مهران خود‌داری کنند.

وی با توجه به اینکه جاده‌های ایلام کوهستانی و خطرناک است، به زواری که با خودروهای شخصی تردد می‌کنند، توصیه کرد: ضمن رعایت قوانین ومقررات از انجام تخلفات حادثه ساز چون سرعت، سبقت وانجام حرکات نمایشی پرهیز کنند تا سفری بی‌خطر در پیش داشته باشند.

نظر شما