شناسهٔ خبر: 30329 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

هماهنگی حمل‌و‌نقلی اربعین؛ همکاری زائران با راهداری، پلیس و بخش خصوصی

اربعین همه دستگاه‌های اجرایی و انتظامی از یک ماه پیش در تلاشند با توجه به تجربه های پیشین، زائران ایرانی با سهولت بیشتر در مراسم اربعین حسینی (ع) در کربلا شرکت کنند و بسلامت به ایران بازگردند که البته این امر در گرو همراهی مردم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي اکنون خروج روزانه زائران حسینی از مرزهای چزابه به بیش از پنج هزار نفر افزایش یافته است و بیش از چهار هزار نفر از مرز شلمچه عبور می کنند.

چند روز پیش دبیر حمل‌ونقل ستاد اربعین و مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی از تقسیم‌بندی استانی برای ورود و خروج زائران اربعین حسینی از سه مرز مهران، چزابه و شلمچه خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه ستاد اربعین همه زائران فقط می‌توانند از مرزهای ثبت‌شده در گذرنامه خود خارج یا به کشور وارد شوند.

به گفته محمدجواد عطرچیان، پارسال ۶۰ درصد جمعیت از مهران و بقیه از دونقطه مرزی دیگر به عراق رفتند. ۷۰ درصد زائران نیز از مرز مهران و بقیه آنان از شلمچه و چزابه به کشور بازگشتند.
امسال برای کاهش مدت انتظار و جلوگیری از تشکیل صف‌های طولانی، باید ۴۲ درصد زائران از مرز مهران و ۵۸ درصد از مرزهای شلمچه و چزابه از کشور خارج و وارد شوند.
عطرچیان اعلام کرد زائران استان‌های شمال و شمال غرب باید از مرز مهران، استان‌های مرکزی و شمال شرقی از مرز شلمچه و چزابه و استان‌های جنوبی و جنوب شرق از مرز شلمچه عبور کنند و هنگام برگشت نیز از همان نقطه ها به کشور بازگردند.

به گفته وی، شرکت‌های اتوبوس‌رانی مجازند در ایام اربعین به دلیل تردد یکسرخالی، نرخ بلیت معمول را تا دو برابر افزایش دهند.

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافری کشور نیز اعلام کرد فروش بلیت اتوبوس‌های ویژه ایام اربعین حسینی از بیستم آبان ماه آغاز می‌شود.

احمدرضا عامری افزود: با توجه به یکسرخالی بودن اتوبوس‌ها قرار است برای جبران بخشی از هزینه‌های رانندگان قیمت بلیت در این ایام به دو برابر افزایش یابد و از زائران حسینی خواست برای کاهش ترافیک و تسهیل تردد فقط به پایانه‌های مرزی که برای آنان مشخص‌شده است، سفر کنند.

همکاری سازمان هواپیمایی و پلیس فتا

عرضه غیرقانونی بلیت سفرهای هوایی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی در فضای مجازی مشکلاتی را در پی داشته است که برای حل آن‌ها سازمان هواپیمایی کشوری از پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) کمک خواسته است.

چندی پیش مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌ها، فرودگاه‌ها و موسسه‌های هوانوردی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری از پلیس فتا درخواست کرده است همه سایت‌های غیرمجاز عرضه‌کننده بلیت‌های اربعین حسینی را ببندد.
بر پایه اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، زائران ایرانی باید بلیت ایام اربعین حسینی را فقط به‌طور حضوری از دفترها و نمایندگان فروش مجاز شرکت‌های هواپیمایی بخرند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز قیمت بلیت از مشهد مقدس به نجف و بغداد و برعکس را ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و از تهران و سایر شهرهای ایران ۱۱ میلیون ریال اعلام کرد.
به گفته مقصود اسعدی سامانی، همه دفترهای فروش دارای مجوز بند الف از سازمان هواپیمایی کشوری می‌توانند بلیت‌های اربعین را عرضه کنند.

 تجهیز همه امکانات رفت‌وآمد برای زائران حسینی

امسال ورود زائران آیین اربعین حسینی (ع) از بیست و نهم محرم (دهم آبان ماه) با حرکت پیاده صدها تن از زائران عراقی و ایرانی از شهر بندری فاو در دهانه خلیج‌فارس آغاز شد که دورترین مسیر در خاک عراق به کربلا محسوب می‌شود.

دیروز سرتیپ «عاطف ناجی غازی» مدیر گذرگاه مرزی زرباطیه- مرز عراقی روبروی مهران- به خبرنگار ایرنا گفت: سیزدهم آبان ماه (پنجشنبه گذشته) کمی بیش از ۱۰ هزار نفر و چهاردهم آبان ماه ۱۲ هزار نفر از زائران ایرانی به خاک عراق وارد شدند.

به گفته این مسئول عراقی، پنجشنبه، جمعه و شنبه گذشته دستکم ۴۰ هزار نفر از مرز مهران عبور کردند و راهی شهرهای مقدس نجف یا کاظمین شدند تا پس از زیارت بقاع متبرک ائمه اطهار (ع) در مسیرهای راهپیمایی به‌سوی کربلا حرکت کنند.

ايرنا در اين گزارش مي افزايد؛ پارسال بیش از دو میلیون زائر ایرانی از سراسر کشور برای شرکت در مراسم اربعین حسینی به کربلا رفتند و امسال پیش‌بینی می‌شود این میزان به سه میلیون نفر برسد.

همه دستگاه‌های اجرایی و انتظامی از یک ماه پیش در تلاش‌اند با توجه به تجربه‌های پیشین، زائران ایرانی با سهولت بیشتر در مراسم اربعین حسینی (ع) در کربلا شرکت کنند و به‌سلامت به ایران بازگردند که البته این امر درگرو همراهی مردم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته است.

نظر شما