شناسهٔ خبر: 30372 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

پاسخ‌های وزير راه و شهرسازی به سوالات خبرنگاران در نشست خبری نمایشگاه مطبوعات:

رسانه بايد چالش‌های ملی و بین‌المللی توسعه را بررسی کند/ ايجاد شوك در بازار مسكن به نفع سوداگران می‌شود/ تشريح جزئيات قرارداد بوئینگ و ایرباس/ آخرين تمهيدات برای سفر ايمن و راحت زائران اربعين

نشست وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات گفت: برای پروژه‌ای چند هزار میلیارد تومانی که بدون یک صفحه نقشه شروع شده و چندصد هزار خانواده را دچار این همه گرفتاری کرده، شلختگی واژه ناشایستی نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در نشستی خبری اظهار کرد: توسعه ملی بدون رسانه امکان‌پذیر نیست ولی در عمل با آن فاصله زیادی داریم. لازمه اینکه رسانه بتواند محمل توسعه ملی شود این است که در درون رسانه و نیز حوزه سیاست‌گذاری اتفاقات بزرگی رخ دهد.

وی ادامه داد: ما باید رسانه‌هایی داشته باشیم که بتوانند چالش‌های ملی و بین‌المللی توسعه را بررسی کنند. همچنین نیاز به حوزه سیاستگذاری داریم که در دولت و حاکمیت این فضا برای رسانه باز شود تا بتوانند نقش کلیدی خود را در توسعه ایفا کند.

وی افزود: نکته مهم این است که روند فزاینده و روبه رشد رسانه ها دنبال می شود و امیدواریم بتوانیم در آینده شاهد رسانه‌های موثرتر و در حوزه سیاستگذاری و نیز رسانه های بردبارتر و صبورتری داشته باشیم که در نتیجه تضارب این دو حوزه، توسعه ای را که همه در انتظارش هستیم محقق شود و پایدار بماند.

خبرنگاری با طرح این ادعا که وزیر راه و شهرسازی در نقد مسکن مهر از واژه‌های ناشایست استفاده می کند، علت این مساله را جویا شد که آخوندی پرسید منظورتان کدام واژه ها است؟ خبرنگار گفت: شلختگی و وزیر راه و شهرسازی پاسخ داد: برای پروژه‌ای چند هزار میلیارد توماني که بدون یک صفحه نقشه شروع شده و چند صد هزار خانواده را دچار این همه گرفتاری کرد، شلختگی واژه ناشایستی نیست.

آخرين تمهيدات براي سفر ايمن و راحت زائران اربعين

آخوندی همچنین در تشریح خدمات حمل و نقل به زائران اربعین حسینی گفت: ستادی زیر نظر وزیر کشور ایجاد شد که در حوزه های حمل و نقل و سایر حوزه ها مرتبا تصمیم گیری می کنند. در حوزه حمل و نقل تمرکز زیادی هم در بخش جاده در مرکز شلمچه، چزابه و مهران داریم که فعال هستند. پایانه های مرزی شلمچه و مهران خوشبختانه ساخته شده و فعال هستند.

وی ادامه داد: جاده چزابه در حد توان تعریض شد و همچنین در محور ایلام به مهران راه اندازی شده است. هماهنگی با شرکتهای حمل و نقل برای تامین اتوبوس نیز انجام شده است. همه نهادها اعم از بخش خصوصی، انجمنهای مختلف حمل و نقل، پلیس، هلال احمر، امداد و همکاران بنده خدمات خوبی به زائران ارایه می دهند.

وزیر راه و شهرسازی به بحث حمل و نقل ریلی به زائران اشاره و تصریح کرد: ۴۰ قطار از تهران به خرمشهر با ۳۵ هزار صندلی ایجاد کردیم و نیز در استان خوزستان ۱۱۵ هزار صندلی برای اهواز به خرمشهر را ایجاد کردیم که هر نیم ساعت یک قطار اعزام شود. در حوزه دریا نیز امکان عزیمت به بصره را فراهم ساختیم.

قرارداد بوئینگ و ایرباس نهايي مي‌شود

یکی از خبرنگران درباره آخرين وضعيت خريد هواپيما سوال كرد و دكتر آخوندي در پاسخ گفت: در خرید هواپیما حداکثر دانش فنی در بحث قطعات، سیستم تعمیر و نگهداری را مدنظر قرار داده‌ايم؛ زیرا اصلی ترین بحثی که کشورها دنبال می کنند نگهداری، تعمیر و اوورهال کردن موتور است که معمولا کشورها از MRO شروع می کنند. سازندگان هواپیما در دنیا زیاد نیستند ولی کشورهایی که مجهز به تکنیک MRO هستند می توانند پایداری خوبی را در بخش صنعت داشته باشند. به همین دلیل ما این بخش را به شدت حمایت می کنیم که در ایران خوشبختانه وجود داشته و تا الان هم توانسته اند این صنعت را علی رغم تحریمها نگه دارند و از این به بعد هم از آنها حمایت می کنیم و باید تجهیز شوند.

وزیر راه و شهرسازی، در پاسخ به پرسش ایرنا درباره زمان نهایی شدن قرارداد خرید هواپیما با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس افزود: نمایندگان این شرکت ها مرتب در رفت و آمد هستند و به زودی قرارداد این شرکت ها نهایی می شود.

وي  افزود: ما در تنظیم قراردادها به دنبال انتقال حداکثری دانش فنی به کشور هستیم و این موضوع در صنعت هواپیمایی شامل درصدی از امکان تعمیر، نگهداری و یا ساخت برخی قطعات است.

وزیر راه و شهرسازی تاکیدکرد: با توجه به اینکه در زمان تحریم ها تعمیر و نگهداری هواپیما در ایران وجود داشته است، باید از این پس توسعه بیشتری داشته باشد.

ايجاد شوك در بازار مسكن به نفع سوداگران می‌شود

آخوندی در پاسخ به این سوال که اخیرا یکی از معاونان شما اعلام کرده زمین رایگان به انبوه سازان داده نمی‌شود و اگر این کار صورت نگیرد چگونه می توانید مسکن اجتماعی را اجرا کنید، گفت: بحث زمین رایگان برای اولین بار نیست که مطرح می شود. قانون می گوید واگذاری زمین باید بر اساس ارزش روز باشد. نکته ای که در حوزه زمین و سیاستگذاری زمین وجود دارد این است که بتوانیم بین اهداف اجتماعی در تخصیص زمین و اهداف تجاری فرق قائل شویم. این بحث بسیار پیچیده ای است که نیاز به تحلیل گسترده دارد که آیا دولت تاجر زمین است یا باید در جهت توسعه شهری، زمین را متناسب با اهداف اجتماعی تخصیص دهد.

وی ادامه داد: درحال حاضر قانون موظف می کند که اگر دریافت کننده زمین بخش غیردولتی است بر اساس نرخ روز محاسبه شود ولی می شود بیشتر بحث کرد و اگر نیاز است که قانون تغییر کند حتی می شود درباره آن لایحه داد.

وزیر راه شهرسازی در خصوص مسکن اجتماعی گفت: اندیشه ما این است که این حوزه را با حوزه اجتماعی و رفاه پیوند بزنیم و نهادهایی که درگیر رفاه هستند مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و تامین اجتماعی را درگیر کنیم. به همین دلیل به لحاظ اینکه تغییری در نهاد متولی است و نحوه ورود انجام شده در ابتدای کار با سختی مواجه هستیم. نهایتا باید مسکن را جزو خدمات اجتماعی برای گروه‌های کم درآمد قرار دهیم و این پیوند را طی مذاکرات متعددی با آقای ربیعی و سایر دست اندرکاران انجام دادیم.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: میزان تسهیلات بانک مسکن در ۷ ماهه گذشته نسبت به سال قبل ۱۰۸ درصد رشد داشته است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: به دنبال ایجاد شوک به بازار نبوده ایم و نیستیم، چرا که منجر به افزایش قیمت به نفع سوداگری می‌شود.

آخوندی در مورد افزایش ۱۰ میلیون تومانی وام مسکن مهر پردیس، گفت: این طرحی  است که در آخرین روزهای دولت قبل تصمیم‌گیری شد و ساخت‌وساز آن در این دولت انجام می‌شود و هزینه‌ها تغییر یافته البته بنیاد آن غیراصولی و مکان‌یابی غیرمهندسی و غلط در یک محیط کوهستانی با شیب بیش از ۱۵ درصد انجام شده بدون اینکه راجع به آب، معابر و برق تصمیم گرفته باشد.

وی افزود:‌ بنابراین پروژه پرمسأله‌ای است و در حال حاضر طراحی و مهندسی خوبی برای آن ایجاد شده و نسبت به بقیه پروژه‌ها از ماهیت متفاوتی برخوردار است.

تاكيد بر بازنگري در نظام کنترل ساختمان

وی در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای هدایت مهندسان سازمان نظام مهندسی در مسیر درست گفت: در حال حاضر نظام کنترل ساختمان را دنبال می‌کنیم. این نظام در ایران نیاز به یک بازنگری کلی دارد که بتواند چند هدف را تامین کند. یک هدف این است که بتواند بگوید افرادی که در حوزه ساختمان تخصص ندارند درگیر این مساله نشوند. نکته دوم اینکه مهندسی که مسوولیت می پذیرد تمام و کمال باشد و نسبت به آنچه که می سازد پاسخگو باشد. همچنین نیاز به یک نظام شهرداری داریم که از هیچ آیین نامه ای عدول نکند و مقررات شهرسازی دستاویز خرید و فروش قرار نگیرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مجموعه این مسائل را تحت عنوان "آیین نامه کنترل ساختمان" مورد بازی نگری قرار دادیم  و موضوع در کمیسیون عمران و زیربنایی دولت در حال بررسی است. اگر این آیین نامه به تصویب برسد، یک بار دیگر حقوق مالک، مهندس، شهر و دولت با هم دیده می شود و نقاط خلا که وجود دارد را حل می کند.

نشریه‌های تخصصی در آینده رسانه نقش موثری دارند

وزیر راه و شهرسازی با تشکر از مطبوعات و خبرگزاری ها که چراغ رسانه را در ایران روشن نگه داشته اند به اهمیت ایجاد نشریات تخصصی اشاره کرد و گفت: نشریه های تخصصی در آینده رسانه نقش بسیار پررنگ تر خواهند داشت زیرا با توجه به شکل گیری شبکه های مجازی، آنچه در عالم رسانه های مکتوب می تواند توسعه بیشتری پیدا کند نشریه های تخصصی است. بنابراین چه در حوزه حمل و نقل و چه سایر رسانه ها تصورم این است که نقش بسیار مهمی را در آینده ایفا خواهند کرد.

وی ادامه داد: در ایران بحثهای بسیار زیادی شده که آخر کار باید به سمت حمل و نقل عمومی برویم ولی روند حمل و نقل در طی ۳۵ سال گذشته به این سمت نرفته است. این نشان می دهد سیاستگذاری که تصمیم گیری می کند نیاز به یک نظام گفتمان سازی در جامعه دارد که وظیفه رسانه بخصوص رسانه های تخصصی همین مساله است.

نظر شما