شناسهٔ خبر: 30448 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

جزئیات شورای فنی امور زیربنایی حمل و نقل به ریاست وزیر راه و شهرسازی؛

تشریح نگاه سیستمی وزارت راه و شهرسازی به تمامی شقوق حمل و نقل/ مزیت‌های نگاه سیستمی نسبت به مهندسی‌سازه در بنادر/ جزئیات پیشنهاد افزودن تخصص‌های جدید در بخش‌های مختلف

نشست آخوندی با اشاره به نگاه زیرساختی مشاوران به راه و راه‌آهن در کشور گفت: به ایمنی حمل‌و نقل جاده‌ای به عنوان یک سیستم نگاه شده است؛ درست همانطور که طبق رویکرد جهانی در مهندسی راه، ایمنی یک سیستم محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جمع بندی کارگروه کارشناسی در مورد یکصد و سی و سومین نشست شورای عالی فنی امور  زیربنایی حمل و نقل به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور و مشارکت اعضا برگزار و پس از بحث و بررسی پیرامون دستورکار جمع‌بندی‌های جلسه اعلام شد.

در این جلسه وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیشنهاد ایجاد یک تخصص به عنوان نگهداری و ایمنی راه و راه‌آهن تصریح کرد: اکنون در وزارتخانه علت جزئی کردن این است که مشاوران ما در حال حاضر به پروژه راه و راه‌آهن به صورت یک کار زیرساختی نگاه می‌کنند.

وی افزود: این در حالی است که در فرودگاه‌های ایران مشاوری که عملکرد و نحوه flow فرودگاه را بلد باشد نداریم و سطح اقدامات در حد طراحی و ساخت باند است اما راهکاری برای اینکه فرودگاه به عنوان یک مجموعه چگونه عمل می‌کند، ندارند.

 وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: مهندسی باند یک کار بسیار کوچک از سیستم عملکرد فرودگاه است. به طور مثال پس از گذشت این همه سال از ساخت فرودگاه مهرآباد هنوز مشکل پارکینگ روبروی آن رفع نشده است.

وی با اشاره به نگاه سیستمی وزارت راه و شهرسازی به تمامی شقوق حمل و نقل و زیربخش‌های آن گفت: به ایمنی حمل‌و نقل جاده‌ای به عنوان سیستم نگاه شده. همانطور که طبق رویکرد جهانی در مهندسی راه، ایمنی یک سیستم است و شاید مهندسان ایمنی راه لزوما مهندس راه و ساختمان نباشند که از نظر ما نیز  اشکال ندارد.

وی افزود: همین نگاه سیستمی در لجستیک هم تقریبا در کشور وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه « طراحی بنادر به مهندسی سازه تقلیل پیدا کرده است» گفت: در بندر وارد سیستم می‌شوید و حمل و نقل ترکیبی ایجاد می‌شود اما در ایران به مهندسی سازه خلاصه می شود در حالی که نگاه سیستمی به بنادر به مفهوم ایجاد یک حمل و نقل ترکیبی و مدیریت حمل و نقل ریلی و جاده‌ای است.

همچنین در این نشست محمود صفارزاده معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: نگرانی این است که تخصص‌های سازمان برنامه بودجه شکل زیرساختی داشته است و همچنان وجود دارد و نیاز به تخصص‌های نرم‌افزاری در حمل و نقل همانند ترافیک در سال ۷۰  مطرح شد. البته بعد از زیرساخت، مدیریت و تهیه فرایند نگهداری و بهره‌برداری مغفول مانده بود که این مشکل نیز به درستی مطرح شد.

گفتنی است در این نشست، در شاخه شهرسازی و معماری سه پیشنهاد برای ایجاد تخصص‌های مدیریت شهری، بازآفرینی شهری و مدیریت اراضی مطرح شد. در گروه راه و ترابری نیز تخصص‌های ایمنی حمل و نقل جاده‌ای، مدیریت راهبری فرودگاه‌ها، راهداری و هلی پورت و در گروه مدیریت؛ تخصص‌های مذاکره و تدوین مقررات بین‌المللی مورد نیاز است. در گروه برنامه‌ریزی و اقتصاد نیز پیشنهاد افزودن تخصص تامین و تجهیز منابع مطرح و جمع‌بندی حاصل شد.

همچنین تخصص‌های معماری راه، مدیریت انرژی و هواشناسی جزو تخصص‌هایی است که در گروه‌ها به صورت مشترک وجود دارد و در این نشست پیشنهاد شد به عنوان یک تخصص جدید ارائه شوند.

جمع بندی‌های نهایی این نشست به شرح زیر است:

۱. فهرست تخصص‌های جدید مورد نیاز وزارت راه و شهرسازی بررسی شد و ضمن تصویب فهرست ارایه شده مقرر گردید با هدف جامع سازی فهرست مراتب ظرف یک هفته از طرف زیربخش‌ها به دبیرخانه اعلام گردد.

۲. در ارتباط با درخواست سازمان ملی استاندارد موضع تدوین استاندارهای آسفالت حفاظتی مقرر گردید توضیحات لازم از سوی دبیرخانه به سازمان یادشده ارایه شود.

۳. آیین نامه تعیین صلاحیت تیم بازدید امینی راه با انجام اصلاحات بیان شده مبنی بر ضرورت توجه به ظرفیت انجام کار در مهندسان مشاور تایید گردید.

نظر شما