به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهران قربانی در جلسه شورای عالی امور فنی و زیربنایی با اشاره به «آیین نامه تعیین صلاحیت تیم بازدید ایمنی راهها» با انجام اصلاحت مبنی بر ضرورت توجه به ظرفیت انجام کار در مهندسان مشاور اظهار داشت: بازرسی ایمنی راهها یک ارزیابی رسمی بر روی راههای موجود توسط تیم مستقل و با تجربه با تخصصهای مختلف شامل ۴ نفر است.
وی افزود: اروپا ضمن معرفی این آییننامه به عنوان یکی از ۵ ابزار ایمنی راهها، دههها است که از این ممیزی استفاده میکند.
قربانی با بیان اینکه «حتی راههایی با استانداردهای «اشتو» و هندسی راه اسما ایمنی دارند» گفت: برای تشخیص ایمنی واقعی باید تیم بازرسی ایمنی راه متشکل از فردی مستقل از کارفرما، جاده را از دید مردم در بدترین شرایط آب و هوایی بازرسی و گزارش تهیه کند.
مدیرکل دفتر ایمنی راههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: پس از مشخص شدن نتیجه گزارش تیم بازرسی و مشاهده آن توسط کار فرما در صورت سازگاری کاستیها و منابع، انجام میشود و در غیر این صورت طبق اولیت بندی نقایص برطرف می گردد.
وی با اشاره به راهکارهای موجود در آییننامه ممیزی راهها بیان داشت: به طور مثال در برخی از راههای موجود با نصب یک برج نوری به ارزش ۱۰ میلیون، میتوان حداقل ۴۵ درصد ایمنی آن منطقه را افزایش داد و از طرفی در برابر پیشنهاد ارتقا و تعریض جاده به دلیل تصادفهای روبهرو(شاخ به شاخ) طبق همین آییننامه می توان همانند سایر کشورهای جهان یک قطعه کندرو اضافه کرد.
قربانی با اشاره به دو ابلاغیه شورای عالی فنی و امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته خاطرنشان کرد: طبق آییننامه، مشخصات بازرسان در نظامهای بازرسی و بازبینی ایمنی راههای کشور توسط سازمان راهداری و حملونقل جادهای تعیین میشود که البته سازمان قبل از تصویب آن از سوی شورا به صورت خودجوش با توجه به اهمیت موضوع ایمنی و کاهش تلفات رانندگی طی ۳ سال گذشته مفاد آییننامه را اجرا کرده و تا کنون ۱۷ تیم دورههای آموزشی ممیزی ایمنی راهها را در دانشگاه تربیت مدرس گذرانده اند اما دورههای دوم و سوم پس از تصویب آییننامه به صورت رسمی برگزار خواهد شد.
مدیرکل دفتر ایمنی راههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه «تیم بازدید باید از یک مدیر تیم بازرسی و یک کمک بازرس برخوردار باشد» گفت: در سه سال گذشته از سوی ۳۴ اداره کل راه و شهرسازی در حدود ۱۲۰ پروژه انجام شده است.
وی یادآور شد: افراد برای اخذ گواهینامه باید به مدت یک هفته دوره مهندسی ایمنی راهها و سپس یک دوره بازدید ایمنی راهها به مدت ۳۴ ساعت است بگذارنند که سرفصل تمام مباحث از سازمانهای پیارک و IRF تهیه شده است.
در ادامه جلسه مطرح شد، اعتبار شرکتهای مشاور ایمنی راهها منوط به مدتزمان حضور کارشناسان دارای گواهینامه در آن شرکت است و این مساله به طور مستمر از سوی کارفرما رسد میشود و کارشناسان نمی توانند همزمان در دو شرکت مشاور ایمنی راهها حضور داشته باشند.
نظر شما