به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت راهآهن، محسن پورسیدآقایی از عزم جدی طرف ایرانی بر اجرای به موقع پروژه آستارا- آستارا خبرداد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به تملك و آماده بودن ده هكتار از اراضی ایستگاه آستارا و درخواست راهآهن آذربایجان برای سرمایه گذاری شركتهای خصوصی آذربایجان در احداث ساختمانها و تجهیزات ایستگاهی، اعلام كرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران آماده پذیرش سرمایه های داخلی و خارجی در صنعت حمل و نقل ریلی است.
طبق گفتههای عیسی حیدری مدیر پروژه آستار-رشت-آستارا این پروژه ریلی در داخل ایران ۱۴۰۰ متر طول خط مستقیم دارد كه بهمنظور احداث ایستگاه و بارانداز آن؛ ۶۲ هكتار زمین در دست تملك است. ودر ایستگاه تشكیلاتی آستارا سكوی مسافری و باری ساخته میشود و در حال حاضر مسیر ۱۴۰۰ متری این پروژه از نقطه صفر مرزی در داخل ایران در دستساخت است كه بهصورت دوخطه احداث میشود.
پیشرفت ۹۸درصدی پل ریلی آستارا
همچنین طبق برنامهریزی صورت گرفته در مسیر ۱۴۰۰ متری؛ ۳ دستگاه پل بزرگ بتنی احداث میشود كه یكی از آنها بر روی رودخانه مرزی آستارا چای ساختهشده است. در حال حاضر این پل مرزی ریلی مشترك ۹۸ درصد پیشرفت فیزیكی دارد و در مدت ۳ ماه ساختهشده است. این پل بتنی با سهدهنه ۲۷ متری و بهصورت دوخطه ساختهشده است و دروازه اتصال راهآهن ایران به آذربایجان و گرجستان و روسیه بوده و خط آهن راهآهن ایران را به هلسینكی فنلاند وصل میکند.
عملیات شمع كوبی پل ریلی دوم آغازشده و كل پروژه مذكور تاكنون حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیكی دارد و بر اساس اعلام راهآهن آذربایجان در حال حاضر ساخت خط ریلی جدید ۸.۳ كیلومتری از پایانه راهآهن آستارای جمهوری آذربایجان تا مرز ایران به پایان رسیده و ساخت پل ریلی در مرحله نهایی قرار گرفته و كارهای ساختوساز در این واحد زیرساختی حملونقل تا پایان سال جاری میلادی بهطور كامل به پایان خواهد رسید.
گفتنی است؛ ساخت این خط آهن و پل ریلی جدید بر اساس توافق جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در خصوص اتصال خطوط ریلی دو كشور و نیز تكمیل کریدور حملونقلی شمال- جنوب انجامگرفته است.
نظر شما