شناسهٔ خبر: 30559 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست تخصصی ایران‌شهر تبریز مطرح شد:

بررسی اندیشه ایران‌شهری فارغ از هرگونه تعصب عقیدتی/ باید سبب‌ساز تداوم تاریخی باشیم نه انقطاع

جلسه عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در اولین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های ایران‌شهر در تبریز با تأکید براینکه بررسی اندیشه ایران‌شهری باید فارغ از هرگونه تعصب عقیدتی باشد گفت: ما در طول مسیر تحقق این اندیشه باید سبب‌ساز تداوم تاریخ باشیم نه انقطاع؛ انقطاع همواره نشان‌دهنده فراموشی است.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، اولین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های ایران‌شهر در تبریز با موضوع " شهر در اندیشه ایران‌شهری"  با سخنرانی سید محسن حبیبی در تالار علامه جعفری دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد.

در این نشست دکتر توحید اخلاقی مدیر کل راه و شهرسازی استان، منا عرفانیان مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان، مسئولین استانی و اساتید و دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی تبریز حضور داشتند.

 عرفانیان در این نشست ضمن اشاره به اهداف و پیشینه برگزاری این سلسله نشست‌ها در تهران و سایر شهرهای کشور توسط وزارت راه و شهرسازی وبا همکاری نهادهای فرهنگی و دانشگاه‌ها پرداخته و اعلام کرد: استان آذربایجان شرقی یکی از اولین استان‌هایی است که این سلسله نشست‌ها در آن برگزار می‌شود .

در بخش اصلی این نشست آقای دکتر حبیبی به شرح مفهوم اندیشه ایران‌شهری به عنوان یک جهان فرهنگی که همه صور خیال از طریق آن در یک گستره جغرافیایی کالبد پیدا کرده است پرداخت و با مروی بر ویژگی‌های این اندیشه و ظهور آن در شهر تبریز و ذکر مصداق‌هایی در این شهر تأکید کرد: این اندیشه در هر دوره‌ای با خرد همراه شده و آنچه در دوره‌های متعدد در شهر ادراک می‌شود تراوش خیال اندیشه ایران‌شهری است در فضا، موسیقی، ادبیات ، غذا ، لباس ..... است . به عبارتی ، شهر همواره مکانی بوده است برای تبلورصور خیال و از این روی مورد توجه قرارمی‌گیرد. از نظر وی ، اندیشه ایران‌شهری یک حکمت ذوقی است که از یک حکمت واحد صورت‌های بی‌شماری به ما می‌دهد، هم کثیرو هم متذکر.

حبیبی با مروری بر تبلور اندیشه ایرانی در بناهای شهر تبریز خاطر نشان کرد: در این شهر با مجموعه‌ای از علایم در دوره‌های مختلف، حتی دوران معاصرمواجه هستیم که نشانگر این واقعیت است که این اندیشه مداوم خود را باز تعریف کرده است. بنا بر نظر وی  دلیل اصلی تداوم نیافتن این مصداق‌ها و علایم در شکل شهر امروز فراموشی ما نسبت به گذشته ، و بیش از همه گذشته نزدیک است .  

در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی استان نيز با تأیید مباحث مطرح شده خاطر نشان کرد: در اندیشه ایران‌شهری نباید با گسست‌های تاریخی روبرو شویم و با تکیه و تاکید بر برهه‌ای از تاریخ و عدم توجه به مقاطع دیگر تاریخی دچار فراموشی فرهنگ، تاریخ و علوم آن مقاطع شویم.

 وی قراردادن ایرانیت در مقابل اسلامیت و اقوام در مقابل هم را از خطرات و خطاهای احتمالی در این موضوع دانست. اخلاقی برای بسط و گسترش این اندیشه  بر لزوم طرح شدن موضوع در متن مردم و  پرهیز از پیگیری و طرح آن صرفاً از سوی حاکمان تأکید کرد و در این راستا  شکل‌گیری یک نهاد پژوهشی جهت بررسی تاریخ، فرهنگ و فن‌آوری دوران‌های مختلف را مطرح ساخت تا با یادآوری صحیح گذشته در جهت بهبود حال و آینده شهرسازی و معماری اقدام شود.

در پاسخ به موضوعات مطرح شده توسط حاضرین که زمان قابل توجهی از جلسه را به خود اختصاص داد، دکتر حبیبی به نکاتی جهت شرح و بسط موضوع  اشاره کرد که  فرازهایی از آن عبارتند از:

- مهم‌ترین نکته اینست که به این اندیشه فارغ از هر گونه تعصب عقیدتی پرداخته شود.

- در دوره معاصر، در مسیر جهانی شدن آنچه اهمیت می‌یابد، تفاوت‌های بومی است (شعار یونسکو: جهانی فکر کن؛ محلی عمل کن). تبریز در تفاوتش با تهران، مشهد، شیراز ، و سایر شهرهاست که تعریف می‌شود و معنا می‌یابد.

- وظیفه ما به عنوان معلمان معماری و شهرسازی، توجه به سه گانه "یادبگیریم، که  یادبدهیم ، که از یاد نبریم" . ملاقات با گذشته  نزدیک به ما می‌آموزد که چگونه تبریزی‌ها در این شهرمدرن را بومی کرده‌اند.

- در طرح این اندیشه ما تابع تاریخ نیستیم بلکه ما در حال زندگی در تاریخ هستیم و در این جریان از یک انباشت تاریخی صحبت می‌کنیم. ما در حال ایفای نقش در تاریخ هستیم ولی برای آن چارچوبی را تعریف نکرده‌ایم و یا قایل به تغییر چارجوب‌های موجود نیستیم.

- مهم این است که سبب‌ساز تداوم باشیم نه انقطاع؛ انقطاع همواره نشان دهنده فراموشی است.  /

نظر شما