شناسهٔ خبر: 30564 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آل محمدی خبر داد:

اختصاص ۳۷ اکیپ و ۲۴۵ دستگاه ماشین‌ برای راهداری زمستانی گیلان/ افزایش تلفات جاده‌ای گیلان/ ضرورت نوسازی ناوگان مینی‌بوسی استان

ناصر آل محمدی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان از آماده‌‌سازی ۳۷ اکیپ و ۲۴۵ ماشین‌آلات و استقرار آن درگردنه‌های برف‌گیر استان خبر داد.

ناصر آل محمدی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان درگفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: ازجمله اقدامات انجام شده جهت عملیات راهداری زمستانی سال‌ جاری دراستان می‌توان به آماده‌سازی و ساماندهی اکیپ‌های زمستانی و استقرار آن در محل‌های از پیش تعیین شده خصوصا در گردنه‌های برف‌گیر اشاره کرد.  وی گفت با توجه به شرایط جوی ۳۷ اکیپ و ۲۴۵ دستگاه سبک و سنگین و نیمه‌سنگین، برنامه ریزی جهت تولید آسفالت سرد به مقدار ۲۵۰ تن، تهیه نمک به مقدار ۱۰۰۰ تن و ماسه به مقدار ۴۰۰۰ تن آماده استفاده است و پاسخ‌گویی و اطلاع‌رسانی به بهره‌برداران از راه‌های مواصلاتی به صورت شبانه‌روزی با شماره تلفن گویا ۱۴۱ با جواب‌گویی ۳۰ خط همزمان و پیامک ۱۰۰۰۰۰۱۴۱ صورت می‌گیرد. همچنین درهنگام نیاز تعداد گشت‌های راهداری را برای امداد و اطلاع‌رسانی افزایش می‌دهیم.

آل محمدی همچنین به نصب و بهره‌گیری از ۲۲ دستگاه دوربین نظارتی و استفاده از آن در هنگام بحران زمستانی اشاره کرد و افزود: نقاط مه‌گیر و گردنه‌های راه‌های مواصلاتی را شناسایی کرده‌ایم وتمهیدات لازم جهت تردد ایمن اندیشیده شده است. ضمن اینکه محورهای مواصلاتی و شریانی و گردنه‌های برف‌گیر ومه‌گیر ازجمله اسالم- خلخال، سیاهکل- دیلمان و رودسر- اشکورات را برای هدایت مناسب ترافیک خط‌کشی کرده‌ایم و سه دستگاه جرثقیل برای امدادرسانی در هنگام نیاز در شهرستان‌های لاهیجان، تالش و رودبار مستقر شده و راهدارخانه‌ها برای امدادرسانی مسافران و خودروهای در راه‌مانده ناشی از برف و کولاک تجهیز شده‌اند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان همچنین درباره وضعیت ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان توضیح داد: در استان گیلان ۱۶۷ شرکت و موسسه حمل و نقل کالا‌، ۱۱۱ شرکت حمل ‌و نقل مسافر، دو شرکت حمل ونقل بین‌المللی کالا و یک شرکت حمل ونقل بین‌المللی مسافر مشغول فعالیت بوده و ۶۰ نمایندگی شرکت حمل و نقل بین‌المللی کالا در گیلان فعال هستند.

به گفته وی ۸۳۶۰ دستگاه خودرو در ناوگان حمل و نقل عمومی گیلان مشغول فعالیت هستند که ۳۰۵۲ دستگاه شامل ۱۹۰ اتوبوس، ۸۶۰ مینی‌بوس و ۲۰۰۲ دستگاه سواری حمل و نقل مسافر را برعهده دارند و ۴۹۴۵ دستگاه در بخش کالافعال هستند. همچنین حدود ۱۲۳۶۴ راننده فعال در بخش حمل و نقل عمومی استان گیلان مشغول فعالیت هستند که  ۸۳۲۷ راننده در بخش کالا و ۴۰۳۷ نفر دربخش مسافر خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی افزود: بررسی میانگین سنی ناوگان عمومی حمل ونقل مسافر استان گیلان بیانگر این واقعیت است که ما در زمینه اتوبوس و سواری در شرایط نسبتا مطلوبی از نظر سنی برخورداریم ولی دربخش مینی‌بوسرانی استان‌، میانگین سن این گروه از خودروها بالاتر از میانگین کشوری بوده و نیازمند تخصیص تسهیلات واعتبارات لازم جهت نوسازی ناوگان مینی‌بوس هستیم.

آل محمدی به افزایش تلفات جاده‌ای گیلان نیز اشاره کرد و توضیح داد: تلفات شش ماهه گیلان درسال جاری ۳۴۹ تفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۳ درصد رشد دارد. در راه‌های برون شهری طی شش ماهه سال ۹۵ تعداد تلفات ۲۷۸ نفر بوده که نسبت به سال قبل سه درصد رشد مشاهده می‌شود. درعین حال در راه‌های روستایی هفت کشته با ۴۲ درصد کاهش به ثبت رسیده است.

افزایش سهم ناوگان عمومی گیلان در تلفات جاده‌ای

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان به افزایش سهم ناوگان عمومی استان از تلفات جاده‌ای نیز اشاره کرد و گفت: درخصوص تلفات خودروهای سنگین باری و مسافری در استان طی شش ماهه سال جاری ۱۱ نفرکشته داشتیم که این رقم نسبت به سال قبل ۵۷.۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

برنامه‌ریزی برای نصب ۱۸ دستگاه ثبت تخلف درمحورهای گیلان

وی همچنین با بیان اینکه ۲۴ دستگاه ثبت تخلف درمحورهای مواصلاتی استان نصب شده است، افزود: هفت دستگاه به دلیل مشکلات حقوقی با پیمانکار غیرفعال هستند و ۷۰ نقطه را برای نصب دستگاه‌های ثبت تخلف مکان‌یابی کرده‌ایم که ۱۸ نقطه درشرق گیلان در دستور کار امسال است.

نظر شما