شناسهٔ خبر: 3061 - سرویس راهنمای پایگاه خبری
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام خبر داد:

پیش‌بینی افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی آمار زائران در اربعین سال آینده/ جزئیات برنامه‌های تدوینی برای ارتقای خدمات‌‌رسانی به زائران حسینی (ع)

عبدالله بهادری مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت این اداره برای ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در سال آینده خبر داد.

عبدالله بهادری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام برای تسهیل تردد زائران به مقصد کربلا در سال آینده گفت: مطابق پیش‌بینی‌ها، حجم ترددهای جاده‌ای زائران اربعین در سال آینده ۱۵ تا ۲۰ درصد و حتی بیشتر افزایش پیدا می‌کند.

وی به وضعیت و کیفیت راه‌ها در منطقه مرزی غرب کشور اشاره کرد و افزود: این جاده‌ها نه تنها بین‌المللی نیستند بلکه از حد متوسط کشوری هم پایین‌ترند. در واقع ما جاده‌ای داریم که متعلق به ۳۰ سال گذشته است، زمانی که هنوز مرزی وجود نداشت. این جاده فقط برای ارتباط بین شهرستانی است و در حد یک راه فرعی درجه یک و راه اصلی درجه دو  محسوب می‌شود. اکنون از چنین جاده‌هایی استفاده ترانزیتی و بین‌المللی می‌شود حال آنکه این جاده‌ها چنین ظرفیتی ندارند بنابراین باید کیفیت جاده‌هایمان را ارتقا بدهیم وگرنه با مشکل مواجه می‌شویم. ما سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای ارتقای کیفیت خدمات به زائران را تا سال آینده در دستور کار داریم.

افزایش ظرفیت پایانه بین‌المللی مهران تا سال آینده

بهادری از افزایش ظرفیت پایانه بین‌المللی مهران خبر داد و گفت:  برنامه کوتاه مدت ما این است که نخست ظرفیت پایانه بین‌المللی مهران را که برای ۲۴ ساعت گنجایش حدود ۱۱ هزار نفر را دارد، افزایش دهیم. در این پایانه (طی سفر زائران) در شبانه روز تا حدود ۱۲۰ هزار نفر تردد وجود داشت. همچنین سالن‌های ترانزیتی٬ گیت‌های ورودی و خروجی و پارکینگ‌های موقتی پایانه نیز افزایش پیدا می‌کند. ضمن آنکه سطح خدماتی این پایانه باید از نظر اسکان و توقف موقتی و سرویس‌های بهداشتی ارتقا یابد. هم اکنون در پایان مهران حداقل به یک هزار سرویس بهداشتی نیاز است. البته هنوز بودجه‌ای برای انجام کارهای یادشده مشخص نشده اما باید این نیازها تأمین شود.

روکش کامل ۲۱۰ کیلومتر راه ایلام به دهلران تا اربعین سال آینده انجام می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام به تشریح سایر برنامه‌های کوتاه مدت این اداره کل پرداخت و گفت: روکش کامل راه‌های موجود از ایلام به مهران و مهران به دهلران به طول ۲۱۰  کیلومتر که از این مقدار تاکنون حدود ۷۵ کیلومتر آن انجام شده و باقیمانده نیز تا اربعین سال آینده باید انجام شود. تعریض قسمتی از راه مهران به دهلران و مهران به ایلام و قسمتی از پل‌ها جزء برنامه‌های کوتاه مدت ما است.

وی گفت: تکمیل مسیر «واریانت کنجان چم» به طول ۱۰ کیلومتر که در مسیر ایلام به مهران قرار دارد و یکی از نقاط حادثه خیز است و بیشترین تصادفات نیز در این مسیر انجام می‌شود؛ جزء دیگر برنامه‌های کوتاه ما در استان است. وزیر راه و شهرسازی طی سفر اخیری که به استان داشت، دستور داد برای تکمیل مسیر یاد شده پیمانکار انتخاب کنیم. ما نیز پیمانکار انتخاب کردیم و اکنون این مسیر پیشرفت فیزیکی حدود ۲۵ درصدی دارد که تلاش می‌کنیم تا هر چه زودتر تکمیل شود. تقاطع صالح‌آباد که در مسیر ایلام به مهران است، ازجمله دیگر برنامه‌های ما است.

بهادری گفت: اکنون پیمانکار تکمیل ۱۰ کیلومتر جاده چهار خطه ایلام به مهران را از سمت ایلام در دست انجام دارد که تا  سال آینده آماده می‌شود. همچنین تقاطع ورودی مهران و سه خطه و چهار خطه کردن ورودی مهران در دست اقدام است که تا چهار ماه آینده به اتمام می‌رسد. چهار خطه کردن جاده بین‌المللی مهران به مرز به طول ۱۱ کیلومتر، همراه با روشنایی و تکمیل پل زائران نیز حداکثر تا چهار ماه آینده، جزء دیگر برنامه‌ها است.

به گفته وی تکمیل نبودن این مسیر باعث شد تا زائران مسیر ۱۱ کیلومتری را به صورت پیاده طی کنند؛ چون پیمانکار در آن‌جا مشغول فعالیت بود. این پروژه حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به همین دلیل برای تسهیل رفت‌و‌آمد، یک جاده موقت به منظور کاهش مشکلات زائران تا تکمیل این پروژه احداث شده است. البته مطابق برنامه میان مدت نیز قرار است که مسیر ایلام به مهران و مهران به دهلران چهار بانده شود.

اتصال شبکه ریلی اسلام‌آباد به ایلام و ایلام به مهران

بهادری درباره برنامه بلند مدت اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: اتصال ایلام به شبکه ریلی از مسیر اسلام آباد به ایلام و ایلام به مهران جزو برنامه بلند مدت است و قرار است کل این شبکه به اندیمشک هم برود که با توجه به وضعیت اقتصادی موجود، این را بعید می‌دانم.

وی درباره چگونگی اجرای این پروژه توضیح داد: اکنون ۲۲۰ میلیون دلار فاینانس خارجی با تضمین دولت برای راه آهن اسلام آباد به ایلام و ایلام به مهران منظور شده است. طی جلسه‌ای که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم، مقرر شد تا برای اخذ تضمین دولت، سرمایه‌گذار را برای انجام امور معرفی کنیم تا در شورای اقتصاد موضوع مطرح شود. فعلا ما یک سرمایه‌گذار اوکراینی را از بین چندین سرمایه‌گذار انتخاب و معرفی کردیم.

عناوین خدمات ارایه شده اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام به زائران اربعین ۹۳

بهادری مهمترین خدمات اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام به زائران اربعین سال ۹۳ را اعلام کرد و گفت: فعال شدن ۲۱ اكيپ ويژه راهداری در قالب  ۶۰ نفر در محورهای پرتردد استان ايلام منتهی به پايانه مرزی مهران، استقرار دو ايستگاه صلواتی در محور ايلام – صالح آباد و صالح آباد – مهران٬ نصب ۲۴۰ متر مربع بنر با مضمون «استقبال از زائرين حسينی» در محورهای پر تردد استان منتهی به مرزمهران، پاكسازی سطح و رويه آسفالت كليه راه‌هاي منتهی به پايانه مرزی مهران، نصب ۲۰ عدد تابلو‌های فسفری در نقاط پر حادثه (مجموعا به مساحت۸۰ مترمربع )، بهسازی شانه‌های دو طرف راه‌های منتهی به پايانه مرزی، نصب حفاظ ايمن (گاردريل ) به طول سه كيلومتر در محورهای منتهی به مرز، خط كشی محورهای ايلام- مهران و مهران- پايانه مرزي (به طول ۳۰۰  كيلومتر – خط)، نصب ۶۰۰ عدد تابلو  علايم اخباری و انتظامی در محورهای منتهی به مرز،  نصب دو هزار عدد بازتاب در محور ايلام- مهران، اجرای ۲۵ هزار  مترمربع آسفالت رگلاژی  در محل خرابی رويه راه‌های منتهی به مرز و كشيك‌های شبانه روزی در قالب ۶ خودرو سبک و هشت ماشين آلات سنگين (لودر-جرثقيل-تريلی ) از برنامه‌های این اداره کل بود.

وی افزود: طی ایام یاد شده همچنین تجهيز و ساماندهی ۲۰ باب ساختمان راهداری برای اسكان و خدمات رسانی به زائران، اسكان و پذيرايی از سه هزار نفر زائران حسينی، احداث پاركينگ رايگان در جنب اداره راه و شهرسازی مهران و ساماندهی و حفاظت از خودروهای زائران حسينی در قالب ۷۰۰ دستگاه خودرو، مسدود کردن راه‌های بين مزارع منتهی به مسير مهران - پايانه مرزی، استقرار چهار دستگاه تانكر آبرسانی سيار جهت شرب زائران، احداث هفت كيلومتر جاده دسترسی موقت از پايانه مرزی مهران به كمربندی برای جدا کردن ترافيک خروجی پايانه و جلوگيری از ترافيک به داخل شهر مهران و ايجاد رمپ ورودی و خروجی در راستای تسهيل تردد وسائط نقليه با توجه به تصميم گيری ستاد اربعين حسينی به رياست استاندار ظرف مدت ۴۸ ساعت)، جا به جایی و حمل تعداد ۱۰ دستگاه ماشين آلات تصادفی به پاركينگ و داخل شهر، ساماندهی و ايمن سازی تقاطع شركت نفت (ميادين آذر)، تقاطع امامزاده ابراهيم قتال (ع)، تقاطع سه راهی جنداله، تقاطع غير همسطح كنار گذر شرقی ايلام، تقاطع غير همسطح در حال اجرای صالح آباد و بهسازی و آسفالت و نصب علائم جاده انحرافي به طول ۲۰۰ متر و رفع نقص و ارتقای روشنائی تونل آزادی و كربلا برای تسهيل و هدايت روان ترافيک عبوری از دیگر برنامه‌های استقبال اداره کل راه و شهرسازی ایلام از زائران بود./

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۱۰-۱۱ ۱۷:۴۹ساراSara 0 0

    با سلآم و خسته نباشید سایت به روزی دارین ؟  ممکنه از آقای بی نیاز مدیر کل روابط عمومی هم دعوت کنید 
                                
    پاسخ سایت: آقای بی‌نیاز هم ازجمله چهره‌های مسئول در وزارت راه و شهرسازی هستند که به عنوان میهمان به پایگاه خبری دعوت خواهند شد.
                                

نظر شما