شناسهٔ خبر: 3063 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نشست تخصصی «تجارب زلزله بم» مطرح شد:

بررسی زلزله بم ۱۱ سال بعد از حادثه/ بم می‌توانست الگوی معماری گلی کشور باشد/ شکل‌گیری رسمی سازمان امداد و نجات دستاورد مهم زلزله تلخ بم

پیروز حناچی مدیران و متخصصان حوزه معماری و شهرسازی ۱۱ سال بعد از زلزله بم در نشستی تخصصی ابعاد مختلف بازسازی زلزله بم را مرور کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست تخصصی «تجارب زلزله بم» با حضور محمدسعید ایزدی و پیروز حناجی معاونان وزیر راه و شهرسازی، مسئولان شهرداری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کارشناسان، صاحبنظران و دانشجویان حوزه معماری و شهرسازی روز دوشنبه هشتم دی ماه در محل نگارخانه دانشکده هنر دانشگاه تهران برگزار شد.

شکل‌گیری رسمی سازمان امداد و نجات دستاورد مثبت زلزله تلخ بم بود

دکتر پیروز حناچی در نشست تخصصی «تجارب زلزله بم» با اشاره به تاریخچه بازسازی بم اظهار کرد: نوسازی بم با شعار «هویت، مشارکت و پایداری بم» آغاز شد.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شکل‌گیری رسمی سازمان امداد و نجات بعد از زلزله بم یکی از دستاوردهای این حادثه تلخ بود ادامه داد: زلزله بم، گرچه خاطرات تلخی به جا گذاشت اما تجارب و دستاوردهای ارزنده‌ای برای تمامی مسئولان، مدیران شهری، کارشناسان و مهندسان شهرسازی و معماری به همراه داشت.

وی ضمن تاکید بر این‌که نباید تجربه زلزله بم به فراموشی سپرده شود افزود: باید این واقعیت را بپذیریم که خطر زلزله همیشه وجود دارد و برای مقابله بهتر با این پدیده راهی جز آموزش چگونگی مقابله با آن را نداریم.

مردم از بازسازی بم رضایت ندارند

سید محمد بهشتی، ریس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه قبل از زلزله بم وقوع زلزله در کشور یک امر غیر مترقبه بود  گفت: معمولا بعد از وقوع زلزله در یک منطقه، زمانی که فرایند بازسازی در نزد افکار عمومی آغاز می‌شود، آن حادثه به تدریج کم‌رنگ می‌شود اما بعد از زلزله بم این‌گونه نبود.

وی افزود: مردم در سطح کشور احساس رضایتمندی از بازسازی بم ندارند و این موضوع که زندگی بار دیگر به این شهر بازگردد و ساکنان شهر بم وضعیتی بهتر از زمان قبل از حادثه را تجربه کنند هنوز دغدغه آن‌هاست.

بهشتی نگرانی مردم از بازسازی بم را اتفاقی مثبت ارزیابی کرد و گفت: پیش از زلزله بم معمولا وقتی چنین حوادثی اتفاق می‌افتاد و بازسازی آغاز می‌شد تصور ما این بود که فعالیت‌های مثبتی صورت گرفته در حالی که تصورمان اشتباه بود اما در زلزله بم به مرحله نفس لوامه رسیدیم، یعنی نفسی که ملامت می‌کند و حتی اگر خطایی داشته باشد اما به سمت رستگاری در حرکت است اما در نفس اماره، مشابه آنچه در تجارب قبل از بم انجام می‌شد، امیدی به رستگاری نداریم.

ضرورت تدوین و تصویب بخشنامه و آئین‌نامه‌هایی در رابطه با زلزله موضوع دیگری بود که بهشتی به آن اشاره کرد و افزود: زلزله همانند بمب ساعتی است که نمی‌دانیم چه زمانی ممکن است منفجر شود.

وی افزود: حادثه بم به ما یاد داد زلزله امری مترقبه است و رسیدن به آمادگی مطلوب در برابر آن نیاز به تمرین دارد. به یاد داشته باشیم که این تمرین باید در حوزه مدیریت، طراحی، برنامه‌ریزی شهری و همچنین تمرین دادن جامعه‌های تخصصی صورت بگیرد.

ضرورت تشکیل اتاق فکر برای رسیدن به نگرش صحیح به مشکلات فرهنگی و اجتماعی

عباداله فتح الهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه بازآفرینی بافت‌های هدف شهری، مشارکت کلیه دستگاه‌های اجرایی و مدیران شهری را طلب می‌کند اظهار کرد: مهمترین بحث بازآفرینی شهری نگرش صحیح به مشکلات فرهنگی و اجتماعی است که به نظر می‌رسد باید در این رابطه اتاق فکری تشکیل شود.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ محله فرسوده در شهر تهران شناسایی شده است گفت: در هر محله بیش از ۳۵ نهاد و سازمان در این رابطه فعالیت می‌کنند، پس بنابراین می‌توان اذعان داشت که مدیریت هماهنگ در انجام امور بازآفرینی در محدوده‌ها و محلات هدف نقش اساسی و حیاتی دارد.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران اظهار کرد: نوسازی و بهسازی محدوده‌ها و محلات هدف شهری نیازمند عزم ملی است که باید در دولت تدبیر و امید این امر ایجاد و نهادینه شود./

نهضت نوسازی ساختمان‌های خشتی کشور را زنده کنیم/بم می‌توانست الگوی معماری گلی کشور باشد

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست به استفاده از مصالح ناهمگون در ساخت‌وساز بم را اشاره کرد و با انتقاد از آن گفت: در نظر داشتیم در نوسازی بازار بم از مصالح خشتی استفاده کنیم اما متاسفانه سازندگان شهر اجازه استفاده از خشت را ندادند و به خاطر تعجیلی که در ساختن آن وجود داشت از بتن استفاده کردند.

محمد حسن طالبیان افزود: استفاده از بتن در کل شهر تعمیم پیدا کرد، در حالیکه ارگ بم بزرگترین بنای خشتی به شمار می‌رفت و بسیاری از ساختمان‌های این شهر نیز قبل از زلزله با خشت ساخته شده بودند.

وی خواستار ایجاد نهضت نوسازی ساختمان‌های گلی کشور شد و گفت: بم می‌توانست یکی از شهرهای مهم و الگوی معماری گلی کشور باشد اما امروزه این گونه نیست./

نظر شما