شناسهٔ خبر: 30646 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عبدالکریم درویش زاده تشریح کرد:

جزئیات مزایا و قابلیت‌های سامانه CTC راه‌آهن جنوب

بازدید مدیرکل راه‌آهن جنوب با بیان اینکه «افزایش ایمنی یکی از مهم‌ترین اهداف مرکز کنترل ترافیک است» گفت: از مهم‌ترین امور در مرکز کنترل ترافیک، نظارت مستمر بر عملکرد مأموران سیر و حرکت است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عبدالکریم درویش زاده مدیرکل راه‌آهن جنوب حاشیه مراسم افتتاح سامانه CTC راه‌آهن جنوب گفت: افزایش ایمنی یکی از مهم‌ترین اهداف مرکز کنترل ترافیک است.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین امور در مرکز کنترل ترافیک، نظارت مستمر بر عملکرد مأموران سیر و حرکت است به‌طوری‌که با رصد حرکت کلیه وسایل نقلیه ریلی به‌صورت آنلاین و لحظه‌ای از موقعیت مکانی وسایل نقلیه مطلع شده و تصمیم لازم برای حداکثر بهره‌وری را اخذ و پس از هماهنگی‌های لازم با مسئولان مربوطه، جهت اجرا ابلاغ می‌کنند.

درویش زاده ادامه داد :اعتبار اولیه قرارداد پروژه احداث مرکز کنترل و هدایت قطارهای محور جنوب بالغ‌بر ۸۳ میلیون یورو معادل ۳ هزار میلیارد ریال است.

وی گفت: سیستم CTC از سیستم‌های پیشرفته کنترل هدایت قطارها در جهان است که هم‌اکنون این سیستم در محور ریلی جنوب از تهران تا بندر امام (ره) و خرمشهر را با ۶۷ ایستگاه پوشش می‌دهد.

وی افزود: مرکز این سیستم در ایستگاه راه‌آهن اهواز واقع‌شده و قطارهایی که در محور تهران - جنوب حرکت می‌کنند از طریق این مرکز کنترل و هدایت می‌شوند.  

بهره برداری از سامانه کنترل ترافیک راه آهن (CTC) تهران - جنوب روز یکشنبه با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، در ایستگاه راه آهن اهواز آغاز شد. این سامانه که حدفاصل شهرهای تهران، اهواز و سربندر را با ۶۷ ایستگاه زیرپوشش مدیریت و کنترل قرار می‌دهد با اعتباری معادل سه هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

یکی از واحدهای عملیاتی مهم و حساس در صنعت حمل‌ونقل ریلی، کنترل ترافیک است که در نواحی راه‌آهن زیر نظر اداره سیر و حرکت اداره کل مربوطه و در مرکز با عنوان گروه مهندسی کنترل ترافیک مرکزی، زیر نظر اداره کل سیر و حرکت به ایفای وظایف سازمانی می‌پردازد.  

تقسیم لکوموتیو و تخصیص به حمل محموله‌ها برمبنای اولویت‌های تعیین‌شده، نظارت بر ساعت کاری مأموران، دقت در موجودی بارهای رسوبی احتمالی، مراقبت بر سیر منطبق بر برنامه‌های فصلی تنظیم‌شده قطارهای مسافری، واگذاری زمان‌های مسدودی خطوط برای تعمیرات موردی خط، تهیه آمار و گزارش‌ها، برخی از امور جاری محوله به این واحد است.

 

نظر شما