شناسهٔ خبر: 30659 - سرویس زنان و امور خانواده
نسخه قابل چاپ

عرفانیان در دومین گردهمایی بانوان وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

انتقاد به عدم حضور جدی بانوان در عرصه تصمیم‌گیری‌ها و پست‌های مدیریتی در کشور/ نگاه متوازن به زنان و مردان، امری ضروری در رسیدن به توسعه پایدار/ جنسیت زنان نباید آن‌ها را از خدمات محروم کند

نشست مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان در دومین گردهمایی بانوان وزارت راه و شهرسازی ضمن انتقاد از عدم حضور جدی بانوان در عرصه تصمیم‌گیری‌ها و پست‌های مدیریتی در کشور اعلام کرد: با توجه به تجربه‌های علمی و عملی به دست آمده در این حوزه پس از دهه ۸۰ مشخص شد که نیاز به برخورداری از نگاه متوازن به هر دو جنس برای رسیدن به تعالی انسانی در چارچوب توسعه پایدار کاملا احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دومین گردهمایی بانوان وزارت راه و شهرسازی با حضور منا عرفانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان و زنان کارمند در این وزارت‌خانه برگزار شد.

عرفانیان در این نشست ضمن ارائه توضیحات لازم در خصوص روند رسیدگی به درخواست‌های بانوان شاغل در وزارت راه و شهرسازی اعم از مسائل رفاهی، مرخصی زایمان، ساعات کاری و ... بیان کرد: یکی از جدی‌ترین مشکلات ما در این حوزه عدم حضور جدی بانوان در عرصه تصمیم‌گیری‌ها و پست‌های مدیریتی به شمار می‌رود که استنباط اشتباهی را مبنی بر وجود برخی تفاوت‌ها بین بانوان و آقایان را به وجود آورده است. طبق مکاتبات انجام شده در این خصوص و تأکیدات شخص رئیس جمهور بر این مسئله، درحال حاضر بررسی‌هایی در این حوزه در دست اقدام است.

به گفته عرفانیان در مجموعه معاونت‌های ستادی،‌ از میان ۲۲۴ نفر زنان شاغل، ۳۰ نفر (معادل ۱۳.۳۹%) در رده مدیریتی، ۱۵۷ نفر (معادل ۷۰.۰۹%) در رده كارشناسی و در نهایت ۳۷ نفر ( معادل ۱۶.۵۲%) در رده غیركارشناسی مشغول به كار هستند.

وی در ادامه ضمن تأکید بر تأثیر جنسیت در مسیر توسعه افزود: قبل از دهه ۸۰ نگاه‌های تندرو به بحث زنان جدی بود ولی در عمل با توجه به تغییر و تحولات جوامع و دولت‌ها مشخص شد که نگاه مجرد به زنان به نتیجه‌ای خاصی نرسیده و عملا در توسعه کشورها به ویژه کشورهای جهان سوم تأثیر زیادی نداشته است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان در این‌باره اضافه کرد: با توجه به تجربه‌های علمی و عملی به دست آمده در این حوزه پس از دهه ۸۰ مشخص شد که نیاز به برخورداری از نگاه متوازن به هر دو جنس برای رسیدن به تعالی انسانی در چارچوب توسعه پایدار کاملا احساس می‌شود. درحقیقت توسعه پایدار شرایطی را فراهم می کند که در آن تمامی حقوق افراد جامعه با هدف داشتن  جامعه‌ای یکپارچه و متوازن به طور کامل رعایت می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که با توجه به منشور حقوق شهروندی همه افراد جامعه باید از یک برخورداری برابر نسبت به توان و نیازهای خود برخوردار باشند گفت: به طور قطع جنسیت زنان به عنوان گروهی از این جامعه نباید مانعی برای برخورداری از خدمات و امکانات آن جامعه شود.

عرفانیان با تأکید براینکه مبنای اقدامات دولت و به دنبال آن وزارت راه و شهرسازی در اجرای سیاست‌ها برقراری عدالت در این حوزه است گفت:  همواره تلاش می‌شود تا سیاست‌ها به دور از تعصبات زنانه و مردانه اتخاذ شده و همه شرایط برابری لازم در شأن ارزش‌های انسانی رعایت شود.

وی در ادامه توسعه انسانی، توانمندی جنسیتی و ارتقای توانمندی‌ها بر حسب جنسیت، توسعه مربوط به جنسیت و شکاف جنسیتی را چهار شاخص توسعه یافتگی معطوف به جنسیت اعلام کرد و گفت: متأسفانه ایران در این شاخص‌ها رتبه خوبی نداشته و نشان می‌دهد که در برنامه‌ریزی دولتی هوشمندانه به این نکته توجه نشده است. متأسفانه تاکنون علی رغم حضور جدی زنان در عرصه‌های فعالیت‌های اجتماعی و تصمیم‌گیری نقش آن‌ها به لحاظ شاخص‌های توسعه در آمارها خیلی موفق نبوده‌ است.

عرفانیان ارتقای توانمندی‌ها، پیگیری مطالبات، مسایل و احصاء حقوق زنان در چارچوب وظایف و مأموریت‌های وزارت راه و شهرسازی را دو هدف و مأموریت‌ امور زنان در حوزه کاربران در وزارت‌خانه دانست و بیان کرد: شناسایی مسایل و چالش‌ها در زمینه فعالیت زنان شاغل دروزارت راه و شهرسازی، شناسایی توانمندی‌ها و فرصت‌ها در زمینه فعالیت زنان شاغل دروزارت راه و شهرسازی، ارتقای وضعیت اشتغال زنان وزارت راه و شهرسازی از طریق تقویت توانمندی‌ها، رفع چالش‌ها و احصا قوانین و حقوق مرتبط و تلاش برای تحقق حق زن به شهر، حق زنان به دسترسی ایمن و با رفاه به حمل و نقل و حق زن در سکونتگاه‌ها مهمترین برنامه‌های موجود در دستورکار اجرای مأموریت‌های نام برده به شمار می‌رود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان همچنین در پایان در اشاره به مهمترین برنامه‌های در دست اجرای دفتر امور بانوان در حال حاضر خاطرنشان کرد: پیشنهاد و پیگیری ارتقا جایگاه رسمی امور زنان در ساختار سازمانی ، تشکیل کمیته علمی به منظور راهبری و هدایت برنامه‌ها و اقدامات، تشکیل کمیته‌های تخصصی با عضویت نمایندگان بانوان دستگاه‌ها جهت راهبری متمرکز و یکپارچه برنامه‌ها در ستاد، تشکیل هسته‌های تخصصی مرتبط با موضوع زنان در هریک از دستگاه‌‌ها (میز زنان) (جهت شناسایی اعضای کارآمد، تدوین سازو کار تشکیل جلسات و ساختار فعالیت، شناسایی مشکلات زنان در هر دستگاه  و چالش‌های برآمده از جنسیت، شناسایی توانمندی‌ها و پتانسیل‌ها در جامعه زنان هر بخش و تدقیق اطلاعات آماری زنان شاغل در هر یک از دستگاه‌ها)، شناسایی برنامه‌ها، اقدامات و مطالعات انجام شده در رابطه با موضوع جنسیت، همکاری با معاونت زنان و خانواده وزارت راه و شهرسازی و پیگیری و شناسایی قوانین موجود در ارتباط با اشتغال زنان از مهمترین این برنامه‌ها محسوب می‌شود./

نظر شما