شناسهٔ خبر: 30734 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان:

افزایش کمی و کیفی ترانزیت کالا و مسافر هدف اصلی برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است

ابراهیم مبارك قدم مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: هدف اصلی این وزارتخانه در برنامه اقتصاد مقاومتی، افزایش کمی و کیفی ترانزیت کالا و مسافر است که در صادرات غیرنفتی بسیار مؤثر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارک قدم با حضور در برنامه زنده تلویزیونی تلاش از سیمای مرکز گلستان افزود: برای تحقق این هدف، تکمیل کریدورهای شرقی و غربی و جنوب به شمال اعم از آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و خطوط ریلی در دستور کار است که در استان گلستان شامل احداث ۱۰ کیلومتر در امتداد مسیر گالیکش تا تنگراه می‌شود.

به گفته وی، توسعه خطوط ریلی استان به‌ویژه از مسیر گرگان تا گنبد یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در اولویت قرار دارد و مطالعات آن به طول ۷۰ کیلومتر در دست انجام است.

مبارک قدم با بیان آغاز مطالعات اولیه این خط ریلی، اظهار کرد: احداث و توسعه این خط با توجه به تردد سنگین ۴۲ هزار وسیله نقلیه در روز بین این مسیر، در افزایش ایمنی بزرگراه و کاهش سوخت و صرفه‌جویی در انرژی نقش بسزایی خواهد گذاشت.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با اشاره به اینکه استان گلستان از نعمت آزادراه بی‌بهره است، گفت: در حال حاضر اقدامات اولیه ساخت ۱۲۰ کیلومتر از این زیرساخت حمل و نقل در برنامه‌های اداره کل راه و شهرسازی قرار دارد.

مبارک قدم ادامه داد: بخشی از برنامه‌های ابلاغی به استان در مقوله اقتصاد مقاومتی به‌عنوان پروژه مطرح است که شامل ساخت و توسعه ۵۳ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی می‌شود.

به گفته وی، ساخت بزرگراه در امتداد مسیر گالیکش تا تنگراه به طول ۱۰ کیلومتر، بهسازی راه شاهرود به محور شمال به طول ۵ کیلومتر، ساخت راه اصلی آق‌قلا به گنبد به طول ۲۰ کیلومتر، احداث باند دوم محور کردکوی به بندر ترکمن به طول هشت کیلومتر و ساخت محور رامیان – اولنگ به طول ۱۰ کیلومتر از جمله این پروژه‌هاست.

این مقام اجرایی گلستان با اشاره به اینکه با ابلاغ اعتبار اولیه این پروژه‌ها و با توجه به مطالعات انجام یافته؛ زیرسازی‌های اولیه، برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار تعیین و پروژه‌ها فعال خواهند شد، افزود: برای تکمیل آن‌ها به ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار در سال جاری نیاز است.

مبارک قدم اضافه کرد: از مجموع ۲۷۰ میلیارد ریال منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل این پروژه‌ها، نزدیک به ۵۰ میلیارد ریال آن از طریق اوراق اسناد خزانه اسلامی در اختیار راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل استان قرار گرفته است.

وی، اولویت اجرای این پروژه‌ها را با بزرگراه‌ها و سپس با راه‌های اصلی دانست و گفت: به دلیل اینکه بزرگراه‌ها بیشترین حجم ترافیک را عبور می‌دهند احداث و توسعه آن‌ها در اولویت برنامه‌های اقتصاد مقاومتی قرار دارد.

مبارک قدم اظهار کرد: اولویت دیگر، بهسازی محور شاهرود به شمال است زیرا که قطعه‌ای از کریدور جنوب به شمال محسوب شده و این قطعه برای تداوم این مسیر به سمت کشورهای آسیای میانه (CIS) اهمیت استراتژی و لجستیکی برای ترانزیت کشور و استان دارد.

وی اجرای برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت را هم جزو برنامه‌های دیگر این اداره کل در جهت نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی بیان کرد و گفت: احداث و توسعه خطوط ریلی به سمت علی‌آباد و گنبد از گرگان و همچنین ساخت آزادراه نوکنده به آشخانه از جمله این برنامه‌هاست که مطالعات اولیه آن‌ها به اتمام رسیده و مجوز فراخوان سرمایه‌گذار خصوصی صادر شده تا به‌صورت BOT و مشارکتی کلید بخورند.

نظر شما