شناسهٔ خبر: 30759 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تشریح ویژگی‌های شبکه ریلی ایران در جمع سرمایه‌گذاران چین/ انجام مطالعات کریدور پنج جانبه برای اتصال چین به اروپا

نشست مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه «راه آهن ایران از ویژگی‌های خاصی برخوردار است» گفت: قدمت بسیار طولانی راه‌آهن ایران، قرار گرفتن در کریدورها و سازمان‌های بین‌المللی و اتصال مرزی با ۷ کشور همسایه از ویژگی های خاص راه‌آهن ایران است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسید آقایی در  نشست «مجمع سرمایه‌گذاری مسکن، حمل‌ونقل و ترابری» در حضور وزیر راه و شهرسازی و مشارکت بیش از ۲۰۰ تن از نمایندگان و فعالان حوزه حمل‌ونقل چین در شهر پکن، فرصت‌ها و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل ریلی، اظهار داشت: راه‌آهن ایران به دلیل قدمت بسیار طولانی و قرار گرفتن در کریدورهای مختلف و عضویت در سازمان‌های معتبر بین‌المللی، از شرایط ویژه‌ای برخوردار است. 

وی افزود: یکی دیگر از مزایای راه‌آهن ایران داشتن هفت اتصال مرزی با کشورهای همسایه است که همین ویژگی، مزیت‌های ارزشمند راه‌آهن ایران در منطقه را دوچندان کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از ایده ایجاد یک خط راه‌آهن استاندارد بین چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران خبر داد و گفت: مطالعات و بررسی‌های لازم در خصوص آن در حال انجام است و در صورت تحقق این طرح، قطارها به‌راحتی تا اروپا طی سیر خواهند کرد و اجلاس کارشناسی بین پنج کشور یادشده در خصوص این طرح برگزارشده است.

پورسیدآقایی همچنین به راه‌اندازی دوباره جاده ابریشم اشاره کرد و یادآور شد: اهمیت ساخت این جاده نه به خاطر کاربرد تجاری بلکه به‌عنوان مسیری برای تبادلات فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران نیز آماده مشارکت در اجرای طرح‌های قرارگرفته در مسیر این جاده است.

فرصت سرمایه گذاری در ریل ایران با چشم انداز رشد۴۰ درصدی بار و مسافر 

در ادامه این نشست جبار علی ذاکری معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشورمان نیز در راستای توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی ایران به ارائه گزارشی از روند ساخت، نوسازی و ایجاد خط آهن‌های جدید پرداخت و گفت: در راستای توسعه شبکه ریلی؛ افزایش سهم جابجایی مسافر در سال ۲۰۲۵ از چهار درصد فعلی به ۱۸ درصد و افزایش سهم بار از ۱۰ درصد کنونی به ۳۰ درصد  در دستور کار قرارگرفته است که این هدف‌گذاری نشان‌دهنده عزم دولت برای حمل‌ونقل ریلی، توسعه زیرساختی و بهره‌برداری است.

عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت با اشاره به  وجود ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در ایران  از نوسازی و دوخطه کردن ۲ هزار کیلومتر آن خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای رسیدن به اهداف موردنظر صورت گرفته و بخش قابل‌توجهی از مطالعات مربوط به ساخت و توسعه ناوگان ریلی کشور انجام‌شده است.

وی افزود: با توضیحات ارائه‌شده شرایط برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی مهیا است و شرکت‌های علاقه‌مند می‌توانند با ارائه برنامه‌های خود در هر یک از طرح‌های یادشده مشارکت داشته باشند.

به گزارش ایرنا در ادامه این نشست چند تن از نمایندگان شرکت‌های فعال حمل‌ونقلی کشور چین با معرفی توانمندی‌های خود در حوزه‌های مرتبط، آمادگی خود را برای مشارکت در طرح‌های زیرساختی، اجرایی، حوزه ریلی و جاده‌ای اعلام کردند.

گفتنی است، وزیر راه و شهرسازی در جلسه پرسش و پاسخ به سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ داد.

نظر شما