شناسهٔ خبر: 30804 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در نشست بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقلی ایران:

مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی بزرگ برای تامین ۵۰۰ هواپیما/ خرید هواپیما از ایرباس امسال نهایی می‌شود

نشست وزیر راه و شهرسازی در همايش فرصت‌های سرمايه‌گذاری بخش حمل و نقل در چین، با اشاره به این خبرکه تامین ۵۰۰ هواپیما ظرف پنج سال را در برنامه‌های در دست اجرا داریم، گفت: قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از شرکت ایرباس در سال جاری نهایی می شود و با شرکت بوئینگ نیز مذاکرات درحال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی ایران عصر سه شنبه در نشستی با حضور بیش از ۲۰۰ تن از نمایندگان و فعالان حوزه حمل و نقل چین و همچنین مدیران ارشد شرکت‌های چینی مرتبط با این حوزه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر پکن با بیان اینکه شرایط برای گسترش همکاری های دو کشور ایران و چین در زمینه های مختلف فراهم است، از علاقمندی خود برای بیشتر شدن این مناسبات در زمینه تجارت، سیستم لجستیک و حمل و نقل خبر داد.

عباس آخوندی در این گردهمایی که با همت سفارت ایران با عنوان «مجمع سرمایه گذاری مسکن، حمل و نقل و ترابری» برگزار شد، گفت که مایل است شرکت های علاقمند به همکاری با ایران علاوه بر ارتباط دولت با دولت، خود نیز در تامین مالی و همچنین نوسازی ناوگان دریایی، هوایی و زمینی فعال شده و سرمایه گذاری کنند.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان همچنین یادآور شد که دو کشور هم اکنون دارای زیرساخت های بسیار خوبی هستند و می توانند شرایط و امکانات موجود را در راستای احیای جاده ابریشم نوین نیز بکار بگیرند.

وی یادآور شد که احیای این جاده برای ایران نیز از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و مهم این است که بازسازی و راه اندازی دوباره آن با بهره وری مناسب از امکانات لجستیک موجود انجام شود.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در نوسازی ناوگان حمل و نقلی اعم از ریلی، هوایی، جاده ای و همچنین توسعه بنادر اشاره کرد و از شرکت های چینی خواست مشارکت فعال تری در اجرای این طرح ها داشته باشند.

وی اظهار داشت که در بخش سیستم حمل و نقل جاده ای طرح های متعددی در دست اجرا است و در کنار پروژه های زیر ساختی زمینی و دریایی، طرح های ریلی در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آخوندی همچنین به تشریح نوسازی ناوگان هوایی کشور پرداخت و گفت که تامین ۵۰۰ هواپیما ظرف پنج سال از عمده ترین برنامه های در دست اجرا است که در همین رابطه مذاکراتی نیز با شرکت های هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از شرکت ایرباس در سال جاری نهایی می شود و با شرکت بوئینگ نیز مذاکرات در حال انجام است.

وی در این زمینه به تولید هواپیماهای با برد کوتاه توسط شرکت های چینی اشاره کرد و گفت: این شرکت ها نیز در صورتی که بتوانند روش های مالی ما را تامین کنند می توانند در این زمینه مشارکت داشته باشند.

آخوندی همچنین در کنار بحث نوسازی ناوگان هوایی؛ نوسازی ناوگان جاده ای را مورد اشاره قرار داد و گفت که خرید ۶۵ هزار کامیون و از رده خارج کردن کامیونهای قدیمی در اولویت این بخش از برنامه ها قرار دارد.

نوسازی و خرید ۲۰۰۰ هزار واگن مسافربری و ۲۰ هزار واگن باری در بخش حمل و نقل ریلی، از دیگر نکاتی بود که وزیر راه و شهرسازی در سخنان خود به آن اشاره کرد اما یادآور شد که مهمترین نکته در این بین برای وی، بحث تامین مالی است.

او ادامه داد: در حال حاضر عمده ترین روش مالی که صاحبان صنایع و شرکت های چینی در آن مشارکت کرده اند، «تسهیلات دولت به دولت» بوده است اما ما در حال حاضر نیازمند روشهای مالی دیگری هستیم که پیشنهاد ما در این زمینه، روشهای سرمایه گذاری و تامین مالی ترکیبی است.

آخوندی در ارتباط با سرمایه گذاری در بخش های ریلی، جاده ای و توسعه فرودگاهها روش های BOT و BT را به عنوان روشهای مناسب به نمایندگان و مسئولان شرکت های چینی حاضر در نشست پیشنهاد کرد و گفت: چنانچه شرکتی مایل به سرمایه گذاری در بحث های زیرساختی در ایران است، تاکید ما اجرای روش های مورد اشاره می باشد.

وزیر راه و شهرسازی در عین حال یادآور شد که در روشهای مورد نظر به طور حتم تضامین لازم توسط شرکت های ایرانی و دولت جمهوری اسلامی ایران در اختیار علاقمندان گذاشته خواهد شد و چنانچه شرکت های چینی مایل به مشارکت در پروژه ها و طرح های ایران هستند بهتر است ابتدا با بانک های خود در خصوص انتخاب روش های مالی جدید مذاکراتی داشته باشند.

وی همچنین در خصوص خرید هواپیماها، پروژه های نوسازی واگن ها و سیستم های کامیون ها نیز گفت که روش پیشنهادی ایران «لیزینگ فاینانس» است.

نظر شما