شناسهٔ خبر: 3081 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مذاکرات دو جانبه ایران و عراق در بخش هوایی/ آمادگی ایران برای افزایش پروازهای بین دو کشور

دیدار رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با هیئت سازمان هواپیمایی عراق مدیرکل شرکت هواپیمایی العراقیه به نمایندگی از سازمان هواپیمایی عراق در راس هیأتی با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران درباره موضوعات مختلف و توافقات دو کشور در حوزه حمل و نقل هوایی گفت و گو کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در دیدار با مدیرکل شرکت هواپیمایی العراقیه با اشاره به تقاضای زیاد ایرانیان برای مسافرت به عراق گفت: در ایام اربعین حجم زیادی از تقاضا برای مسافرت به کشور عراق وجود داشت و قطعاَ اگر هماهنگی نزدیکتری بین دو کشور در حوزه حمل و نقل هواپیمایی وجود داشته باشد با توجه به ناوگان موجود ایران و عراق می توان به نحو مناسبی به این تقاضا پاسخ داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: همه امکاناتی را که منجر به استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل هوایی عراق باشد مورد بررسی قرار می دهیم و آمادگی داریم فضای بیشتری را در زمینه افزایش پروازها در اختیار شرکت العراقیه قرار دهیم. علاوه بر این درخواست داریم در جهت پاسخ دادن به تقاضای فعلی در بخش مسافری طرف عراقی نیز این امکان را فراهم کند تا شرکت العراقیه به ویژه در ایام خاص امکانات پذیرش در فرودگاه‌های عراق را فراهم کند.

تاسیس مرکز علوم پروازی در عراق با همکاری ایران

در ادامه این جلسه نیز سعد مهدی سعید مدیرعامل شرکت هواپیمایی العراقیه با بیان اینکه در حال ساخت یک آکادمی جدید در حوزه علوم پروازی در عراق با همکاری یک نهاد ایرانی هستیم گفت:  حجم زیادی از فعالیت خطوط هواپیمایی کشور عراق در زمینه اعزام و پذیرش زائران عتبات عالیات است، خوشحال می‌شویم که تعداد زائران ایرانی برای سفر به عراق افزایش یابد.

سعد مهدی سعید ادامه داد: دیدگاه ما نسبت به آینده این است که پس از بهبود اوضاع امنیتی عراق اعزام زائران ایرانی به عراق و زائران عراقی به ایران افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی العراقیه گفت: دلیل اصلی سفر ما به ایران این است با امضای تفاهم‌نامه یا هر راهکار دیگری به افزایش تعداد زائران دو کشور کمک کنیم.

وی با بیان اینکه معاونت هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی ایران مشکل مجوز پرواز عبوری را برطرف کرده است، گفت: امیدواریم در جریان مذاکره با شرکت شمسا (وابسته به سازمان حج و زیارت ایران) بتوانیم درصدی از سهم اعزام و پذیرش زائران عراقی را به خود اختصاص دهیم و ما نیز وعده می‌دهیم تا در ایام خاص زیارتی درصدی از این سهم را در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار دهیم.

در ادامه نیز رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه افزایش ضریب اشغال پروازهای شرکت العراقیه و افزایش تعداد پروازها موضوعی است که علاقه مند به تحقق آن هستیم گفت: افزایش ضریب اشغال پروازهای شرکت عراقی به هیچ وجه باعث کاهش فعالیت شرکت‌های ایران نخواهد شد.

جهانگیریان گفت: حجم تقاضای مسافرت هوایی بین دو کشور بسیار بیش از میزان فعلی است بنابراین تلاش خود را می کنیم تا شرکت عراقی در مسیر بین دو کشور با ظرفیت کامل پرواز کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: موارد ذکر شده را پیگیری می‌کنیم تا با ارائه راهکارهایی به یک تفاهم عملیاتی در زمینه حمل و نقل هوایی دست یابیم.

وی افزود: مواردی گزارش شده مبنی بر عدم همکاری برخی فرودگاه‌های عراق در ایام اربعین که بدون اطلاع قبلی به ازای هر یک ساعت تأخیر پروازی جریمه قابل توجهی متوجه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی کردند. در راستای تفاهمی که بین دو کشور وجود دارد، این موارد کاملا قابل حل است؛ البته بی‌نظمی در پروازها را کسی تأیید نمی‌کند اما در زمان افزایش ترافیک به ویژه در مواقعی که کشور عراق پروازهای منطقه ای را انجام می دهد، طبیعی است که تأخیرهایی هم وجود داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در برخی موارد گزارش شده که هواپیماهای ایرانی در برخی فرودگاه‌های عراق به دلایلی متوقف می‌شوند و برخی امکانات و تسهیلات با تأخیر در اختیار آنها قرار می‌گیرد که این موضوع نیز با عزم دو طرف قابل حل است.

سعد مهدی سعید نیز با بیان اینکه ارائه خدمات زمینی در فرودگاه‌های عراق را شخصا پیگیری می‌کنم، افزود: به مسئولان سازمان هواپیمایی ایران قول می‌دهیم که با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در فرودگاه‌های عراق تعامل داشته باشیم.

مدیر ایرلاین عراقی درباره دریافت جریمه تأخیر از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در فرودگاه‌های عراق گفت:‌ فرودگاه نجف یک فرودگاه خصوصی است و متأسفانه شرکت العراقیه نیز با این مشکل مواجه است که مجبوریم جریمه‌های تأخیر را پرداخت کنیم اما بر اساس تلاش‌های انجام شده سعی کردیم این جریمه‌ها پرداخت نشود؛ ضمن اینکه شخصا طی مذاکره با رئیس هیئت مدیره فرودگاه نجف تلاش می‌کنم تا سیاست برخورد آنها را تغییر دهم.

در ادامه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه تقاضای اغلب مسافران هوایی دو کشور، زیارت عتبات عالیات و همچنین بارگاه امام هشتم (ع) است، گفت: ‌البته ارتباطات اقتصادی نیز بین دو کشور وجود دارد.

جهانگیریان ادامه داد: شرکت هواپیمایی العراقیه با بازاریابی در ایران و عراق و متنوع کردن مبدأ و مقصد می‌تواند حجم بیشتری از مسافران را به خود اختصاص دهد. در این زمینه نیز تلاش می‌کنیم که شرکت عراقی بازارهای خوبی داشته باشد./

نظر شما