شناسهٔ خبر: 30831 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

یک نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

لزوم توسعه ریل محور برای کاهش آلودگی هوای کل کشور

قطار ترن‌ست نماینده مردم اهواز در حال حاضر خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای آلودگی هوا در كشور پرداخت می‌شود كه قابل جبران نیست بنابراین مسئولان و مدیران باید در جهت بهبود شرایط اقدام به توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص توسعه ریل محور كنند كه این امر به‌کل جامعه كمك خواهد كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت راه‌آهن جواد كاظم نسب الباجی نماینده مردم اهواز بابیان اینكه دو هفته گذشته لایحه‌ای ر ا نمایندگان مجلس در جهت كاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی تقدیم مجلس شورای اسلامی كردند، اظهار داشت: امروز سازمان محیط‌زیست باید قدرتمندتر از گذشته عمل كند و بدون تفكر قبلی مجوز به هر موسسه و یا ارگانی كه منجر به افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌شود، ندهد.

وی عنوان كرد: در حال حاضر خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای آلودگی هوا در كشور پرداخت می‌شود كه قابل جبران نیست بنابراین مسئولان و مدیران باید در جهت بهبود شرایط اقدام به توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص توسعه ریل محور كنند كه این امر به‌کل جامعه كمك خواهد كرد.

نماینده مردم اهواز خاطرنشان كرد: امروز استان‌های مختلف كشور نیاز به توسعه خطوط ریلی دارند و بارهای كشور باید از طریق قطار جابجا شود.

گفتنی است، شدت گرفتن آلودگی هوا به‌ویژه در فصول سرد سال تجربه‌ای نزدیك به یك دهه است كه پایتخت‌نشینان به آن خو گرفته‌اند؛ امسال هم طبق روال سال‌های قبل تشدید آلودگی هوا بازهم مدارس را به تعطیلی كشاند و نفس بیماران را به شماره انداخت.

بر اساس آمار منتشرشده از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سالیانه بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان در اثر آلودگی جان خود را از دست می‌دهند. جالب اینكه این بحران علاوه بر جانداران بر ساختمان‌ها نیز تأثیرگذار است و به‌مرور به تخریب آن‌ها منجر می‌شود.

وضعیت ناسالمِ هوای تهران كه طی سال‌های اخیر و به‌ویژه در فصل سرد سال بارها برای سالمندان و كودكان و بیماران خطرآفرین اعلام می‌شد، اكنون با عبور میزان ذرات معلق از حد استاندارد، به حالت ناسالم برای همه گروه‌های جامعه رسیده است.

باوجوداینکه ریز گردها این روزها علاوه بر شهرهای جنوبی، مهمان بسیاری دیگر از شهرهای كشور نیز هست، ولی مهم‌ترین دلیل‌های آلودگی شهرهایی همچون تهران را باید انسانی دانست.

۸۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از دود خودروهاست و ۲۰ درصد باقی‌مانده نیز مربوط به فعالیت کارخانه‌ها و بخش‌های صنعتی همچون سیمان است

بسیاری از پزشكان و كارشناسان سلامت، آلودگی هوای تهران را یكی از اصلی‌ترین دلیل‌های بروز سرطان در این شهر و عامل اصلی بروز سونامی سرطان عنوان می‌کنند كه برخی مدعی هستند در آینده‌ای نزدیك كشور را فرا خواهد گرفت.

نظر شما