شناسهٔ خبر: 30954 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در حاشیه بازدید معاون رئیس‌جمهوری از خط آهن در دست احداث قزوین- رشت مطرح شد:

۱۰ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال برای احداث خط آهن قزوین- رشت هزینه شده است/ تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در شبکه حمل و نقل

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: تاکنون ۱۰ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال اعتبار صرف ساخت خط آهن قزوین-رشت شده است، این در حالیست که به گفته وی با تکمیل کریدورهای اصلی جاده‌ای و ریلی در کشور و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، برای روان‌سازی تردد اقدام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، سعید محمدزاده در جریان بازدید معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از خط آهن در دست احداث قزوین- رشت افزود: برای تکمیل این مسیر ریلی به هفت هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار نیازمند هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: تاکنون ۸۰ کیلومتر از مسیر خط آهن قزوین- رشت ریل‌گذاری شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: مسیر یاد شده فاز نخست خط آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا محسوب می‌شود که مسیر ریلی داخل را به کشورهای همسایه شمالی متصل می‌سازد.

وی اظهار کرد: در این فاز از طرح یاد شده، هشت پیمانکار که همگی از پیمانکاران برجسته و مطرح کشور هستند مشغول به کار می‌باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: در کنار تأمین ریل و سوزن، جابجایی دکل‌های فشارقوی برق و تملک اراضی باقی‌مانده در بخشی از مسیر از جمله مهم‌ترین مشکلات است که امیدواریم با همراهی مسئولان کشوری و مدیران ارشد استان‌های قزوین و گیلان آن‌ها را از پیش رو برداریم.

این مقام مسئول گفت: برای عملیات تکمیل این طرح نیاز به وضع محدودیت‌های ترافیکی در کیلومتر ۵۵ آزادراه قزوین رشت داریم که در این رابطه همکاری مسئولان استان قزوین را نیازمندیم.

محمدزاده اظهار امیدواری کرد تا پایان امسال یا در نهایت اوایل سال آینده بتوان فاز اول این مسیر ریلی را به بهره‌برداری رساند و زیر حمل بار و مسافر قرار داد.

فاز نخست خط آهن قزوین- رشت- انزلی- آستارا حدفاصل قزوین تا رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر است.

با بهره‌برداری از این مسیر خط آهن جنوب به شمال کشور متصل می‌شود.

در این نشست توسط محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه بر تأمین مصالح مورد نیاز پیمانکاران خط آهن قزوین-رشت تأکید شد.

محمدزاده همچنین گفت: بر اساس طرح جامع حمل و نقل که در حال پیگیری و اجراست روان‌سازی تردد در محورهای جاده‌ای و ریلی در دستور کار وزارت ره و شهرسازی قرار دارد.

وی افزود: بر این اساس باید بتوانیم حمل و نقل را در داخل کریدورهایی که قوام دارند و شریان‌های حیاتی کشور هستند کنترل کنیم لذا توسعه زیرساخت‌ها در ادامه این کریدورها با جدیت دنبال می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مجموعه کارها و طراحی‌ها در این بخش باید به‌گونه‌ای باشد که حمل و نقل راحت و ایمن در کشور محقق شود.

وی بیان کرد: در طرح جامع حمل و نقل کشور کل شریان‌ها مدل شده‌اند و همه مقصد و مبدأها مشخص و مدل شده و جریان‌های حرکت موردتوجه قرار گرفته و در یک برنامه مدون لازم است تا همه حمل و نقل‌های باری و مسافری در این مسیرها روان شود.

محمدزاده یادآور شد: مهم‌ترین نکته این است که بتوان آزادراه‌ها را از حالت بن‌بست خارج کرد و مانند مدل شبکه حمل و نقل ریلی بار ترافیک را ازادراه‌ها کم کرد.

وی با اشاره به بازدید دکتر نوبخت از راه‌آهن قزوین به رشت اظهار داشت: این بازدید برای رفع موانع اجرا و تسریع در پروژه صورت گرفت و خوشبختانه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای تأمین اعتبار مورد نیاز طرح اطمینان دادند که می‌تواند سرعت پروژه را افزایش دهد.

محمدزاده در خصوص اهمیت اقتصاد حمل و نقل اظهار داشت: اقتصاد حمل و نقل بخشی از اقتصاد ملی است و در هر منطقه باید بر اساس وضعیت خاص آن منطقه نسبت به روش توسعه حمل و نقل، توسعه شبکه، اصلاح و تغییر و ایجاد کریدور جدید تصمیم گرفت.

بستر حضور بخش خصوصی در طرح‌های حمل و نقل مهیاست

وی از ضرورت مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح‌های حمل و نقلی خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی برای این‌که بتواند مشارکت بیشتری را در توسعه زیرساخت‌ها و زیربناهای حمل و نقل محقق کند بستر لازم را مهیا کرده و در سال‌های اخیر رویکرد جدی خود را در این حوزه نشان داده است.

محمدزاده اظهار داشت: مدل خوب و قابل قبولی که در کشور جا افتاده نوع مشارکت بخش خصوصی در ایجاد آزادراه‌هاست که نتایج بسیار خوبی داشته است.

وی تصریح کرد: البته مدل دیگری در حال پیگیری برای اجراست تا بتوانیم علاوه بر مشارکت مستقیم از روش‌هایی مانند «صندوق پروژه» امکان جذب بخش خصوصی در توسعه زیرساخت ریلی،  بزرگراهی و آزادراهی فراهم کنیم.

اولویت با راه‌های تأثیرگذار است

محمدزاده بیان کرد: امسال اولویت با پروژه‌هایی است که بیشترین تأثیر را در اصلاح حمل و نقل کشور دارند مانند کریدورهای اصلی که آن‌ها را موردتوجه جدی قرار خواهیم داد.

وی اضافه کرد: تسریع در پروژه‌های نیمه‌تمام از دیگر اولویت‌هایی است که امسال آن را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده مناسب از منابع موجود خود طرح‌ها را به‌سرعت تکمیل کنیم و به مرحله افتتاح برسانیم.

نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه روز جمعه به همراه سید آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن، فریدون همتی استاندار، محمدعلی نجفی استاندار گیلان، بهمن طاهرخانی و روح‌الله بابایی صالح نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از پروژه راه‌آهن قزوین به رشت بازدید کردند.

راه‌آهن قزوین به رشت به مسافت ۱۶۴ کیلومتر با ۱۰۸۷ میلیارد تومان اعتبار تاکنون بیش از ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است تا پایان امسال یا حداکثر اردیبهشت‌ماه سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

نظر شما