شناسهٔ خبر: 30955 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نوستالژی معماری در قهوه‌خانه‌های‌ اصفهان

قهوه خانه پلمپ قهوه‌خانه‌های شهر اصفهان با ابلاغیه نیروی انتظامی در حالی انجام می‌شود که شدت برخوردها نشانه اعتراض جمعی از شهروندان شهر است. گفته می‌شود، برخی از مردم اصفهان در تجمعی به این روند اعتراض کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، كسي باورش نمي‌شد كه خبر پلمب قهوه‌خانه‌هايي كه در اصفهان، قليان دست مشتري می‌دهند جدي باشد، اما ابلاغيه نيروي انتظامي، شوخي نداشت و يكان‌يكان قهوه‌خانه‌هاي قديمی‌ و جديد نصف‌جهان تعطيل شدند و شدت برخورد به حدي رسيد كه يكي دو ماه قبل، در تجمعي به اين روند اعتراض كردند.

شرق نوشت: ماجرا اما كمی‌ ريشه‌دارتر است؛ ممنوعيت سرو قليان در قهوه‌خانه‌ها، ابتدا به صورت پيشنهاد از طرف استانداري مطرح شده بود، اما قهوه‌خانه‌داران با آن مخالفت كردند و استدلالشان اين بود كه با فروش چاي و قهوه، نمی‌توانند خرج دكان خود را درآورند. درحالي‌كه آنها فكر می‌كردند تلاششان به نتيجه رسيده، هفته گذشته نيروي انتظامی‌ با ابلاغ دستورالعمل جدید اداره بهداشت برای فعالیت چایخانه‌ها در شهر اصفهان به این فروشگاه‌ها یادآوری کرده بود: «از این پس عرضه قلیان در چایخانه‌های این شهر ممنوع است و مجوز چایخانه‌ها تنها برای عرضه چای، دمنوش‌ها و دیگر نوشیدنی‌ها صادر می‌شود».

حال اما همه از اجراي اين طرح ناراضي هستند، نه به‌خاطر جمع‌آوري قليان‌ها- كه در ذات خود عمل پسنديده‌اي‌ است- بلكه به‌خاطر احتمال ازبين‌رفتن قهوه‌خانه‌هاي سنتي و تاريخي در يكي از توريستي‌ترين شهرهاي ايران. صاحب قهوه‌خانه تاريخي چاه حاج‌ميرزا تأييد می‌كند كه اين طرح اجرا شده و با قهوه‌خانه‌ها برخورد شديدي می‌شود. از سوي ديگر، مراد فتحي، يكي از قديمي‌هاي اصفهان و صاحب قهوه‌خانه می‌گويد چنين طرحي باعث می‌شود كه قليان و قليان‌كشيدن از فضاي قهوه‌خانه‌ها به سمت مراكز شهر و محل اجتماع مردم برود: «همين الان در حاشيه زاينده‌رود، افرادي هستند كه به صورت سيار قليان به مردم اجاره می‌دهند. اين تصويري نيست كه مسئولان دوست داشته باشند از يكي از تاريخي‌ترين شهرهاي ايران به مردم دنيا نشان دهند».

علي خدايي، نويسنده اصفهاني، هم كه اهل مصاحبه نيست، به موضوع بازتاب اين خبر در رسانه‌هاي محلي اصفهان اشاره می‌كند و می‌گويد با وجود اينكه به‌هيچ‌عنوان اهل قليان نبوده و نيست، اما اگر چنين طرحي به تعطيلي قهوه‌خانه‌ها و كافه‌هاي قديمی ‌شهرش بينجامد، نگران‌كننده است. استاد احمد اخوت هم كه معمولا از زير بار مصاحبه تلفني شانه خالي می‌كند، به ياد دارد در روزگار جواني، قهوه‌خانه‌هاي قديمی ‌شهر يكي از پاتوق‌هاي مهم هنرمندان، نويسندگان و جوانان بوده و نگران ازبين‌رفتن اين مكان‌هاست.

 او راست می‌گويد، اصفهان به يمن كافه‌ها و قهوه‌خانه‌هاي تاريخي‌اش، حق بزرگي بر گردن جنبش‌هاي روشنفكري و ادبيات و فرهنگ ايران معاصر دارد و حذف آنها درست مثل خالي‌كردن زاينده‌رود از آب است؛ اتفاقي كه چندماهي است در اصفهان افتاده و بوي لجن، جاي آب را در اين رودخانه هميشه جاري گرفته است./

برچسب‌ها:

نظر شما