شناسهٔ خبر: 31045 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

یك كارشناس حمل‌ونقل ریلی عنوان کرد:

توسعه جهشی قطارهای حومه‌ای با ۵ درصد هزینه آلودگی/ آلودگی هوا هر سال ۴۴۰۰ قربانی می‌گیرد

قطار حومه‌ای یك كارشناس حمل‌ونقل ریلی، گفت: كمتر از ۵ درصد هزینه ۸۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از آلودگی هوا می‌تواند توسعه جهشی در حوزه قطارهای حومه‌ای ایجاد كند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ محسن معیری، به لزوم كاهش ترافیك و آلودگی هوا با توسعه حمل‌ونقل ریلی تأكید كرد و گفت: آنچه امروز در شهرهای بزرگ و پایتخت ازنظر آلودگی هوا شاهد هستیم ناشی از عدم توجه به توسعه حمل‌ونقل ریلی و ناوگان عمومی حمل‌ونقلی در بخش شهری است.

وی ادامه داد: افزایش ترافیك شهرها و جاده‌ها و در كنار آن افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی از دستاوردهای عدم توسعه حمل‌ونقل ریلی است.

این كارشناس حمل‌ونقل ریلی افزود: علت اصلی مرگ‌ومیرهای غیرطبیعی در ایران به ترتیب تصادفات و مصرف گسترده مواد مخدر است؛ با مبنا قرار دادن این مسئله و محاسبه و مقایسه نرخ علت‌های مرگ در ایران با كل جهان این نتیجه مشاهده می‌شود كه احتمال مرگ براثر تصادفات رانندگی ۱.۷ برابر و براثر مصرف مواد مخدر ۲ برابر بیشتر از متوسط جهانی است.

معیری با اشاره به سهم ۸۶ درصدی جاده در میزان مرگ‌ومیر در بین انواع مدل‌های حمل‌ونقلی، گفت: میزان مرگ‌ومیر در ایران سالانه ۲۱ هزار نفر است كه اگر آمار كشته شدن ۱۸ هزار نفر در سوانح رانندگی در سال را مدنظر قرار دهیم نتیجه این می‌شود كه سوانح رانندگی سهم حدود ۸۶ درصدی در این رقم دارد كه تأمل‌برانگیز است.

وی ادامه داد: بررسی عوامل مرگ‌ومیر در ایران و جهان حائز این مطلب است كه معضل آلودگی هوا ازجمله شاخص‌های قابل‌توجه در رشد میزان مرگ به شمار می‌رود كه نه‌تنها در ایران كه در جهان نیز رتبه‌های بالایی به آن اختصاص داده‌شده است.
كارشناس حمل‌ونقل ریلی ادامه داد: بر اساس مستندات آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ‌ومیر در جهان است به‌این‌ترتیب كه از هر ۱۰ مرگ در جهان یك نفر بر اثر آلودگی هوا جان می‌بازد و در همین راستا ۵.۵ میلیون نفر از جان‌باختگان دنیا بر اثر صدمات ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

معیری به هزینه ۵ تریلیون دلاری آلودگی هوا طبق آ‌مار و مستندات اشاره كرد و گفت: برآوردهای اقتصادی بر آن است كه معضل یادشده ازنظر اقتصادی ۵ تریلیون دلار به اقتصاد جهان صدمه می‌زند.

وی ادامه داد: طبق مطالعات تطبیقی آلودگی هوا در ایران سالانه در شهر تهران بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا جان می‌بازند. هرچند این آمار هنوز از سوی نهادهای رسمی مورد تأیید قرار نگرفته است اما با در نظر داشتن متوسط این رقم در نمای كلی در سراسر كشور هزینه‌ای معادل ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال برمبنای قیمت دلار هزینه روی دست كشور می‌گذارد.

كارشناس حمل‌ونقل ریلی به فارس گفت: كارشناسان در خصوص رفع این مشكل مواردی مانند توسعه شبكه حمل‌ونقل عمومی، حذف تردد خودروهای شخصی و توسعه قطارهای حومه‌ای را پیشنهاد می‌دهند كه به نظر می‌رسد با توجه به رشد جمعیت كنونی و مشكلات ناشی از آن گسترش قطارهای حومه‌ای اثرات قابل‌قبول‌تری را در مقایسه با سایر راهكارها داشته باشد. به این دلیل كه از ابتدای راه‌اندازی این قطارها تاكنون در شهرهای حاشیه کلان‌شهرها به‌خصوص تهران در حال حاضر به گفته مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن این ابزار حمل‌ونقلی سالانه ۵ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌كند.

معیری ادامه داد: قطارهای حومه‌ای در كنار تعداد قابل‌توجهی مسافرانی كه جابه‌جا می‌كنند میزان سوخت كمتری نیاز دارد ضمن آنكه آلودگی زیست‌محیطی كمتری نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای ایجاد می‌كند

وی یادآور شد: میزان آلودگی ناوگان ریلی در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای در کلان‌شهری مثل تهران كمتر از ۰.۳ درصد است.

كارشناس حمل‌ونقل ریلی تأكید كرد: با اختصاص رقمی كمتر از ۵ درصد هزینه ۸۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از آلودگی هوا می‌توان نسبت به توسعه جهشی در حوزه قطارهای حومه‌ای كل كشور اقدام كرد كه با این تفاوت هزینه‌ها جا دارد متولیان و تصمیم‌گیرندگان مسئول با نگاهی جامع‌تر به این آمار و ارقام بنگرند.

نظر شما