شناسهٔ خبر: 3111 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

محمد سعيد ايزدي خبر داد

دولت و شهرداری بسته‌های تشویقی در اختیار مردم قرار دهند

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت به شهرداری کمک کند تا بتواند بسته‌های تشویقی در اختیار مردم قرار دهد، گفت: ستاد ملی احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده تشکیل می‌شود.

دكتر محمد سعید ایزدی با اشاره به نقش دولت و شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده به فارس گفت: بیش از 130 هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده در سطح کشور وجود دارد که بیش از یک سوم جمعیت کشور را در خود جای داده است، پس این جمعیت ساکن در بافت ناکارآمد و فرسوده نشان می‌دهد که باید به طور جدی به مقوله نوسازی بافت فرسوده پرداخت.

ایزدی ادامه داد: تمام دستگاه‌هایی که به نوعی دست اندرکار توسعه شهر هستند، بر ضرورت توجه به مقوله بهسازی و نوسازی اتفاق نظر دارند که نشانه آن همین مصوبه اخیر دولت مبنی بر تشکیل ستاد ملی نوسازی بافت‌های فرسوده به ریاست رئیس جمهور و عضویت شهردار تهران است.
به گفته وی، سازمان نوسازی شهر تهران، دبیرخانه این ستاد را برعهده خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید به نابسامانی‌ ساخت و ساز و بافت‌های فرسوده توجه ویژه‌ای داشته باشیم و برای ساماندهی آنها برنامه‌ریزی کنیم، تاکید کرد: با یک هم افزایی و همگرایی در بین دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط می توانیم از همه امکانات و پتانسیل‌های موجود در بهبود شرایط زندگی در بافت‌های فرسوده استفاده کرد.

ایزدی خواستار کنترل ، نظارت و افزایش ارتقاء کیفیت در ساخت و ساز در محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی شهری شد و گفت: حمایت دولت در محلات هدف بازآفرینی شهری و از سوی دیگر سرمایه‌های ساکنان که در امر نوسازی مشارکت می‌کنند ، نباید به خاطر بی دقتی  در ساخت و ساز ها  از بین برود.

وی  با اشاره به اینکه بحث بافت های  فرسوده و تعبیر امروزی محدوده ها و محلات  بازآفرینی شهری  ناشی از  سرعت شتابان شهرنشینی ، جابجایی جمعیت شهری و نارکارآمدی نظام برنامه ریزی شهری  است گفت: بافت های  هدف بهسازی و نوسازی شهری  به پنج دسته تقسیم می شوند که اولی بافت های تاریخی هستند.

وی افزود:بافت های تاریخی با وسعت در حدود  21 هکتار  در کشور  محدوده ها و محلاتی هستند که از توسعه شهری عقب افتاده اند و ساکنان دیگری در این مناطق اسکان پیدا کرده‌اند که البته این مناطق به دلیل تاریخی بودن به عنوان ثروتهای شهر ها محسوب می شوند.

ایزدی خاطر نشان کرد:دومین بافت هدف بافت‌های حاشیه نشین و یا به عبارت دیگر سکونت گاههای غیررسمی با وسعت 54 هزار هکتار هستند.

وی افزود: این بافت ها و محدوده ها خارج از برنامه رسمی توسعه شهری شکل گرفته اند که ساکنان آن با مسائل و مشکلات زیادی روبرو هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: محدوده ناکارآمدی بافت میانی مراکز شهر سومین بافت هدف بهسازی محسوب می شوند که این بافت های نه تاریخی  هستند و نه غیررسمی بلکه بافت های در مراکز شهر ها با وسعت 54 هزار هکتار شناسایی شده اند.

وی افزود: به هر حال دولت و شهرداری باید برای تحقق مشارکت مردمی در نوسازی به کمک یکدیگر بیایند، دولت به شهرداری کمک کند تا شهرداری بتواند بسته های تشویقی را برای نوسازی بافت های فرسوده در اختیار مردم قرار دهد.

نظر شما