شناسهٔ خبر: 3112 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

آزاد راه تهران- شمال؛ راه رهایی کرج از ترافیک

اتوبان کرج نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، بهترین راه حل ترافیک راه‌های استان البرز را توزیع ترافیک در محورهای دیگر دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روزنامه ایران، استان البرز از شاهراه‌های ارتباطی کشور است و در روزهای خاصی از سال به دلیل تعطیلات با حجم بالایی از خودروها و در نتیجه ترافیک سنگین در جاده‌ها روبه‌روست. همچنین از آنجا که شهر کرج شهری خوابگاهی نیز به حساب می‌آید، تردد همزمان خودروها در ساعاتی خاص در ورودی شهر کرج به معضلی تبدیل شده که برای شهروندان مشکلات زیادی را به وجود آورده است و ضرورت اتخاذ تصمیمی صحیح برای حل این مشکل، از اولویت‌های مهم شهر محسوب می‌شود.

«محمدجواد کولیوند»، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، بهترین راه حل ترافیک راه‌های استان البرز را توزیع ترافیک می‌داند و می‌گوید: در جلساتی که با دولت، استاندار و مدیران کل استان داشتیم، به این جمع‌‌بندی رسیدیم که منطقی‌ترین راه برای استان این است که فاز اول اتوبان تهران - شمال، تا سال ۹۴ به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار داشت: درصورت تکمیل فاز اول اتوبان تهران- شمال، دیگر کسانی که از تهران قصد حرکت به سمت چالوس را دارند، نیازی نیست که وارد کرج شوند چرا که می‌توانند به صورت مستقیم از اتوبان تا شهرستانک بروند و از آنجا وارد جاده چالوس شوند.

کولیوند از آماده شدن ۷۰ درصد فاز اول اتوبان تهران - شمال خبر داد و گفت: ۳۰ درصد باقی مانده این اتوبان تا سال ۹۴ به بهره‌برداری می‌رسد و می‌تواند تأثیر بسیاری زیادی بر ترافیک کرج داشته باشد.

 وی در ادامه از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان به فاز ۲ و۳ اتوبان تهران-شمال که از «شهرستانک» تا «مرزن آباد» است، خبر داد و اظهار داشت: این بدان معنی است که برای هر کیلومتر، یک میلیارد تومان اعتبار اختصاص تعلق گرفته. با این مبلغ می‌توانیم در قسمت‌هایی جاده را تعریض کنیم تا حرکت سهل شود، زیرا ایجاد تونل به دلیل هزینه بالا در حال حاضر عملی نیست. نماینده مردم کرج در مجلس، اتمام اتوبان همت را یکی دیگر از راه‌های حل‌های ترافیک ورودی کرج دانست و افزود: اتوبان شهید همت در حال حاضر به «کلاک» رسیده است.

 وی در ادامه تصریح کرد: برای اتصال اتوبان شهید همت به میدان امام حسین(ع)، باید یک تونل ۶۰۰ متری و یک پل روی رودخانه ساخته شود. پیشنهاد ما برای سرعت در انجام کار، ساخت کنار گذر بوده زیرا در صورت ساخت تونل باز هم نیاز به کنار گذر داریم و در حال حاضر ساخت تونل با توجه به هزینه بالای آن، امکانپذیر نیست.

کولیوند، با اشاره به اینکه اتوبان همت برای تکمیل نیاز به حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد، اظهار داشت: دولت درحال حاضر نمی‌تواند این هزینه را تأمین کند و توانسته تنها ۱۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ برای این طرح اختصاص دهد.

دوطبقه کردن اتوبان

سرهنگ رضا اکبری، رئیس پلیس راه استان البرز، نیز ترافیک سنگین اتوبان کرج - تهران و بالعکس، بخصوص در محدوده پل «کلاک» را به قیف تشبیه کرد و گفت: ما چهارراه اصلی و شریانی برای اتصال تهران به کرج شامل جاده قدیم، جاده مخصوص، اتوبان همت و آزاد راه تهران – کرج را داریم که همه آنها در محدوده پل «کلاک» قطع و سرریز اتوبان می‌شوند، بنابراین طبیعی است که این حجم از تردد در این نقطه دچار پس زدگی و ترافیک سنگین شوند.

وی در ادامه افزود: البته طرح تعریض در بخش‌هایی از اتوبان تهران - کرج انجام شد و چون تکمیل نشده در واقع ترافیک طولی به عرضی تبدیل شده است، به همین دلیل طرح‌هایی برای کم شدن از بار ترافیک پیشنهاد شد.

اکبری راه حل دوم کنترل ترافیک ورودی کرج را طرح دو طبقه کردن اتوبان از محدوده «کلاک» تا پل «حصارک» دانست و گفت: با ساخت این اتوبان خودروهایی که قرار نیست وارد کرج شوند می‌توانند از روی پل عبور کرده و از ترافیک اتوبان هم کاسته شود. راه سوم نیز ایجاد کمربندی است.

وی در پایان تأکید کرد: اجرای همه این روش‌ها به اراده و عزم جدی و ملی نیاز دارد، ضمن اینکه آمارها نشان می‌دهد که ۶۰ درصد تردد خودروها در آزاد راه تهران - کرج جذب شهرستان کرج می‌شوند./

نظر شما