شناسهٔ خبر: 31125 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رویدادهای حوره هوایی در هفته‌ای که گذشت:

ادامه حمایت جامعه جهانی از لغو تحریم‌های هوایی/ برجام مانع بزرگی برای لغو قرارداد خرید هواپیما خواهد بود/ صدور بيش از ۱۰۰۰ مجوز پرواز ويژه ايام اربعين حسينی به مقصد عراق

ایرباس 380 در آشیانه همزمان با مخالفت دولت کنونی آمریکا با تصویب طرحی‌ در کنگره این کشورکه پشتیبانی مالی بانک‌های آمریکایی از فروش هواپیما به ایران را ممنوع می‌کند،رویترز از صدور مجوز آمریکا برای فروش ۱۰۶ فروند هواپیمای ایرباس به ایران خبر می دهد و در‌عین حال مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید: شخصا ضامن اجرای کامل برجام از سوی تمام طرف‌ها هستم و آمریکا نمی‌تواند یک طرفه آن را لغو کند.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: همزمان با پایان دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما و آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ نامزد برنده  جمهوری خواهان در یکی از جنجالی ترین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حرف و حدیت ها بر سر چگونگی اجرای برجام و انجام قراردادهای بزرگ مالی و بانکی زیر سایه مهم ترین توافق جامعه جهانی و ایران شدت میگیرد. در این بین  به نظر می رسد که موضوع خرید هواپیما بیش از سایر موضوعات خود را به تصمیمات مهمان جدید کاخ سفید گره زده است. گمانه زنی رسانه ها اما و اگرهای نهایی شدن قرارداد خرید هواپیما را بیش از گذشته پررنگ کرده است و با این وجود مذاکره کنندگان خرید هواپیما در ایران نظر دیگری دارند و از ادامه مذاکرات در فضایی دور از گمانه زنی های رسانه ای خبر می دهند.

روز سه شنبه هفته ی گذشته،​رویترز از صدور مجوز فروش ۱۰۶ فروند هواپیمای ایرباس به ایران خبر داد. ایرباس هم این خبر را تائید کرد و گفت که گفت‌وگو برای نهایی کردن مفاد قرارداد در جریان است. با این حال دیوید مورتلوک، مقام سابق کاخ سفید در امور تحریم‌ها، همان روز در این باره گفت که در هر لحظه‌ای می‌توان مجوزها را باطل کرد، مگر در بازه زمانی‌ای که در قانون اعلام شده است، که آن تعداد بسیار اندک خواهد بودبا این حال، رویترز نوشته است که چنین اقدامی با مخالفت کشورهای امضاکننده برجام مواجه شده و آن‌ها احتمالا این اقدام را نقض توافق هسته‌ای محسوب خواهندکرد.

موضوعی که تنها چند روز بعد از انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا مورد تاکید فدریکا موگرینی قرار گرفت:مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پیروزی ترامپ ضمن حمایت از برجام گفت که «شخصا ضامن  اجرای کامل برجام از سوی تمام طرف‌ها هستم و آمریکا نمی‌تواند یک طرفه آن را لغو کند.

اهم اخبار حوزه هوایی طی هفته گذشته را در زیر مرور می کنیم.

چراغ سبز وزارت خزانه داری آمریکا برای فروش ۱۰۶ هواپیمای ایرباس به ایران

رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت که وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش ۱۰۶ هواپیمای تجاری شرکت فرانسوی ایرباس به ایران را صادر کرده است.دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا مجوز فروش بیش از یکصد فروند هواپیمای ایرباس را به ایران را روز دوشنبه صادر کرده است.

همچنین اداره کنترل دارایی‌های خارجی بخش خزانه‌داری آمریکا، مجوز لازم برای خرید ۱۰۶ فروند هواپیمای ایرباس را صادر کرده است؛ اگرچه هواپیمای ایرباس فرانسوی است و در این کشور تولید می‌شود؛ اما به دلیل اینکه حداقل ۱۰ درصد از قطعات آن آمریکایی هستند، در صورت فروش به ایران باید مجوز لازم از آمریکا را دریافت کنند.

نظر ایرباس در خصوص فروش هواپیما به ایران تغییر نکرده است

در شرایطی که برخی خبرگزاری‌های خارجی از بلاتکلیفی سازندگان هواپیما در خصوص اجرایی شدن توافق فروش هواپیما به ایران سخن می‌گویند، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که تا این زمان اروپایی‌ها و مقامات رسمی ایرباس هیچ‌گونه واکنش منفی درباره قرارداد فروش هواپیما به ایران از خود نشان نداده‌اند و من هیچ اظهارنظر رسمی در این خصوص نشنیده‌ام.

اصغر فخریه کاشان همچنین گفت: طبق روال گذشته روز دوشنبه (دیروز) نمایندگان ایرباس برای مذاکره پیرامون جزئیات قرارداد وارد تهران می‌شوند و سطح این هیأت هیچ تفاوتی نسبت به گذشته نکرده است. وی تأکید کرد: درصورتی‌که نظر ایرباس در خصوص این قرارداد تغییر کرده بود برای انجام مذاکرات به تهران سفر نمی‌کردند.

وی با اشاره به موضع‌گیری متفاوت اروپا و امریکا در خصوص همکاری با ایران اظهار کرد: اینکه شرکت امریکایی بوئینگ با سیاست‌های احتمالی دولت جدید این کشور برای نقض توافق‌های فروش هواپیما به ایران موافقت کند شاید طبیعی باشد ولی نظر اروپایی‌ها با آن کاملاً متفاوت است.

تأمین مالی خرید ۷۷ فروند «ایرباس» نهایی شد

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره نتایج مذاکره با مقامات ایرباس، گفت: هم‌اکنون قرارداد خرید ۱۱۲ فروند هواپیمای ایرباس نهایی شده و آماده امضاست..

وی همچنین درباره نحوه تأمین مالی این قرارداد اضافه کرد: طبق قرارداد اولیه روش خرید هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک بلندمدت است. درهمین زمینه موفق شدیم با یک شرکت لیزینگ بین‌المللی برای تأمین مالی خرید ۷۷ فروند ایرباس به توافق نهایی برسیم.

فخریه کاشان تصریح کرد: برای تأمین مالی تعداد باقی مانده هواپیماهای ایرباس نیز به اندازه کافی فرصت باقی است و به راحتی می‌توانیم برای تأمین مالی آن اقدام کنیم.

هیچ اتفاق جدیدی برای ادامه مذاکرات نیفتاده است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داده است که هیچ اتفاق جدیدی برای ادامه مذاکرات نیفتاده است و درعین حال گفته است:قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس مراحل نهایی خود را می گذراند.

عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر دولت آمریکا را تهدیدی برای قراردادهای خرید هواپیما از شرکت های بویینگ و ایرباس می دانید؟، گفت: معتقدم الان برای قضاوت در این باره زود است و باید کمی صبور باشیم.

وی افزود: آنچه درحال حاضر در جریان است، ادامه روند گذشته است و هیچ اتفاق جدیدی برای ادامه مذاکرات نیفتاده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس مراحل نهایی خود را می گذراند، تاکید کرد: مذاکرات با شرکت هواپیماساز بویینگ هم ادامه دارد. باید منتظر اعلام مواضع شرکت‌ها  به طور رسمی باشیم.

نیاز به توسعه فرودگاهی در برخی استان ها/تاکید بر ضرورت خرید هواپیما

عابدزاده درعین حال بر ضرورت خرید هواپیما تاکید کرد و گفت: با توجه به پهناوربودن ایران، هنوز برخی از مناطق نیازمند ساخت فرودگاه هستند و استان‌های بزرگی در کشور وجود داشته که هنوز به میزان کافی فرودگاه ندارند، به عنوان نمونه برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان نیاز به تاسیس فرودگاه و یا توسعه فرودگاهی دارند.

وی افزود: بر این اساس، با توجه به اهمیت و ضرورت توسعه اقتصادی و سیاست اقتصادی دولت، برخی استان‌ها نیازمند توسعه فرودگاهی هستند که سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را مدنظر قرار می‌دهد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، ادامه داد: شرکت فرودگاهها و استانداران برخی استان‌ها بر اساس نیاز منطقه، درخواست‌های مختلفی برای ساخت فرودگاه ارائه می‌دهند که سازمان هواپیمایی کشوری این درخواست را از نظر تکنیکی و فنی مورد بررسی قرار داده و تلاش می‌کند تا نیاز استان‌ها را مورد توجه قرار دهد.

عابدزاده ادامه داد: درعین حال در میان فرودگاه‌های مختلف کشور، تنها فعالیت تعدادی از آنها، صرفه اقتصادی دارد و سیاست سازمان هواپیمایی کشوری بر این است که زیان‌ده بودن این فرودگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر فعال شدن، سوددهی هم داشته باشند تا از این طریق، اعتماد سرمایه‌گذاران برای ساخت فرودگاه‌های جدید بیشتر شود.

صدور بيش از ۱۰۰۰ مجوز پرواز ويژه ايام اربعين حسينی به مقصد عراق

همزمان مراسم اربعین امام حسین انجام پروازهای زیارتی را به حداکثر خود رساند و بخش مهمی از اخبار هوایی را به این موضوع اختصاص داد.

معاون هوانوردی و اموربين‌الملل سازمان هواپيمايی كشوری از صدور بيش از ۱۰۰۰ مجوز پرواز ويژه ايام اربعين حسينی به مقصد عراق خبر داد.

مرتضی دهقان با بيان اين مطلب كه عمليات پروازهای اربعين حسينی امسال از ۲۲ آبان آغاز و تا ۶ آذرماه ادامه دارد، افزود: سازمان هواپيمايی كشوری در راستای لزوم برنامه ريزی و هماهنگی پروازهای عتبات عاليات در اين ايام با تشكيل جلسات متعدد با انجمن صنفی شركت های هواپيمايی و مديران بازرگانی آن شركت ها دستورالعمل ابلاغی نرخ فروش بليت پروازهای نجف اشرف و بغداد در ايام اربعين را اعلام كرد.

وی افزود: سازمان هواپيمايی كشوری برای اين ايام در مجموع ۱۰۱۵ مجوز پرواز صادر كرد كه از اين تعداد ۸۳۰ مجوز پرواز برنامه ای و فوق العاده برای شركت های هواپيمايی داخلی و ۱۸۵ مجوز برنامه ای و فوق العاده پرواز برای شركت های هواپيمايی عراقی به مقصد نجف و بغداد صادر شده است.

آمار پروازها به مقصد نجف رو به افزایش است

بر اساس اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری،پروازهای فرودگاه امام خمینی به مقصد نجف و بغداد و باالعكس روزانه ۱۲۰ سورتی پرواز است كه اين تعداد در روزهای آينده به ۱۴۰سورتی پرواز ( ۷۰ پرواز رفت و برگشت ) خواهد رسید.

مدير روابط عمومی سازمان هواپيماييی كشوری، گفت: پروازهای فرودگاه امام خمینی به مقصد نجف و بغداد و باالعكس روزانه ۱۲۰ سورتی پرواز است كه به نظر می رسد اين تعداد در روزهای آينده به ۱۴۰سورتی پرواز ( ۷۰ پرواز رفت و برگشت ) برسد.

جعفرزاده علت بعضی از تاخيرات پروازهای نجف - تهران و شهرستانها را وضعيت بد جوی يكی دو روز گذشته دانست و گفت: اين وضعيت باعث شده كه بعضی از پروازها كه مقصدشان به شهرستانها بوده با تاخير انجام شود و بصورت انعكاسی تاثيراتی در بعضی از پروازهای بازگشت از نجف داشته باشد.

خدمات ویژه ایرلاین‌ها به زائران اربعین

معاون وزیر راه و شهرسازی از ارائه خدمات ویژه شرکت‌های هواپیمایی به زائران اربعین خبرداد و گفت: طبق قرارداد ایرلاین‌ها هر مسافری که از پرواز خود جا ماند می‌تواند از پرواز بعدی یک ایرلاین دیگر به صورت رایگان استفاده کند.

علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، با اشاره به ارائه خدمات ویژه از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی در ایام اربعین گفت: برای این ایام، ایرلاین‌ها قراردادی منعقد کرده‌اند که خدمات پشتیبان به یکدیگر ارائه دهند که یکی از این خدمات، پذیرش مسافران جا مانده از پرواز است.

این عرف بین‌المللی است که ایرلاین‌ها با یکدیگر قرارداد منعقد می کنند که چه در پروازهای بین المللی و  چه در پروازهای داخلی خدمات پشتیبانی به یکدیگر ارائه دهند.

عابدزاده با اشاره به این خدمات ویژه گفت: این خدمات می تواند تامین هواپیمای جایگزین و پشتیبان پرواز باشد و یا اینکه ایرلاین ها مسافران یکدیگر را در شرایط مختلف می پذیرند.

نظر شما