شناسهٔ خبر: 31397 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری ابلاغ شد؛

جزئیات مصوبه شورای‌عالی درباره مغایرت اساسی اراضی پادگان ساری/ پادگان شهید فرامرزی ساری فضای‌سبز می شود

پیروز حناچی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مغایرت اراضی پادگان شهید فرامرزی ساری را که در طرح جامع مصوب، فضای سبز دیده شده، مورد بررسی مجدد قرار داد و در آخرین مصوبه خود، در دو بند موضوع تغییر کاربری پادگان به فضای سبز برای استفاده عمومی را به استاندار مازندران ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به دبیری پیروز حناچی، مغایرت اساسی اراضی پادگان شهید فرامرزی ساری را نسبت به طرح جامع مصوب مورد بررسی قرار داد و بر اساس آن با تاکید بر آنکه پادگان باید بر اساس طرح جامع به فضای سبز برای استفاده عموم تغییر یابد، اتخاذ تصمیم کرد.

مصوبه شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران مورخ ۹۵.۶.۲۹ درباره آخرین تصمیمات برای پادگان شهید فرامرزی ساری با تاکید بر تبدیل پادگان به فضای سبز بر اساس طرح جامع مصوب و شنیدن توصیحات مراجع استانی و بحث و تبادل نظر در مورد آن، به شرح زیر است؛

۱- شورای عالي با توجه به موقعيت ویژه پادگان به عنوان يكي از معدود فرصت‌های باقيمانده با امكان ايجاد فضاي سبز عمومي با مقياس شهري و همچنين با در نظر گرفتن پی گيری های متعدد قبلي برای جلوگيري از خرد شدن اين فضا، از سوي مقامات محلي و مردم ساري و اقبال اجتماعي شهروندان و تشكل‌هاي مردم نهاد، كماكان تبديل مكان مذكور را به يك فضاي سبز يكپارچه قابل استفاده عموم شهروندان، بهترين گزينه ممكن اعلام نموده و نظر به گزارش مقامات استان مبنی بر آمادگی مالك فعلی برای فروش اين اراضی، تاكيد می نمايد كه كل اراضي پادگان با مشاركت مديريت شهری، مسئولين استانی، نمايندگان محترم مجلس، نهادهای مدنی و عموم شهروندان فهيم خريداری و تملك شده و بصورت يكپارچه به فضای سبز عمومی اختصاص يابد.

۲- در صورت عدم امكان تملك كل پهنه پادگان (به تصديق و تاييد استاندار محترم) طرح پيشنهادی كليت پادگان در مقياس طراحی شهری، در اسرع وقت و با رعايت الزامات زير جهت طي مراحل بررسي به كميته فني شماره ۳ شوراي عالی شهرسازی و معماري ارسال شود. كميته موظف است در كوتاه‌ترين زمان ممكن نتيجه بررسی خويش را به شورا اعلام نمايد.

الف - حداكثر فضای سبز در طرح لحاظ شود.

ب - درجهت رعايت قانون منع فروش، از استقرار هرگونه كاربری مسكونی در سهم مالك پرهيز شود.

ج - تراكم مجاز براي اراضی سهم مالك بر مبنای حداكثر ضوابط تراكمی طرح جامع تعيين می شود.

د- درصورت تامين فضاهای خدمات غيرانتفاعی (شامل آموزشی، درمانی، ورزشی، مذهبی و ...) حداكثر۲۰ درصد به تراكم مجاز طرح افزوده شود.

ه - در قسمت فضاي سبز سهم شهرداري، تعداد كاربري صرفا احداثات بر روي بناهاي موجود (با رعايت ملاحظات ميراث فرهنگي) و تنها با فعاليت‌هاي فرهنگي و هماهنگ با كاربري پارك فضاي سبز عمومي انجام و هرگونه بارگذاري تجاري و ساير كاربري‌هاي انتفاعي ممنوع شود.

و- تاثير و هم پيوندي طرح بر بافت وفضاهاي پيراموني با تاكيد بر اثرات آن بر شبكه دسترسي و نيز پيش بيني پاركينگ‌هاي مورد نياز ارزيابي، بررسي و ارائه شود.

ز- حداكثر ايفاي نقش در ارتقاء كيفيت زندگي و بهبود شرايط فضاهاي عمومي در شهر ساري به عنوان راهبرد طرح لحاظ شود. /

نظر شما