شناسهٔ خبر: 31440 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

برخورد دو قطار مسافربری در بلاک گرداب- هفتخوان/ معرفی مقصران حادثه از سوی کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن/ استعفای مدیرعامل راه‌آهن و پاسخ وزیر راه به استعفا/ جزئیات سفر آخوندی به تبریز

تصادف قطار دغدغه حل ریشه‌ای این مصائب دردناک اولویت مسئولان باشد، دستور روحانی برای بررسی دلایل وقوع حادثه برخورد دو قطار مسافربری، مسئول بخش CTC شاهرود و راننده لکوموتیو دوم مسئول وقوع حادثه ریلی محور دامغان- سمنان، ۹۲ مصدوم حادثه ریلی هفتخوان ترخیص شدند، وزارت راه و شهرسازی را از ریل اصلی خارج نکنید، نیز مهمترین عناوین حزوه ریلی در هفته گذشته به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در ساعت ۷:۲۲ صبح روز ۹۵/۹/۵، قطار مسافری سمنان - مشهد شماره ۳۲۴۲ (متشکل از لکوموتیو شماره ۱۵۵۷ و ۵ دستگاه سالن مسافری) در بلاک گرداب - هفتخوان (کیلومتر ۲۹۱) به انتهای قطار مسافری تبریز - مشهد شماره ۴۸۰۲ (متشکل از لکوموتیو شماره ۱۶۲۲ و ۱۳ دستگاه سالن مسافری) که به دلیل مشکلات ناشی از برودت هوای سرد و ترمز خود به خودی قطار متوقف شده بود، برخورد می کند که  در این حادثه متاسفانه تعدادی از مسافرین و مامورین قطار جان خود را از دست داده و تعدادی از مسافرین نیز دچار مصدومیت می‌شوند. دراین سانحه لکوموتیو ۱۵۵۷ از خط خارج ، واژگون شده و دچار حریق می شود و سه سالن انتهایی قطار تبریز- مشهد و ۵ سالن قطار سمنان- مشهد نیز دچار حریق می‌شوند و هر دو بلاک زوج و فرد مسدود می شوند.

در زیر علاوه بر اظهارات مقامات ارشد نظام و دولت جزئیات سانحه تصادم دو قطار مسافربری در نزدیکی ایستگاه هفتخوان  را مرور می کنیم:

برای دیدن همه خبرهای سانحه ریلی و سفر وزیر راه و شهرسازی به تبریز اینجا کلیک کنید.

دغدغه حل ریشه‌ای این مصائب دردناک اولویت مسئولان باشد

رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی شهادت ده‌ها نفر از زایران حضرت سید الشهداء(ع) در عراق و جان باختن جمعی از مسافران و زایران حضرت امام رضا(ع) را تسلیت گفتند و تاکید کردند که دغدغه حل ریشه‌ای این مصائب دردناک اولویت مسئولان باشد.

دستور روحانی برای بررسی دلایل وقوع حادثه برخورد دو قطار مسافربری

رییس جمهوری به دنبال سانحه دردناک برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان که منجر به جان باختن و مصدومیت تعدادی از هموطنان عزیزمان و از جمله پرسنل خدوم راه‌آهن گردید، در نامه ای به جهانگیری معاون اول خود خواهان بررسی و اعلام دلایل وقوع این حادثه تلخ و معرفی مقصرین احتمالی و بکارگیری تمام اقدامات لازم برای درمان سریعتر مصدومان شد.

معاون اول رییس جمهوری، جان باختن تعدادی از هموطنان در سانحه برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان را تسلیت گفت و تاکید کرد: اطمینان می دهم با بررسی دقیق، فوری و همه جانبه موضوع، با عوامل و مقصران احتمالی بروز این حادثه ناگوار، برخورد جدی خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی ضمن بازدید از محل و مصدومان حادثه از تشکیل کمیسیون بررسی سوانح در راه‌آهن جهت پیگیری علت سانحه خبر داد و گفت: تمام صحبت‌هایی که بین لوکوموتیوران و مرکز کنترل صورت می‌گیرد همه به صورت ضبط شده وجود دارد که قطعا باید جهت پیدا کردن علت حادثه از نوار پیاده شود تا ببینیم چه گفت‌وگو و علائمی بین افراد مبادله شده است.

مسئول بخش CTC شاهرود و راننده لکوموتیو دوم مسئول وقوع حادثه ریلی محور دامغان- سمنان

حسین عاشوری رئیس کمیسیون سوانح راه آهن در بررسی‌های اولیه این کمیسیون اظهار داشت: فردی که در بخش CTC شاهرود مستقر بوده به دلیل اشتباه محرز به قطار اجازه می دهد که قطار از حالت مکانیزه خارج شود و به صورت سیستم دستی به حرکت خود ادامه دهد. در ادامه لکوموتیوران نیز اشتباه دوم را مرتکب شده که با مرکز کنترل ترافیک راه‌آهن هماهنگی نکرده بود.

وی تاکید کرد: تردیدی در نقش عوامل انسانی در وقوع این حادثه نیست اما سایر عوامل نیز نیاز به بررسی دارد.

استعفای مدیرعامل راه آهن

محسن‌ پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن جمهوری اسلامی و معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که تقصیر یا مشکلات به وجود آمده به عهده عوامل انسانی بوده که در این حادثه تصمیماتی اشتباه گرفته بودند، اظهار کرد: با این وجود مدیران باید مسئولیت خود را در قبال این اتفاقات بر عهده بگیرند و از این رو بنده برای عمل کردن به مسئولیت اجتماعی خود ضمن عذرخواهی از مردم شریف ایران به دلیل این حادثه تلخ رسماً از سمت خود استعفا می‌دهم. این استعفا از سوی دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز پذیرفته شده است.

مدیرعامل مستعفی شرکت راه‌آهن افزود: براي اينكه نشان دهم مديران كشور مسؤوليت خود را می شناسند و خطای پرسنل تحت پوشش آنها بالاخره متوجه مديران ارشد سازمان ها نيز می شود و در اين مواقع مسئوليت اجتماعی خود را می پذيرند استعفاي خود را اعلام كردم.

پاسخ آخوندی به استعفای پورسیدآقایی

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در پی حادثه دلخراش برخورد دو قطار در ایستگاه هفت‌خوان سمنان استعفا داد و وزیر راه و شهرسازی نیز با صدور نامه‌ای به پورسیدآقایی، استعفای وی را پذیرفت.

این اقدام شما به عنوان یک کار مسئولانه و به منظور همدردی با مردم شریف ایران در تاریخ حوادث ایران ثبت خواهد شد. اینجانب نیک می‌دانم که در این دوران که دولت در تنگنای سخت اقتصادی و در خشکسالی منابع مالی قرار دارد، جنابعالی، سایر مدیران و کارکنان سخت کوش و زحمت‌کش راه‌آهن از هیچ کوششی برای توسعه صنعت ریلی کشور فروگذار نکرده‌اید.

در این ارتباط، گزارش‌های توسعه شبکه، ارتقا و بهبود زیرساخت‌های فرسوده، بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و خودکاری سازی تا سطح وسیعی از سیستم سیروحرکت، بهره‌برداری و ایمنی قطارها و همچنین نوسازی ناوگان بطور مداوم در اختیار مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. لیکن چه می‌توان کرد که اینک تمام آن موفقیت‌ها تحت‌الشعاع این حادثه غمبار قرار گرفته است. در هر صورت، باید آنچه در توان داریم بکار گیریم و با بکارگیری تمام ظرفیت دولت و همچنین تمام ظرفیت علمی و حرفه‌ای در جهت ارتقا و ایجاد ایمنی صد درصدی بکوشیم.

۹۲ مصدوم حادثه ریلی هفتخوان ترخیص شدند

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن با اشاره به آخرین وضعیت مسافران و بازماندگان حادثه برخورد دو قطار مسافربری در محور سمنان-دامغان اظهار داشت: از مجموع ۴۳۲ مسافر قطار تبریز- مشهد و نزدیک به ۱۱۷ مسافر سمنان- مشهد، ۱۰۳ مصدوم برجای ماند که طی دو روز گذشته تا این لحظه به غیر از ۱۱ نفر سایر مصودمان مرخص شده اند.

وی با اشاره به تعداد مصدومان به تفکیک قطارها خاطرنشان کرد: از مجموع ۱۱ مسافر باقیمانده از مصدومان در بیمارستان، ۸ مسافر مربوط به قطار تبریز-مشهد و ۳ مسافر مربوط به قطار سمنان-مشهد هستند. همچنین دو نفر از مجموع ۱۱ مصدوم این حادثه نیز ماموران راه‌آهن هستند.

در همین رابطه تعدادی ازنمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به این سانحه واکنش های مختلفی نشان دادند اما همگی بر نقش عامل انسانی در بروز این سانحه متفق القول بودند اما اظهارات تعدادی از آن‌ها را از جهات دیگر مرور می کنیم:

نباید از روی احساسات عمل کرد

لاهوتی با تاکید بر اینکه حادثه ریلی جمعه گذشته در شاهرود نتیجه سهل‌انگاری دولت نبوده است، گفت: باید به موضوع فرسودگی ناوگان توجه ویژه‌ای داشته باشیم. موضوعی که در چند سال گذشته وزیر راه و شهرسازی نسبت به آن هشدار داده بود.

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که ناوگان ریلی کشورمان بسیار فرسوده است و منابع دولتی هم اجازه نوسازی ناوگان را به دولت نداده است هرچند در این مدت دولت یازدهم و وزارت راه و شهرسازی اقدامات قابل توجهی جهت نوسازی ناوگان ریلی انجام داده است.

عذرخواهی وزیر و استعفای مدیرعامل راه‌آهن رویکرد نوینی در عرصه مدیریتی کشور ایجاد کرد

مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه عذرخواهی و استعفای مدیرعامل شرکت راه‌آهن و در پی آن عذرخواهی وزیر راه و شهرسازی رویکرد نوینی در عرصه مدیریتی ایجاد کرد، گفت: ان‌شاءالله که هیچگاه مشکلی به وجود نیاید، اما اگر به وجود آمد باید جبران شود؛ هر چند که جبران معنوی حوادث به هیچ وجه شدنی نیست، اما حداقل تاثیرش این است که با اتخاذ راهبردهای مناسب از تکرار حوادث مشابه در آینده جلوگیری شود.

وی استیضاح وزرا را درمان دردهای ناشی از حوادث ندانست و افزود: اینکه برخی پس از بروز حادثه‌ای به سرعت موضوع استیضاح وزیر را دنبال می‌کنند، اقدام مناسبی نیست و اصلا استیضاح دوای دردهای ایجاد شده نیست. باید با آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی دلایل بروز حوادث، برای جلوگیری از تکرار آنها در آینده طرح و برنامه ارائه شود. به دور از نوع احساسات باید در پی حل ریشه‌ای مشکلات بود. کمتر از هفت ماه از عمر مدیریتی وزیر راه و شهرسازی باقی است و استیضاح احتمالی وزیر در این شرایط رافع مشکلات نیست.

وزارت راه و شهرسازی را از ریل اصلی خارج نکنید

محمدباسط درازهی نماینده مردم سراوان در مجلس با بیان اینکه با استعفای یک فرد و یا استیضاح‌کردن مشکل حل نمی‌شود، گفت: همانطور که رهبری فرمودند باید علاج درد مشکلات را پیدا کنیم، مسأله‌ای هم که اخیراً اتفاق افتاده سیاسی نبوده و خطای انسانی بوده است.

وی افزود: بنابراین این‌که خطای انسانی از کجا سر زده باید همان را پیدا کرده و نسبت به اصلاح آن اقدام کرد.

انتخاب تقی زاده به عنوان سرپرست راه‌آهن

پس ازاستعفای محسن پروسیدآقایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن، سراجام عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، طی حکمی مهرداد تقی‌زاده را به سمت سرپرست جدید شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.

در متن حکم وزیر راه و شهرسازی آمده است: با توجه به قبول استعفای برادر ارجمند جناب آقای دکتر پورسیدآقایی، به موجب این ابلاغ جناب‌عالی را با حفظ سمت و تا موقع انتصاب مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرپرست شرکت راه‌آهن ج. ا.ا تعیین می‌نمایم.

نظر شما